Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väntar på att jätteverbenan ska gro like
6eca6ecd928bf385386494f1508017bd.jpg
 
Precis som @Mia_R nämnde, trädgården är egentligen bara en större yta, med klen gräsväxt (läs mossa) och det finns inga friska fruktträd, grönsaksland eller rabatter. Jag bor i zon 2-3 och björnbär är inte speciellt vanligt här, växer iallafall inte vilt. 😁
 
Alltså, Tumbling Tom - gula körsbärstomater.
Är det bara jag som har problem med att få dem att gro?
Jag vet att jag bara fick upp ett fåtal av de 10 fröna förra gången jag försökte och just nu har exakt noll av 6 sådda frön grott. Vad gör jag för fel? Eller är de bara svåra?
 
Alltså, Tumbling Tom - gula körsbärstomater.
Är det bara jag som har problem med att få dem att gro?
Jag vet att jag bara fick upp ett fåtal av de 10 fröna förra gången jag försökte och just nu har exakt noll av 6 sådda frön grott. Vad gör jag för fel? Eller är de bara svåra?
Skicka hit dom! Här växer skräpet som ogräs trots misshandel, jag ger mig fan på att dom fröna gav mig minst 2 plantor / frö :eek:
 
Lycka är att byta fröer! Den där matchen när jag har något som någon annan vill ha och vice versa och alla är glada. Långt från alla hybrider eller GMO-sorter.

Just min lycka är extra stor, eftersom den kom ur en djup besvikelse som gjort mig på dåligt humör i minst en vecka. Jag var ju så nöjd förra året att ha odlat upp rejält med eget utsäde av både Lokförare Bergfälts jätteärt, sockerärten Märta och bondbönan Arne. Men nu fick den glädjen en jättesmäll när jag gick igenom de annars rikliga förråden och hittade inte några rester varken av Lokföraren eller Märta. Bara ett tomt kaffefilter och en tom gammal jordgubbskartong där ärtorna legat. :arghh: :cry:

Dessförinnan hade jag - för inte så himla länge sedan - skickat iväg några Lokförarärtor som gåva tillsammans med en del andra fröer, i ett allmänt anfall av givmildhet, och nu stod jag själv helt plötsligt med noll kvar. Och då kändes det nästan ännu mer bittert. Jag ser inga spår efter någon ärttjuvande gärningsman eller -individ, men kan inte få det till annat att möjligen möss måste ha kommit in och slukat dem för att just de legat "öppet" och gått att komma åt.

Men: så fick jag nu napp genom den goda fröbytarklubben, på någon som hade utsäde till jätteärterna. Och som erbjöd också Märta-ärtorna av bara farten! Och när jag kontrade helt apropå med att jag gärna erbjuder något tillbaka men det jag har i bytesväg är som verkar ha klarat sig är Arne-bönorna, så saknar hon just precis den sorten. Så roligt att kunna erbjuda något önskat tillbaka!

Slutet gott, allting gott!

Men i år ska jag säkra mitt utsäde i en pansarlåda eller något i den stilen.
 
Lycka är att byta fröer! Den där matchen när jag har något som någon annan vill ha och vice versa och alla är glada. Långt från alla hybrider eller GMO-sorter.

Just min lycka är extra stor, eftersom den kom ur en djup besvikelse som gjort mig på dåligt humör i minst en vecka. Jag var ju så nöjd förra året att ha odlat upp rejält med eget utsäde av både Lokförare Bergfälts jätteärt, sockerärten Märta och bondbönan Arne. Men nu fick den glädjen en jättesmäll när jag gick igenom de annars rikliga förråden och hittade inte några rester varken av Lokföraren eller Märta. Bara ett tomt kaffefilter och en tom gammal jordgubbskartong där ärtorna legat. :arghh: :cry:

Dessförinnan hade jag - för inte så himla länge sedan - skickat iväg några Lokförarärtor som gåva tillsammans med en del andra fröer, i ett allmänt anfall av givmildhet, och nu stod jag själv helt plötsligt med noll kvar. Och då kändes det nästan ännu mer bittert. Jag ser inga spår efter någon ärttjuvande gärningsman eller -individ, men kan inte få det till annat att möjligen möss måste ha kommit in och slukat dem för att just de legat "öppet" och gått att komma åt.

Men: så fick jag nu napp genom den goda fröbytarklubben, på någon som hade utsäde till jätteärterna. Och som erbjöd också Märta-ärtorna av bara farten! Och när jag kontrade helt apropå med att jag gärna erbjuder något tillbaka men det jag har i bytesväg är som verkar ha klarat sig är Arne-bönorna, så saknar hon just precis den sorten. Så roligt att kunna erbjuda något önskat tillbaka!

Slutet gott, allting gott!

Men i år ska jag säkra mitt utsäde i en pansarlåda eller något i den stilen.
Rekommenderar vapenskåp eller brandlåda. :idea::D tur det gick bra till slut!
 
Här gror det under lampan. Aubergine, paprika och chili till vänster från inköpta fröer. Paprika från köpepaprika till höger. :) I tvättstugan står ett blandat tråg till med såna där dyra sorter och får fisförnäm behandling. :p till min stora glädje har snart de flesta frö av aubergine grott.
IMG_20200220_202222232.jpg
 
Ehm.
Jag skulle inte odla något i år. Speciellt inte tomater.

Om alla mina traderaaktioner går igenom kommer jag ha över 100 tomatfrön av 15 olika sorter. En sorts har kommit redan och 7 till anländer förmodligen idag.. :nailbiting: och man kan ju inte låta bli att så alla frön!

Sex frön av Indigo Blue Beauty har fått flytta in i kuvös nu iaf. Nu måste jag beställa växtbelysning också :angel:
 
Ehm.
Jag skulle inte odla något i år. Speciellt inte tomater.

Om alla mina traderaaktioner går igenom kommer jag ha över 100 tomatfrön av 15 olika sorter. En sorts har kommit redan och 7 till anländer förmodligen idag.. :nailbiting: och man kan ju inte låta bli att så alla frön!

Sex frön av Indigo Blue Beauty har fått flytta in i kuvös nu iaf. Nu måste jag beställa växtbelysning också :angel:
Visst är det fantastiskt. :D

Jag ska göra en beställning från Tomatoeden som någon tipsade om tidigare i tråden tänkte jag. Hade tidigare fastnat lite för de italienska tomaterna men sibiriska och andra tomatsorter för korta säsonger känns mer spännande! Tänkte beställa 1 röd, 1 rosa, 1 indigo och 1 påse med blandning av olika cherrysorter. :) Känns så spännande med sorter som ger frukt extremt snabbt, alternativt extremt sent och är mycket vädertåliga. :)
 
Visst är det fantastiskt. :D

Jag ska göra en beställning från Tomatoeden som någon tipsade om tidigare i tråden tänkte jag. Hade tidigare fastnat lite för de italienska tomaterna men sibiriska och andra tomatsorter för korta säsonger känns mer spännande! Tänkte beställa 1 röd, 1 rosa, 1 indigo och 1 påse med blandning av olika cherrysorter. :) Känns så spännande med sorter som ger frukt extremt snabbt, alternativt extremt sent och är mycket vädertåliga. :)
Så många roliga sorter! Jag har nästan bara köpt bifftomat i olika färger och ursprung. Jag insåg att jag kunde binda upp dom i taket och använda uterummet som växthus.. och sen spårade det.
 
Fan. Jag tror att min sådd med basilika håller på att dö?

20200221_134617.jpg


But WHY?!

Jag strödde ut fröna i ett grunt tråg. Kanske var dumt?

Ni som försår kryddor, lök etc - vad använder ni om ni ska så en hel påse?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 575
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
58 59 60
Svar
1 180
· Visningar
39 780
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 340
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp