Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag satte smulgubbefrön för 2 dagar sedan och tittar ofta ner och kollar om det kanske har kommit upp något. Har någon koll på hur långt tid det brukar ta?
 
Jag satte smulgubbefrön för 2 dagar sedan och tittar ofta ner och kollar om det kanske har kommit upp något. Har någon koll på hur långt tid det brukar ta?
Vet inte med smulgubbar men jordgubbar brukar vara rätt sega på att gro. Kan ta ett par veckor. Har gjort ett par försök med ampeljordgubbar.
 
Jag satte smulgubbefrön för 2 dagar sedan och tittar ofta ner och kollar om det kanske har kommit upp något. Har någon koll på hur långt tid det brukar ta?
Hur det är med smulgubbar vet jag inte men för de ampeljordgubbar jag sått, står det att grotiden är 20-40 dagar. Ganska lång tid med andra ord. Därför blev jag lite förvånad idag när några frön grott redan, d.v.s. 9 dagar efter sådd.
 
Vet inte med smulgubbar men jordgubbar brukar vara rätt sega på att gro. Kan ta ett par veckor. Har gjort ett par försök med ampeljordgubbar.
Hur det är med smulgubbar vet jag inte men för de ampeljordgubbar jag sått, står det att grotiden är 20-40 dagar. Ganska lång tid med andra ord. Därför blev jag lite förvånad idag när några frön grott redan, d.v.s. 9 dagar efter sådd.

Men attans då!
Då kan jag ju sluta titta i åtminstone 2 veckor framöver, antagligen 3-4...
 
Satte gula ärtor (för att få ärtskott) i söndags.
Bild från idag:
Visa bifogad fil 45321

:banana:

Verkligen tacksamt att odla, och så oslagbart krispigt vårgrönt! Här är det snart förstaskörd för året, att avnjutas till lax med fänkål och saffranssås.

6B9AFA57-89F1-41C1-9770-5B5456926B3F.jpeg
 
Tittar på min frösådd hela tiden men inte har det hänt något... :cautious: :laugh:

Jag gör likadant flera gånger om dagen! 😅

*kl
Märkligt nog har det knappt kommit upp någonting alls i min andra omgång, vette sjutton vad jag gjorde fel där?
Jag fick visserligen lov att stjäla värmemattan till ormarna eftersom deras pajat men Så stor skillnad borde det inte ha gjort tycker jag. Nåja, jag får sätta ännu mer antar jag... fast gör jag det gror väl de sega på en gång också!
 
Såååå, nu är några frön i jorden. Tomat, paprika, chili och kronärtskocka bland annat.

En beställning är också skickad där jag bland annat tänker prova att få strandkål och ramslök att etablera sig någonstans i trädgården. Jag har piplök, sparris, rabarber, jordärtskockor och bärbuskar annars som är perenna och ger fin skörd varje år. Har någon fler tips på perenna goda saker, framför allt grönsaker? Jag läste att det går att äta funkia, gör någon det?
 
Såååå, nu är några frön i jorden. Tomat, paprika, chili och kronärtskocka bland annat.

En beställning är också skickad där jag bland annat tänker prova att få strandkål och ramslök att etablera sig någonstans i trädgården. Jag har piplök, sparris, rabarber, jordärtskockor och bärbuskar annars som är perenna och ger fin skörd varje år. Har någon fler tips på perenna goda saker, framför allt grönsaker? Jag läste att det går att äta funkia, gör någon det?
Trädgårdssyra och rankspenat är de jag kommer på så här på rak arm.
 
Såååå, nu är några frön i jorden. Tomat, paprika, chili och kronärtskocka bland annat.

En beställning är också skickad där jag bland annat tänker prova att få strandkål och ramslök att etablera sig någonstans i trädgården. Jag har piplök, sparris, rabarber, jordärtskockor och bärbuskar annars som är perenna och ger fin skörd varje år. Har någon fler tips på perenna goda saker, framför allt grönsaker? Jag läste att det går att äta funkia, gör någon det?

Brännässlor? :angel: :D

Jag har också läst att det går att äta hostas, eller funkior, men aldrig provat själv. Mina är lite för små ännu. Skulle vara spännande!
 
Såååå, nu är några frön i jorden. Tomat, paprika, chili och kronärtskocka bland annat.

En beställning är också skickad där jag bland annat tänker prova att få strandkål och ramslök att etablera sig någonstans i trädgården. Jag har piplök, sparris, rabarber, jordärtskockor och bärbuskar annars som är perenna och ger fin skörd varje år. Har någon fler tips på perenna goda saker, framför allt grönsaker? Jag läste att det går att äta funkia, gör någon det?
Kärleksört är super! Snabbt förvällda smakar bladen mellan sparris och sockerärt. Lång säsong!
Daglilja.
Lungrot - Gode Henriks målla ett perenner spenatalternativ.
Denna säsong ska jag också prova sallatsaralia, ärtvicker, knölvial och strävsolros.

Det finns en bok som heter fleråriga grönsaker. Toppen!

Tillägg: hosta funkar tycker jag. Den är så tacksam o kan ge mat i skuggläge.
 
Trädgårdssyra och rankspenat är de jag kommer på så här på rak arm.

Rankspenat ska undersökas! Har du ätit av den?

Ängssyra blir det nog ingen odling av här pga oxalsyran, jag har extra valt en rabarbersort med låg halt för att kunna äta mycket. Finns det även Ängssyra med låg halt?
 
Brännässlor? :angel: :D

Jag har också läst att det går att äta hostas, eller funkior, men aldrig provat själv. Mina är lite för små ännu. Skulle vara spännande!

Ja, nässlor äts varje år 😁. Men odla dem med vilje i trädgården undviker jag helst...

I min perennrabatt på nordostsidan finns flera olika sorters funkia, undrar om jag vågar testa i vår?
 
Kärleksört är super! Snabbt förvällda smakar bladen mellan sparris och sockerärt. Lång säsong!
Daglilja.
Lungrot - Gode Henriks målla ett perenner spenatalternativ.
Denna säsong ska jag också prova sallatsaralia, ärtvicker, knölvial och strävsolros.

Det finns en bok som heter fleråriga grönsaker. Toppen!

Tillägg: hosta funkar tycker jag. Den är så tacksam o kan ge mat i skuggläge.

Tack för fina tips! Tänk att dagliljan går att äta, den är liksom för vacker för att se ätbar ut.
Kärleksört har jag hört förr, kan man äta hela?
 
Tack för fina tips! Tänk att dagliljan går att äta, den är liksom för vacker för att se ätbar ut.
Kärleksört har jag hört förr, kan man äta hela?
Det är så fantastiskt att massor av det som redan finns i en vanlig trädgård går att äta! Kanske inte det grova på kärleksörtens stjälk, men toppen funkar som "sparris". Blomknoppar i sallad eller som broccoli. Bladen funkar färska i sallad. Ibland blir plantan bitter/besk. Jag tror det är om de fått för lite vatten, men också att olika exemplar är olika beska. När jag tagit sticklingar i skogen har jag bara smakat, så jag tycker den är god och sedan knipt av och satt i jorden hemma. Ingen har blivit besk hittills.

Humleskott ska också gå att använda som sparris, men det har jag inte testat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 523
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
56 57 58
Svar
1 157
· Visningar
38 846
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 331
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp