Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan man behandla jorden förebyggande mot sorgmyggor? Tex när man sått och innan det vuxit upp, innan man ens märker om dom finns där? Eller är det onödigt/hjälper inte?
Man kan frysa den, enklast är ju om det är vinter då kan man ju ställa ut påsarna bara. Annars kan man ju lägga mindre mängder i mindre påsar och stoppa i frysen.
 
Angående sterilisering av jord hittade jag ett tips om att det går att göra i mikron, då gick det på någon minut.

Vidare på ämnet sorgmyggor: finns det något hopp för sådder som drabbats av sorgmyggor och verkar ha fastnat i hjärtbladsstadiet? Jag upptäckte sorgmyggorna och behandlade med nemablom och det mesta har fortsatt att växa men det är Fingerborgshatt och Bärnstensvippa som står där med bara hjärtblad och ingenting händer. Jag har ju ingen erfarenhet av dessa heller så jag vet inte vad som är normalt.
 
En planta tappade sina hjärtblad igår? Två andra ser lite gula ut. Alla är chilin Hot lemon. Vad tror ni? Övervattning eller fel jord kanske? Alla andra plantor som fått samma behandling är nöjda ut. De står rätt varmt under lampa i ett österfönster. Tänkte flytta dem lite svalare under lampa nu för nu har nästan alla grott.
IMG_20200222_075219884_HDR.jpg
 
En planta tappade sina hjärtblad igår? Två andra ser lite gula ut. Alla är chilin Hot lemon. Vad tror ni? Övervattning eller fel jord kanske? Alla andra plantor som fått samma behandling är nöjda ut. De står rätt varmt under lampa i ett österfönster. Tänkte flytta dem lite svalare under lampa nu för nu har nästan alla grott.
Visa bifogad fil 45858
Jag upplever att hjärtbladen ibland gulnar. Jag brukar ta bort dom ibland och plantera plantorna djupare, så jag skulle inte bli orolig.
 
Sådär. Nu har jag satt de första tomatfröna.
Det är Trixi som jag fått av en yrkesodlande vän. Hen i sin tur har fått den från sina litauiska hyresgäster. Hen spar frön från från år till år och är nöjd med sortens egenskaper. Väldigt goda är det också.
 
Då var det beställt tomatfröer från tomatoeden. :)
Sgt Peppers, blå/röd, producerar länge på hösten
Chernomorskiy Giant, produktiv även i riktigt låga temperaturer, rosa biff
Alaska, supersnabb och tålig, röd
Cherry mix, 10 olika körsbärstomater i olika färger

Ska bli kul!
 
Tror ni vinbär och krusbär skulle trivas i en slänt med morän/isälvssediment med nära ner till berg? Vandrande skugga från stora träd men också ganska öppet. På våren blir det varmt eftersom den är vänd åt sydväst. :)

Funderar på att flytta buskarna ner dit, de taniga stackarna. I goa gropar med gott om gödslad jord. :d och därmed annektera mer mark för odling. Slänten är ändå obrukbar men får nog lämna en yta till framtida pulkabacke. ;)
 
Tror ni vinbär och krusbär skulle trivas i en slänt med morän/isälvssediment med nära ner till berg? Vandrande skugga från stora träd men också ganska öppet. På våren blir det varmt eftersom den är vänd åt sydväst. :)

Funderar på att flytta buskarna ner dit, de taniga stackarna. I goa gropar med gott om gödslad jord. :d och därmed annektera mer mark för odling. Slänten är ändå obrukbar men får nog lämna en yta till framtida pulkabacke. ;)
Om du gräver ordentligt och ger dom mycket jord så borde det gå utmärkt! Skadar inte att försöka. :)
 
Tror ni vinbär och krusbär skulle trivas i en slänt med morän/isälvssediment med nära ner till berg? Vandrande skugga från stora träd men också ganska öppet. På våren blir det varmt eftersom den är vänd åt sydväst. :)

Funderar på att flytta buskarna ner dit, de taniga stackarna. I goa gropar med gott om gödslad jord. :d och därmed annektera mer mark för odling. Slänten är ändå obrukbar men får nog lämna en yta till framtida pulkabacke. ;)
Enligt min erfarenhet är det ganska tåliga buskar. Får de bara lite tillskott med gödning och inte för torrt så tror jag på det!

Mina krusbär växer vilt i slänten bakom uthuset. Ren sand och grus. Blir stora goda bär, för de får vatten från takdroppet. Har flyttat en buske till bättre förhållanden mitt i trädgåden, med bra jord och jämnare fukt. Det blir kraftiga grenar men inte så mycket bär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
29 399
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 195
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 811
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 582
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp