Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det bor en råtta i vår trädgård!! En ljusbrun, kanske 17 cm lång plus svans. Väldigt söt. Den kilar ut och in mellan stenarna i en liten stenmur som vi byggt kring rosenbuskar. Vi matar fåglar så den hittar spillmat. Än så länge ser vi bara en men .....

Frågan är nu vad vi ska ta oss till. Jag vill INTE lägga ut råttgift och vill inte döda den på nåt plågsamt sätt, helst inte alls. Vi kunde fånga in den i en bur och bära iväg den till skogen - men tänkt om den då har ungar som svälter ihjäl? Jag vet att det låter jättelarvigt och vänta bara tills vi är helt översvämmade av råttor, men..... Vad kan man göra? Är det ens tänkbart att det förblir bara en...?

Vi hade katter tidigare, som tog råttor, men inte nu längre. Jag vill gärna ha katt igen men just nu fungerar det inte med våra reseplaner.

Suck... 💔
Fånga i bur?
 
Nu är jag igång. Chili, paprika, aubergine, kronärtskocka, salladslök, fyra sorters basilika, tidig tomat och några sorters kål, libbsticka och dill.

9ED04997-4E3A-4DCC-8707-45AB20A2F6C6.jpeg
 
Det bor en råtta i vår trädgård!! En ljusbrun, kanske 17 cm lång plus svans. Väldigt söt. Den kilar ut och in mellan stenarna i en liten stenmur som vi byggt kring rosenbuskar. Vi matar fåglar så den hittar spillmat. Än så länge ser vi bara en men .....

Frågan är nu vad vi ska ta oss till. Jag vill INTE lägga ut råttgift och vill inte döda den på nåt plågsamt sätt, helst inte alls. Vi kunde fånga in den i en bur och bära iväg den till skogen - men tänkt om den då har ungar som svälter ihjäl? Jag vet att det låter jättelarvigt och vänta bara tills vi är helt översvämmade av råttor, men..... Vad kan man göra? Är det ens tänkbart att det förblir bara en...?

Vi hade katter tidigare, som tog råttor, men inte nu längre. Jag vill gärna ha katt igen men just nu fungerar det inte med våra reseplaner.

Suck... 💔
Sån där gnagarskrämmarljudgrej?
 
Nä inget vidare trädgårdsväder idag och värre lär det bli!
Sorterade fröer för de första utesådderna, samt gick i skogen med barnet. Och jag nördade runt i ett hasselsnår. Hittade inget speciellt men nu innan allt grönskar kan man i alla fall roa sig med att gå där på artjakt innan blir täta snår av hallon och annat jobbigt. :p

Kommit upp mer paprika under dagen. 21 plantor nu från en köpepaprika. Tror över 30 paprikor totalt nu. 🤗
 
Kommit upp mer paprika under dagen. 21 plantor nu från en köpepaprika. Tror över 30 paprikor totalt nu. 🤗
Jag har odlat från köpepaprika och min erfarenhet från det är att det absolut blivit paprikor men de har bluvit väldigt små, särskilt jämfört med köpefrön som drivits upp samtidigt och på samma sätt.
Hoppas du lyckas bättre!
 
Jag har odlat från köpepaprika och min erfarenhet från det är att det absolut blivit paprikor men de har bluvit väldigt små, särskilt jämfört med köpefrön som drivits upp samtidigt och på samma sätt.
Hoppas du lyckas bättre!
Ja Det är ju risken 🙄 Jag tänker att många sådana plantor kanske totalt sett ger en trevlig skörd 😃 men jag förväntar mig inte samma fina form eller storlek. Mammapaprikan är ju troligtvis en F1 så detta kan bli något helt annat. Men när fröna är gratis tycker jag det är kul att testa 😃 vi har odlat chili från köpechili flera år och den var fin första året och har fortsatt ge likadana frukter år efter år (vi tar fröerna alltså). Så man kan ju ha tur också!

Har även två sorter från Runåbergs samt funderar på att köpa någon mer paprika. För säkerhets skull. :)
 
Idag har jag sått rabarber, smultron och penséer. Måste plantera om tidigare sådder i helgen också, det växer :banana:
Ett mysterium är dock en paprikasort och kapkrusbären som vägrar gro...
Min mors erfarenhet är att kapkrusbären dröjer lite. Hon blev otålig och satte fler frön i samma kruka, det blev rätt trångt när alla sen kom upp. :angel:
 
Har just beställt 7 st svagväxande äppelträd.
Barnen har äntligen :o tröttnat på studsmattan så nu har jag en stor rund yta i trädgården som jag kan använda. :banana:Där tänkte jag sätta äppelträden i ring. Har tre st svagväxande äppelträd till på tomten som jag ska flytta dit också. Marken ska jag täcka med täckbark. Eventuellt blir det en sittplats därinne också
 
Hjälp! Jag satte vitlök i typ november (förstå gången jag satt lök), enligt förpackningen, men vi har ju inte haft någon vinter alls så blasten är redan typ 30-40 cm. Är det bra/normalt/kommer det bli vitlök eller är jag doomed? :nailbiting: :D

Jag bestämde i höstas att jag inte skulle ha några växter/odlingar i år, för jag orkar aldrig ta hand om dom hela säsongen..
Så därför har jag börjat köpa fröer på tradera och dagdrömmer om hur jag ska plantera upp hela trädgården och få ut maximalt av varje yta.. :angel:
Naturligtvis.
 
Hjälp! Jag satte vitlök i typ november (förstå gången jag satt lök), enligt förpackningen, men vi har ju inte haft någon vinter alls så blasten är redan typ 30-40 cm. Är det bra/normalt/kommer det bli vitlök eller är jag doomed? :nailbiting: :D

Jag bestämde i höstas att jag inte skulle ha några växter/odlingar i år, för jag orkar aldrig ta hand om dom hela säsongen..
Så därför har jag börjat köpa fröer på tradera och dagdrömmer om hur jag ska plantera upp hela trädgården och få ut maximalt av varje yta.. :angel:
Naturligtvis.
Lök är lök. De står i jorden och är det lämpligt väder så växer det blast och/eller blommor.

Mina vitlökar har också kommit upp och jag bor i zon IV. Men å andra sidan har tulpaner och pärlhyacinter också börjat växa. :)

Jag brukar låta några vitlökar stå kvar över vintern. På våren delar jag dem och planterar om.
(dvs egentligen så skördar jag direkt från landet till köket. Och då blir de jag inte använt kvar i landet...)
 
Om ni fångar den så får ni ta bilen och köra långt, kanske en mil, innan ni släpper den. Att bara bära till skogs gör att den kommer tillbaka. Råttor är sociala djur så finns det en finns det många, du har bara inte upptäckt det än.
Det är vad vi misstänker, fast vi bara ser en enda. Jag är mest orolig att vi fångar in den och kör iväg med den och så svälter en kull oskyldiga småråttor ihjäl därinne sedan mamma råtta blivit bortförd.....
 
Jag varute i trädgården nyss. Mördarsniglarna har vaknat, så jag ska iväg och köpa snigelmedel så snart jag har ätit lunch. Någon som har provat SnigelEffekt?

På rolighetskontot så har jag precis beställt 10 vintergröna liguster och 24 lavendel ”Hidcote”. Jag som inte hade tänkt gräva något i år. :laugh: Vidare har jag funderat på att göra en liten grusad sittplats i trädgårdens skuggdel med tillhörande grusgång. Tänk vad mycket man ändå kan få plats med på knappt 85 kvm.
 
Nu är SnigelEffekt utstrött i trädgården. Jag fick även med mig tre stycken rostfärgade obelisker från affären. Det blir nog superfint, en till den vintergröna kaprifolen och en var till mina Paul Farges, samt att staketet får lite avlastning.
Funderar just på Paul Farges mot psykogrannen. Hur mkt växer den det första året?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 627
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 307
· Visningar
43 289
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp