Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur pass sent var det?

Den första planterade jag i slutet av juni, men sedan flyttade jag den igen i augusti när jag köpte en till. Så den har inte fått rota sig i lugn och ro (det gäller alla mina växter, jag tycks flytta på dem hela tiden - jag kan aldrig bestämma mig :crazy:). Den första växte ett par meter allt som allt, men det var bara två rankor. Jag tänkte klippa ner dem till midjehöjd i vår så att de kommer mer på bredden.
 
Finns det något djur som lägger klumpvis med ägg i buskar och trädstammar nära marken?
Var ute och kikade lite i trädgården och hittade nåt vitt klumpigt som jag först trodde var något mögel men kom sen på att det nog såg mer ut som ägg, men vad kan det vara? 🤔
Var i en vinbärsbuske och ett körsbärsträd.
 
Finns det något djur som lägger klumpvis med ägg i buskar och trädstammar nära marken?
Var ute och kikade lite i trädgården och hittade nåt vitt klumpigt som jag först trodde var något mögel men kom sen på att det nog såg mer ut som ägg, men vad kan det vara? 🤔
Var i en vinbärsbuske och ett körsbärsträd.
Beror lite på hur det ser ut, är det som skum kan det vara någon insekt, annars sniglar?
 
Beror lite på hur det ser ut, är det som skum kan det vara någon insekt, annars sniglar?

Påminde om en klump grodägg utan svart prick (helvita), men dom var ju inte i vatten så antar att det är sniglar då, är det mördarsnigel eller kan det vara vanliga snäckor? Har aldrig sett mördarsniglar häruppe.
 
Alltså...mina ärtskott...
I lördags nådde de inte över lådkanten och var glesa. Jag vattnade dem igår förmiddag.

Idag:
DSC_9636.JPG
 
Påminde om en klump grodägg utan svart prick (helvita), men dom var ju inte i vatten så antar att det är sniglar då, är det mördarsnigel eller kan det vara vanliga snäckor? Har aldrig sett mördarsniglar häruppe.
Jag har ingen aning om vad det finns för snäckor eller sniglar hos er. Ägg från vinbärssnäckan kallas vit kaviar. ;)

1581964236274.png
 
Jag funderar på om jag ska passa på att göra en grusad yta när jag ändå tänker förlänga och bredda den böjda delen av rabatten. Även den grusade delen ska ramas in med gatsten. Jag är dock inte helt nöjd med proportionerna. Jag har ritat på en gammal bild innan nuvarande rabatter är färdiga. Vad tycker ni?

6366C3DD-933D-4EE8-8A09-4047999CFD3E.jpeg
 
Jag funderar på om jag ska passa på att göra en grusad yta när jag ändå tänker förlänga och bredda den böjda delen av rabatten. Även den grusade delen ska ramas in med gatsten. Jag är dock inte helt nöjd med proportionerna. Jag har ritat på en gammal bild innan nuvarande rabatter är färdiga. Vad tycker ni?

Visa bifogad fil 45679
Jag skulle ha "rundat av" den fyrkantiga delen. Vad är syftet med den "lilla lådan"?.
 
Jag funderar på om jag ska passa på att göra en grusad yta när jag ändå tänker förlänga och bredda den böjda delen av rabatten. Även den grusade delen ska ramas in med gatsten. Jag är dock inte helt nöjd med proportionerna. Jag har ritat på en gammal bild innan nuvarande rabatter är färdiga. Vad tycker ni?

Visa bifogad fil 45679
Vad ska du ha den grusade ytan till? Jag brukar utgå från funktionen och sedan får formen komma efter det.
 
Jag skulle ha "rundat av" den fyrkantiga delen. Vad är syftet med den "lilla lådan"?.

I den lilla lådan växer det två pioner och i den kvadratiska lådan växer det ett silverpäronträd och (snart) lavendel. I den bågformade, som ska breddas och förlängas så växer det en kaprifol och dagliljor, men jag ska i hörnet plantera en väldigt smal ligusterhäck (vintergrön) innanför häcken för mer insynsskydd året om + lite mer vintergrön stomme. Utgångspunkten är alltså att själva rabattformen ska vara i princip oförändrad.
 
I den lilla lådan växer det två pioner och i den kvadratiska lådan växer det ett silverpäronträd och (snart) lavendel. I den bågformade, som ska breddas och förlängas så växer det en kaprifol och dagliljor, men jag ska i hörnet plantera en väldigt smal ligusterhäck (vintergrön) innanför häcken för mer insynsskydd året om + lite mer vintergrön stomme. Utgångspunkten är alltså att själva rabattformen ska vara i princip oförändrad.

Jag tänker mig två alternativ:
 

Bifogade filer

  • CDC4BD8D-3C1F-479E-8170-5E84C7C6F776.jpeg
    CDC4BD8D-3C1F-479E-8170-5E84C7C6F776.jpeg
    439,2 KB · Visningar: 23
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 569
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 676
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp