Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 34999

Tog squash, tomater av olika sorter, vitlök, några gröna chili, lök, salt&peppar, lite tomatpuré för färgen (eftersom jag nästan inte odlar några röda tomater men ville ha färgen), balsamico, olivolja.
Jag vill kunna använda den från allt till pasta, curry, soppa mm så inga kryddor fick följa med. En bas-sås. 125 grader i varmluftsugn i 2 timmar. Sen ner i en kastrull och körde med stavmixer. Partner gav 10 av 10.
Jag önskar att jag kunde improvisera så där, men det kan jag inte. Så det näst bästa är väl att försöka hitta en partner som kan laga mat och så odlar jag ingredienserna.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag önskar att jag kunde improvisera så där, men det kan jag inte. Så det näst bästa är väl att försöka hitta en partner som kan laga mat och så odlar jag ingredienserna.

Vill du ha lite mer detaljerat? Jag älskar att laga mat, men jag fattar att man kan behöva recept också:)
 
Nu har vi en fin slänt som ger sååå mycket öppen yta mot hur det såg ut innan! Fint grus utmed huset och i hörnet på baksidan är det också tillfixat. Det var ett riktigt skräphörn innan. :wtf: Jordhögen som syns är inte kvar där nu. :) Dock takpannorna... Men vi har tagit bort en stubbe som stod nära huset, en 90 % död schersmin som också stod nära, tagit bort en stor jordhög som legat där i flera år och gjort så att gräsmattan ansluter i nivå till gruset utan höjdskillnad.
6_5d55ac17e087c34b8154afba.jpg

Och en grusad liten uteplats framför huset. :love: Längtar efter att göra fint med krukor och blommor! Här var det innan en extremt gammal rabatt som idag var ojämn, bestod helt av 1) gräs, 2) ormbunke, 3) ogräs, 4) en självsådd liten lönn. :meh: Samt ett stort hål i marken vid bortre dörren från tidigare arbeten.
4_5d55abffddf2b311e4178f21.jpg

Nu ser man vad ful verandan är. :D Eller, den har väl sin charm, om den får ett nytt tak och ny färg. :) Önskan är att bygga ett riktigt tegeltak och glasa in med de gamla fönstren från huset, möjligtvis också utöka den något. Gul slang är till för att dra el i till uthuset och ska inte vara kvar så. ;) Till höger precis framför verandan fanns innan en stor, ful sockertoppsgran omgiven av hjärtbergenia. Den är borta nu. :sneaky:
 
Hjälp en okunnig, har en lite dum fråga 😅 hur vet man om äpplena på trädet är färdiga att plockas? Om ett smakar bra är dom andra på trädet också bra då?
 
Visa bifogad fil 34999

Tog squash, tomater av olika sorter, vitlök, några gröna chili, lök, salt&peppar, lite tomatpuré för färgen (eftersom jag nästan inte odlar några röda tomater men ville ha färgen), balsamico, olivolja.
Jag vill kunna använda den från allt till pasta, curry, soppa mm så inga kryddor fick följa med. En bas-sås. 125 grader i varmluftsugn i 2 timmar. Sen ner i en kastrull och körde med stavmixer. Partner gav 10 av 10.
Smart! Får göra något liknande när mina tomater mognar!
 
Ja, gärna. Jag kan inte laga mat utan recept. Utan recept är jag helt tappad. Jag sitter och sparar recept i datorn och en del skriver jag ut vid behov.

800 g squash
200 g tomater
1 vitlök
5-6 lökar (vilken sort som helst)
4 msk vinäger eller balsamvinäger
1 msk socker eller honung

Det är en bra bas:) sen kan du lägga till paprika, chili eller vad du gillar.
Tärna upp rubbet så det blir lagom stora bitar, jag skar skivor av squash och delade rätt av. Gröpte först ur alla kärnor. Vitlöken lade jag in hela klyftor av. Lökarna delade jag på mitten.
Sen blandar du allt på en långpanna, häller över 3-4 msk olja, en matsked salt, 1 tsk peppar och socker/honung.
125 grader i 1,5-2 timmar. Lite yta är bra men det ska inte brännas.
Ta ut ur ugnen, ös ner i bunke eller liknande så du kan mixa det. Klart!
 
Jag har testat den lägre varianten och var inte nöjd. För rangliga, de faller isär bara man tittar på dem. Bättre att köpa en luftig bokhylla eller min nya favorit från IKEA: https://www.ikea.com/se/sv/p/hyllis-hylla-inom-utomhus-30428326/

Den borde finnas i UK också (den finns även som en högre variant).

Tack! Så typiskt, då får jag titta vidare.
Hyllis-hyllan verkar ju jättefin men jag har fått för mig att jag gärna har gallerbottnar för att släppa igenom så mycket ljus som möjligt. Hyllan kommer att stå framför det enda fönstret jag har i mitt kök/vardagsrum nämligen. :)
Så småningom täcker förhoppningsvis växtligheten det mesta ändå, men...
 
Tack! Så typiskt, då får jag titta vidare.
Hyllis-hyllan verkar ju jättefin men jag har fått för mig att jag gärna har gallerbottnar för att släppa igenom så mycket ljus som möjligt. Hyllan kommer att stå framför det enda fönstret jag har i mitt kök/vardagsrum nämligen. :)
Så småningom täcker förhoppningsvis växtligheten det mesta ändå, men...
Jag köpte två Hyllis förra året, vände dem upp och ner och ställde dem framför matrumsfönstret där jag hade mina sådder. Det växte som ogräs! Nu finns det ju även överdrag till hyllorna så det blir mer växthusliknande och de är mycket stadigare och lättare att få plats med tråg och krukor på släta hyllor än galler, dessutom, när du fyller upp med tråg och krukor så blir ju hyllplanet täckt iaf.

Jag tipsade om de högre hyllorna förra året och jag tycker du ska köpa dem och inte de lägre, stor hylla = mer ljus. ;) Upp och ner så får du även en kant som hjälper till med att hålla odlingarna på plats, mindre risk att något åker ner på golvet om du stöter till dem. :)
 
Meeeeeeeeen,ja jag vet att vi bor i närheten,men trodde inte det var så nära , jag har kanalen bakom huset,bara en åker imellan.
Alltså, "nästan granne" är ju inte jättedefinierat.
Jag kan cykla till dig längs med kanalen. Kan det vara typ 10 km från mig?
 
Åter till topic:

Kvarterets grävling verkar ha övergivit vår sida av gatan och börjat kalasa hos grannen mittemot istället. Efter att ha BAJSAT i mitt potatisland i minst två år (troligtvis många fler) luktar det inte jättegott i jorden. Jag trodde förra året att det var jorden som var kass, men efter att ha fyllt på med 7 säckar ny jord och hö så stinker det ändå. Så nästa år blir det definitivt ingen potatis.
Frågan är om det funkar med ärtor...och annat som växer ovan jord? Eller ska jag bara göra om den plätten till en perennrabatt eller gräsmatta?

För övrigt växer lökarna dåligt. Och sniglarna äter upp blasten. :rage:
 
Är det från Biredskapsfabriken? Ser ut att vara samma pris i alla fall. Jag har köpt burkar därifrån till honungen och de är toppen. :) Det är väl frakten som kan dra iväg, man får ju inget fraktbesked direkt på sidan utan det räknas ut i efterhand... Så kolla vilka återförsäljare du har lokalt och köp av dem istället. Här finns det en återförsäljare och han åker till Töreboda och hämtar produkter åtminstone varannan vecka, om inte oftare. Just nu är det ju högtryck på burkar, varroamedel m.m. så de borde behöva fylla på lagret ofta. :)Hos oss läggs ingen frakt på priset då.

Och det är jättefina burkar med guldlock!

Ja precis, det är där jag kikade. :) Verkade vara väldigt bra! Ska se om vi har någon återförsäljare här.
 
Mmm nu börjar det spruta ut squash här med. :d Plockade tre i liten perfekt storlek igår och hade en i kylen sedan tidigare. Har också svamp i kylen jag tänkte rensa och göra nån slags grönkålspasta med. Har inte plockat ett enda grönkålsblad och mina två plantor är superfina. :o

Skulle behöva tappa sista gravidkilona och har börjat gå all in på grönsaker. Så härligt! Försöker äta mer medelhavskost och mindre mejeri/tung mat. Tror det får bli lite snålröra snart men hade ju gärna velat att min totala skog av Tigerellatomater mognar först. Det är SÅ mycket tomater men ännu är de gröna. Den största pumpan har dock börjat bli gul!
 
Nu har jag ju påbörjat 2 av mina rabatter och jag behöver inspiration.

Båda 2 ska gå i vitt och gult samt vara åt det romantiska hållet.

Rabatt A har nu 2 vita doftpioner.

Rabatt B har 1 liten vit syrenbuddleja samt kommer få 3 "gula" rosor.

Vad hade ni planterat mer?

Jag kommer knyte bli klar med dem i år så saker man ska så till våren går jättebra 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 629
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 307
· Visningar
43 323
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp