Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min kronärtskocka är kinkig. De tre frön som grott gjorde det 8 dagar efter sådd. Resten har fortfarande inte visat något livstecken och det är 12 dagar sedan de tre fröna grodde, så de har med andra ord legat 20 dagar i jorden utan att gro. Grotid är enligt påsen 10-30 dagar.

Jag kanske ska nöja mig med 3 plantor?
 
Min kronärtskocka är kinkig. De tre frön som grott gjorde det 8 dagar efter sådd. Resten har fortfarande inte visat något livstecken och det är 12 dagar sedan de tre fröna grodde, så de har med andra ord legat 20 dagar i jorden utan att gro. Grotid är enligt påsen 10-30 dagar.

Jag kanske ska nöja mig med 3 plantor?
Har du fyllt på vatten så det verkligen är fuktigt? Vi har inte haft problem med att få kronärtskocka att gro innan.

Har märkt nu att det blir så varmt i vår tvättstuga att jag måste fylla på vatten på sådderna några gånger. Om det känns som att fröna dröjer häller jag på lite mer vatten. Gjorde det igår kväll på paprika där ingen tittat upp. Idag på morgonen var där minst 4 groddar på väg. :) Samma sak med förra sådden. De liksom marinerar sig i den första fukten men behöver sen en skjuts till för att faktiskt gro.

Auberginen däremot, svårflörtad! Den har inte riktigt svarat på behandlingen lika bra som chili och paprika.
 
Vill tillägga att jag har sprayat sådderna dagligen samt blött igenom jorden helt vid sådd. Men det är så varmt att även med locket på utan vädring så torkar jorden ut för mycket. När jag vattnar sådden häller jag alltså på en skvätt vatten så jorden blir riktigt blöt igen.
En liten lärdom från årets sådder.
 
Har du fyllt på vatten så det verkligen är fuktigt? Vi har inte haft problem med att få kronärtskocka att gro innan.

Har märkt nu att det blir så varmt i vår tvättstuga att jag måste fylla på vatten på sådderna några gånger. Om det känns som att fröna dröjer häller jag på lite mer vatten. Gjorde det igår kväll på paprika där ingen tittat upp. Idag på morgonen var där minst 4 groddar på väg. :) Samma sak med förra sådden. De liksom marinerar sig i den första fukten men behöver sen en skjuts till för att faktiskt gro.

Auberginen däremot, svårflörtad! Den har inte riktigt svarat på behandlingen lika bra som chili och paprika.
Jag tycker ju att det varit tillräckligt fuktigt, men har nu hällt på lite till. Jag har ju plast över sådderna så vattnet försvinner inte.
 
Såååå, nu är några frön i jorden. Tomat, paprika, chili och kronärtskocka bland annat.

En beställning är också skickad där jag bland annat tänker prova att få strandkål och ramslök att etablera sig någonstans i trädgården. Jag har piplök, sparris, rabarber, jordärtskockor och bärbuskar annars som är perenna och ger fin skörd varje år. Har någon fler tips på perenna goda saker, framför allt grönsaker? Jag läste att det går att äta funkia, gör någon det?
ramslök är tydligen helt hopplös att få upp från frö. Har sått flera påsar med noll resultat.

Kan du få tag i lökar är det enklare. Till och med jag har lyckats trots att jag inte har något riktigt bra ställe att ha den på.
 
Vill tillägga att jag har sprayat sådderna dagligen samt blött igenom jorden helt vid sådd. Men det är så varmt att även med locket på utan vädring så torkar jorden ut för mycket. När jag vattnar sådden häller jag alltså på en skvätt vatten så jorden blir riktigt blöt igen.
En liten lärdom från årets sådder.
Jag har sedan några år testat att lägga plastfolie över sådderna.Tar bort när de kommit upp.
Det har fått fukten jämnare. Det blir inte den där skillnaden mellan vått och torrt som jag annars har haft.
 
Jag har sedan några år testat att lägga plastfolie över sådderna.Tar bort när de kommit upp.
Det har fått fukten jämnare. Det blir inte den där skillnaden mellan vått och torrt som jag annars har haft.
Har testat med krukor och plast men har nog inte gjort plasten helt tät så det har funkat sådär. Brukar använda miniväxthus, man kan ju välja mellan ett litet mellanrum eller att det ligger tätt. Brukar gå bra men det har nog varit extra varmt i tvättstugan nu. :)
 
Har testat med krukor och plast men har nog inte gjort plasten helt tät så det har funkat sådär. Brukar använda miniväxthus, man kan ju välja mellan ett litet mellanrum eller att det ligger tätt. Brukar gå bra men det har nog varit extra varmt i tvättstugan nu. :)
Jag har skitvarmt. :D
Driver upp i gästhuset och ställer ett element så det är runt 25 grader.
Men jag har brätten eller grupper av krukor som jag ställer tätt och drar folie över. Det är inte helt tätt men det blir rejält med kondens på folien.
Vill nog itne he totalt tätt utan i alla fall lite grann luftväxling. I stort sett lägge jag folien över och viker ner runt kanterna
 
ramslök är tydligen helt hopplös att få upp från frö. Har sått flera påsar med noll resultat.

Kan du få tag i lökar är det enklare. Till och med jag har lyckats trots att jag inte har något riktigt bra ställe att ha den på.

Jag har också läst om det hopplösa i att så ramslöksfröer så även jag har köpt några få färdiga plantor och inte ens brytt mig om att försöka med köpta fröer. Får de fröa av sig på platsen, så verkar det däremot gå bättre för de förökar sig långsamt med småplantor runt om. :)
 
Sent omsider så har även jag lyckats peta ner några frön i krukor! Jag hade tänkt så chili och paprika redan i januari men kom aldrig till skott. Men nu så!

Paprika 'Takila'
Paprika 'Brownie' (gillar inte, men det var bara ett frö kvar, så det blir sista året med den om fröet gror)
Paprika 'Lipari'
Paprika 'Marconi Rossi'
Chili 'Impala'
Chili 'Padron'

Tyvärr är majoriteten F1, vill ju samla frön själv i framtiden så det blir väl byten inför nästa år på de som jag använt upp fröerna på.

Satte också aubergin, 'Black Beauty' och 'De Barbentane'. Vattenmelon 'Sugar Baby' och cantaloupmelon 'Jenny Lind'. Ett helt tråg med basilika 'Genovese Compatto' blev det också, som redan har grott! :eek: Såddes i tisdags!

Lade även sparrisfrön i blöt, 'Mary Washington', ska sättas i jord imorgon.

Jag min idiot har aldrig tänkt på att chili och paprika är ljusgroende. Det står ju faktiskt på varenda paket. :p Nu har jag ju alla år fått bra plantor ändå, men jag antar att det tar längre tid för fröna att utveckla sig även om lagret jord ovanpå är tunt?
 
Idag fick jag ner sparrisen Mary Washington i jorden och så sådde jag maurandian.

Nu har jag nog sått lejonparten av det som ska förodlas, utom en trave olika tomatfrön. Jag inser att jag i år har väldigt lite blomfrön att så. Jag behöver nog tänka till något varv och komplettera med blomfrö. Lobelia ska jag i alla fall ha.

Jag min idiot har aldrig tänkt på att chili och paprika är ljusgroende. Det står ju faktiskt på varenda paket. :p Nu har jag ju alla år fått bra plantor ändå, men jag antar att det tar längre tid för fröna att utveckla sig även om lagret jord ovanpå är tunt?
Jag har två förpackningar med chilifrön och en med paprikafrön och på samtliga förpackningar står det att sådjupet är 0,5 cm. Det står ingenstans att de är ljusgroende.
 
Jag har två förpackningar med chilifrön och en med paprikafrön och på samtliga förpackningar står det att sådjupet är 0,5 cm. Det står ingenstans att de är ljusgroende.

Nej men, verkligen? Alla mina är från Impecta, där står det att de är ljusgroende och endast ska tryckas lätt ner mot jorden (sådjup 0,2).
 
Nej men, verkligen? Alla mina är från Impecta, där står det att de är ljusgroende och endast ska tryckas lätt ner mot jorden (sådjup 0,2).
Intressant. Mina frön är från Nelson Garden/Lord Nelson.

Så olika det kan vara.

Aldrig hört att chili ska vara ljusgroende. Jag har alltid planterat dem på ca 0,5cm djup och de har grott alldeles utmärkt. Jag var tvungen att kolla runt och ingen jag handlar av säger något annat djup. Jag vet inte vad Impecta hittat på där.

Edit: Skulle jag inte täcka över dem hade jag varit orolig för att de blir för torra, chili vill absolut inte ha det för torrt när den ska gro.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 610
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
63 64 65
Svar
1 283
· Visningar
42 530
Senast: Youmeoh
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp