Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
WOW! Kål i olika varianter är något av min favorit att ha i odlingarna och de där är ju helt ljuvliga! :love: :d Nu får jag i bästa fall lite broccoli men var sent på det med att få ut den och låg efter med att få plats för allt i odlingslanden, så svart- och grönkål är nog inget att hoppas på för mig i år. Tyvärr!

Men vad har du för hemliga vapen mot kållarverna/-fjärilarna? Turex? Lite av det som hindrat mig från att prioritera kålen när det skulle planteras ut, är att jag inte har något tillräckligt bra och tätt nätsystem att skydda kålen med. Men egentligen vill jag ju att de ska växa fritt och synligt för att de är så himla vackra. Har du några andra gödningstrix för att de ska bli sådär stora och fina? Nästa år hoppas jag vara med i kålmatchen när den börjar!
Men? De kålnät som säljs av t.ex. fröfirmorna brukar väl hjälpa?

Jag har ett alldeles vanligt som jag tror jag köpt på Impecta och det hjälper jättebra.

F.ö. så ska jag odla svartkål nästa år. Har tröttnat på grönkålen och i min trädgårdscirkel hävdar de att svartkålen är mycket godare. :)
 
Men? De kålnät som säljs av t.ex. fröfirmorna brukar väl hjälpa?

Jag har ett alldeles vanligt som jag tror jag köpt på Impecta och det hjälper jättebra.

F.ö. så ska jag odla svartkål nästa år. Har tröttnat på grönkålen och i min trädgårdscirkel hävdar de att svartkålen är mycket godare. :)

Jodå, de hjälper säkert mot kålfjärilarna, men jag kämpar samtidigt med/mot skadedjuren Felis Catus och Gallus Gallus Huliganae.

Huliganhönans framfart kanske inte har drabbat just nät och fiberdukar, men katterna anser att allt som tillförs gården, huset, trädgården eller kylskåpet - eller någonstans inom deras territorium - är skapat till deras ära. Monteras det något nytt någonstans som påminner om tyg eller en yta att vila på, gärna lite upphöjd för bra utsikt, så måste den obevekligen provliggas. (För då är det ju med största sannolikhet en solsäng för katter.)

Nu har jag inte testat fröfirmornas kålnät utan bara gardinen Lill, men empiriska tester visar att den är inte dimensionerad som solsäng för två katter.

Svartkål är för övrigt hur gott som helst. Men jag gillar grönkål också så jag vill helst ha båda. :d
 
Jag är grymt avundsjuk! Mitt försök med svartkål slutade i katastrof, tom mina rädisskidor som jag såg fram emot att smaka och som växte så fint är uppätna. Sparrissalladen frodas, ganska bittra blad men jag ser fram emot att prova stjälkarna senare i sommar.
Usch vad tråkigt. :( Vi har haft en del som inte gått så bra, men generellt har det ändå gått rätt bra. Det har varit extra mycket skadeinsekter i år.

WOW! Kål i olika varianter är något av min favorit att ha i odlingarna och de där är ju helt ljuvliga! :love: :d Nu får jag i bästa fall lite broccoli men var sent på det med att få ut den och låg efter med att få plats för allt i odlingslanden, så svart- och grönkål är nog inget att hoppas på för mig i år. Tyvärr!

Men vad har du för hemliga vapen mot kållarverna/-fjärilarna? Turex? Lite av det som hindrat mig från att prioritera kålen när det skulle planteras ut, är att jag inte har något tillräckligt bra och tätt nätsystem att skydda kålen med. Men egentligen vill jag ju att de ska växa fritt och synligt för att de är så himla vackra. Har du några andra gödningstrix för att de ska bli sådär stora och fina? Nästa år hoppas jag vara med i kålmatchen när den börjar!

Ja de är fantastiska! :love:

Detta är odlingen hos mina föräldrar som vi delar på lite grann men de gör det mesta av det dagliga jobbet. Det odlas på friland utan täckning eller bekämpningsmedel. :o De plockar larver och ägg och går väl igenom dagligen. Kanske inte allt varje dag - det är väldigt mycket plantor - men kollar man en del varje dag är man ändå bra med. All pak choi på friland har blivit helt uppäten av jordloppor men utöver det har allting klarat sig rätt bra. Även sånt som fick lite mer angrepp har repat sig nu och börjar ge avkastning.

I år sådde vi i varmbänken tidigt och planterade sedan ut. Det kommer vi inte göra om. Förra året sådde de direkt på friland i maj och det blev toppen. Nu verkar plantorna ha lite problem. Rosen- och brysselkål verkar knappt bli något alls trots jättestora, fina plantor. Romanesco har också varit tjurig. Vissa plantor har inte skapat huvuden utan enstaka blommor som direkt gått i blom.

Hästgödsel is the shit. :D De kör ut några lass med gödselspridaren varje år och nu för tiden kör han med jordfräs efter traktorn efteråt. Det blir fantastisk mylla. Förr vände de ner gödseln för hand istället. Ingen täckodling men de roterar var olika saker växer från år till år. I stallet använder vi spån eller torv och det kan köras ut lite blandat, både sånt som i princip blivit ren jord och sådant som knappt brunnit klart. Det är inte starkt utan går fint att odla i direkt utan att blanda ut med jord om man vill. Vid behov vattnar de med färsk hästgödsel utslammad i vatten under säsongen. :) Sedan är odlingsplatsen bra med full sol hela dagen, ganska vindskyddad och varmt!

TIllägg; landet är inhägnat så hundarna kan inte gå dit och råbocken får stanna utanför. :p Stallkatterna verkar föga intresserade, men är min katt där går hon gärna på sorkjakt i landet till allas glädje. :d

Tillägg 2: De har tyvärr fått in mördarsniglar. Men de verkar sky ringblommor, som växer som skogar i landet. De låter dem stå kvar runt kålen som en mur eller flyttar dem dit de vill ha skydd. Och så plockar de sniglar varje kväll.
 
Senast ändrad:
Min kalibos vill aldrig knyta sig jag blir tokig, ryckte upp de flesta. Har bara kvar en som jag sådde i växthuset i vintras (!) den har börjat knyta sig NU, wtf...
Ja det är först nu allting börjar bli skördeklart... samtidigt. Vi sådde ju i varmbänken för att kunna skörda lite tidigare men jag vet inte om det blev så mycket tidigare. Tycker de var väääldigt segstartade när de planterades ut. Och mina egna romanesco bara drog iväg och blommade direkt.
 
Men? De kålnät som säljs av t.ex. fröfirmorna brukar väl hjälpa?

Jag har ett alldeles vanligt som jag tror jag köpt på Impecta och det hjälper jättebra.

F.ö. så ska jag odla svartkål nästa år. Har tröttnat på grönkålen och i min trädgårdscirkel hävdar de att svartkålen är mycket godare. :)
Kan den ätas som grönkålen ungefär? VI har svartkål men vi tittar mest på den och tycker den är fin. :rofl: Likaså den röda grönkålen. Den är så vacker! Ska man verkligen äta den? :D
 
Jodå, de hjälper säkert mot kålfjärilarna, men jag kämpar samtidigt med/mot skadedjuren Felis Catus och Gallus Gallus Huliganae.

Huliganhönans framfart kanske inte har drabbat just nät och fiberdukar, men katterna anser att allt som tillförs gården, huset, trädgården eller kylskåpet - eller någonstans inom deras territorium - är skapat till deras ära. Monteras det något nytt någonstans som påminner om tyg eller en yta att vila på, gärna lite upphöjd för bra utsikt, så måste den obevekligen provliggas. (För då är det ju med största sannolikhet en solsäng för katter.)

Nu har jag inte testat fröfirmornas kålnät utan bara gardinen Lill, men empiriska tester visar att den är inte dimensionerad som solsäng för två katter.

Svartkål är för övrigt hur gott som helst. Men jag gillar grönkål också så jag vill helst ha båda. :d
Aha. Du har mer avancerade skadedjur än jag 😁

Jag tänker. Kan en "kompostbur" överdragen med riktigt kålnät funka?
Kålnät är ju av plastväv, alltså lite styvare och stabilare. I kombination med bur av kompostgaller så kanske....?
 
Jag mitt nöt fattade ju inte att svartkålen skulle vara SÅ populär hos alla insekter och har inte haft något nät alls O_o
Ja ni fattar ju hur det ser ut i landet... Stora fina kålskelett står det där :meh:
Jag kanske ska spara dom till Halloween :laugh:
 
Var det nån här dom ville ha stockrosfrön?

Den här är gul.

Jag tar gärna såna :)

Måste ju börja få nån växtlighet på de enorma gräsytorna :cautious: så frön/lökar/what ever emottages tacksamt, gärna sånt som antingen är perenna eller frösår om sig. Har inte så mycket roligt att byta med dock. Inte än i af.
 
Jodå, de hjälper säkert mot kålfjärilarna, men jag kämpar samtidigt med/mot skadedjuren Felis Catus och Gallus Gallus Huliganae.

Huliganhönans framfart kanske inte har drabbat just nät och fiberdukar, men katterna anser att allt som tillförs gården, huset, trädgården eller kylskåpet - eller någonstans inom deras territorium - är skapat till deras ära. Monteras det något nytt någonstans som påminner om tyg eller en yta att vila på, gärna lite upphöjd för bra utsikt, så måste den obevekligen provliggas. (För då är det ju med största sannolikhet en solsäng för katter.)

Nu har jag inte testat fröfirmornas kålnät utan bara gardinen Lill, men empiriska tester visar att den är inte dimensionerad som solsäng för två katter.

Svartkål är för övrigt hur gott som helst. Men jag gillar grönkål också så jag vill helst ha båda. :d
Vad sägs om att bygga burar med nät av rådjursnät? Det är kattsäkert, vi hade det på balkongen. Lätt att arbeta med och burarna kan lätt flyttas men också tyngas ned med en sten uppepå så inga huliganer flyttar på den. Om det behövs kan du sätta kålnät på insidan också. :)
Hos oss behövs passning när plantorna är små, sen kan de stå på sig själva.
 
Jo, har funderat på burar med stabiliserande hönsnät under och kålnät som yttre täckning - eller möjligen inre, så kanske hönsnätet inte ser lika lockande ut som vilodyna. Men eftersom jag ändå inte haft någon bra plats att få ut kålplantor detta år, så har säsongen inte medgett tiden/orken/lusten att knåpa med burarna ännu. Utan jag har hoppats på lite snickeritid i höst/vinter, till både det och större odlingslådor till växthuset.

Kompostgaller går ju å andra sidan snabbt att haka ihop, tar med mig den tanken till nästa odlingsår!
 
35165

Fullfart i växthuset och mer ordning i år än förra :D.
 
Jag tar gärna såna :)

Måste ju börja få nån växtlighet på de enorma gräsytorna :cautious: så frön/lökar/what ever emottages tacksamt, gärna sånt som antingen är perenna eller frösår om sig. Har inte så mycket roligt att byta med dock. Inte än i af.

Gulblommande jordärtskockor? De täcker så stor yta du låter dem få, och lite till... :) Men jag vet inte om just nu är den bästa tiden att flytta dem för då får de klippas ner kraftfullt, känns mer lätthanterliga framåt våren.

När nu takarrangemangen på huset är klara så ska jag också - någon gång - gräva upp och flytta gamla orangea dagliljor. De kan lätt delas. Lammöron (den höga varianten, inte Silver Carpet) behöver också styras upp på något sätt, så de finns också till förfogande. Ev även fröer av borstnejlika, eller möjligen förrymda små plantor. PMa adress om det är något som känns lockande!
 
Jag är inte kinkig, så alla som har något över och vill skicka iväg är välkomna att dränka mig i diverse växtligheter, även mysko saker jag aldrig hört talas om O_o

Blir en buketrädgård av det hela :idea: fylld med diverse missmatch och konstigheter = passar ju mig och min gräsöken perfekt :D

Idag har jag plockat en -av två- krusbärsbuske, så nu har jag 8 L krusbärssaft som ska ställas in i matkällaren inför vintern :d
Har också rensat en hel del ogräs från den del av landet som inte odlas på i år eftersom jag var såpass kass och skröpplig i våras. Jag har planterat 2 svartvinbärsbuskar och ska försöka komma underfund med var jag ska plantera de två
rosenbuskarna
som jag shoppade vid samma tillfälle. Skulle vilja ha dem på den del av gräsmattan som är framför dörren och där bastun ska stå, men det lite trickigt att placera dem innan uteplatsen vid bastun är byggd och det lär inte bli i år, så den placeringen får jag klura lite till på.
 
Jag vet inte riktigt hur svarta stockrosor det går att få, det här är nog det mörkaste i min samling (den brukar inte växa utmed marken, den hade byggnadsställningen som växtstöd som nu har försvunnit)

Sedan är jag också mycket osäker på deras stockrosornas sexliv och hur färgäkta fröerna kan tänkas vara från en specifik planta, jag har hela spektrat från ljusrosa stockrosor till denna.

IMG_3367.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 597
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
62 63 64
Svar
1 265
· Visningar
41 925
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 350
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp