Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fruentimber

Trådstartare
Förra låst! :)

Vad förbereder ni nu under höst/vinter inför nästa säsong?
Någon som vinterodlar? I så fall vad?
 
Jag ska nog fixa en liten varmbänk på gödselstacken och se om lite sallad och morötter vill växa där
Beställa och plantera rosenplister fler astilbe och nävor
 
Jag har skördat utsäde till nästa säsong av de (åtminstone via Impecta) ransonerade och svåråtkomliga bondbönan Arne och den smått berömda Lokförare Bergfälts jätteärt. De har verkligen förökat sig med den äran, trots att jag har ätit en hel del också. Skulle jag sälja jätteärterna till samma pris som på Impecta, så är det en liten rikedom jag sitter på i det förrådet. Men de ska först överleva som lagringsdugliga, och sedan vill jag nog odla fler av båda sorterna nästa år än vad jag hade i år. :)

Ska ta lite mer fröer från de ettåriga blommorna också, det är roligt att jobba upp sin egna lilla utsädesbank. Jag gjorde några sena sådder för inte så länge sedan av sallat, morötter och mangold men skulle kunna tänka mig några rädisor och majrovor också om jag blir färdig till det.

Annars hoppas jag att all rotselleri och betorna som står kvar i landen växer till sig, att det hinner bli något av squash och butternutpumpor - som också är lite sent sådda - och att majsen och kronärtskockorna snart går att börja plocka av. Tror att en kronärtskocka är redo men jag är liiite osäker så har inte vågat ta den ännu. Någon får nog gå upp i blom bara för att det är vackert. Purjolök och salladslök ser bra ut och skördas successivt. Tomater, gurkor, fin paprika och chili och en massa aubergine i växthuset. Och snart börjar äppel- och päronsäsongen! :love: Augusti - september är verkligen dignande och belönande, även om det också är lite stressigt att ta hand om allt.
 
Plockat plommon idag, i både uppehåll och ösregn. Stor skörd även i år, ca 22 liter.
IMG_20190811_203135_925.jpg

På bilden bara en av hinkarna som fylldes...

I år kommer jag inte göra nåt annat än att äta plommonen som de är. Kommer lämna lite på både mitt och makens jobb.
 
Räknar in 316 lokförarejätteärter som potentiellt utsäde för 2020, och då återstår det ändå några som behöver skrumpna ihop lite till innan jag plockar dem. Ser att de säljs på Tradera för mellan 7 och 9 spänn styck - vem behöver pensionsförsäkringar när man kan vara i JÄTTEÄRT-branschen?

Dock, Lokförarebubblan måste spricka snart. Jag kämpade mig till att komma över tio ynka ärter i våras, har ätit en hel del, och ändå samlat ihop denna mångdubbling av ärtor att lagra. Det är ju inte som att de är supersvårodlade utan en normal odlare borde ha samma ökning, om den inte slukar precis hela skörden förstås.

IMG_3356.JPG
 
34752

Självsådd squash på gödselstacken, ihop med tomat, potatis, champinjoner och physalis. :D
Ikväll blev det mat på hemodlade grönsaker ihop med lite köpta, en slags tomatröra till kyckling och ris samt ugnsbakade betor till. Squashkaka istället för morot till fika. Bara att ösa på med grönsakerna nu. :love:
 
Räknar in 316 lokförarejätteärter som potentiellt utsäde för 2020, och då återstår det ändå några som behöver skrumpna ihop lite till innan jag plockar dem. Ser att de säljs på Tradera för mellan 7 och 9 spänn styck - vem behöver pensionsförsäkringar när man kan vara i JÄTTEÄRT-branschen?

Dock, Lokförarebubblan måste spricka snart. Jag kämpade mig till att komma över tio ynka ärter i våras, har ätit en hel del, och ändå samlat ihop denna mångdubbling av ärtor att lagra. Det är ju inte som att de är supersvårodlade utan en normal odlare borde ha samma ökning, om den inte slukar precis hela skörden förstås.

Visa bifogad fil 34751
Önskar jag hade mer plats och bättre ordning, så att jag kunde odla olika ärtor, fler sorter än de jag slukar...
 
Räknar in 316 lokförarejätteärter som potentiellt utsäde för 2020, och då återstår det ändå några som behöver skrumpna ihop lite till innan jag plockar dem. Ser att de säljs på Tradera för mellan 7 och 9 spänn styck - vem behöver pensionsförsäkringar när man kan vara i JÄTTEÄRT-branschen?

Dock, Lokförarebubblan måste spricka snart. Jag kämpade mig till att komma över tio ynka ärter i våras, har ätit en hel del, och ändå samlat ihop denna mångdubbling av ärtor att lagra. Det är ju inte som att de är supersvårodlade utan en normal odlare borde ha samma ökning, om den inte slukar precis hela skörden förstås.

Visa bifogad fil 34751
Är de goda? Hur äter du dem?

Agneta Magnusson - gråärtens främsta kännare - hävdar att de inte är speciellt märkvärdiga i smaken...

Kul är att jag fick höra hur de räddades. De var tydligen på väg att försvinna men en enda stjälk med baljor hittades hos en odlare och därifrån förökades den.
 
Önskar att jag skrivit upp när jag brukar börja skörda tomater.

Nu har de allra första Bumble Bee börjat bli gula. Har redan ätit två. Men inga bifftomater eller andra har ändrat färg. Mindes idag att jag tidigare år lagt äpplen i bäddarna i hopp om att tomaterna ska mogna fortare. Alltså borde jag varit lika förtvivlad tidigare år. Äpplena är inte alls på väg att börja falla av träden än.
 
Är de goda? Hur äter du dem?

Agneta Magnusson - gråärtens främsta kännare - hävdar att de inte är speciellt märkvärdiga i smaken...

Kul är att jag fick höra hur de räddades. De var tydligen på väg att försvinna men en enda stjälk med baljor hittades hos en odlare och därifrån förökades den.

Jag tycker de är goda! Äter dem som färska, platta gröna ärtskidor, som vanliga sockerärter. Snabbförvällda med lite olja och flingsalt. :d Sedan tycker jag ju att alla sockerärtsvarianter är goda om man skördar dem vid rätt tidpunkt, så i jämförelse är det mest att de är coola med sin storlek.
 
Jag tycker de är goda! Äter dem som färska, platta gröna ärtskidor, som vanliga sockerärter. Snabbförvällda med lite olja och flingsalt. :d Sedan tycker jag ju att alla sockerärtsvarianter är goda om man skördar dem vid rätt tidpunkt, så i jämförelse är det mest att de är coola med sin storlek.
oki
Jag har odlat blåärt och den var varken god färsk eller kokad. Testade Solleröärtmen den var inte heller speciellt märkvärdig.

I år har jag mina vanliga kära Saxbo, Märtas gråsockerärt och Mors stora märg.

Märta är delikat. Går att äta sig halvt sjuk på ute i landet när man snacksar unga baljor. Saxbo spritar jag i handen och äter. Ska försöka plocka till frysen också.
 
Apropå tomater så såg jag igår att några stödpinnar vikt sig och en del ligger på marken. Hann inte fixa då... Kanske ikväll. Tillbaka till verkligheten och jobb nu efter mammaledighet. 😳
 
Har inte odlat nåt märkvärdigare än vanliga sockerärtor men får i överflöd just nu. Hinner inte äta i takt med att det mognar 😍

Hur gör jag för att få till utsäde nästa år? Är det så enkelt att jag bara plockar ärtorna ur baljorna (är det det som kallas för att sprita?) och torkar dom? Många dumma frågor men jag tänkte helt enkelt passa på att lära! Onödigt att köpa nytt nästa år om jag kan fixa eget tänker jag..
 
Wow, överflöd av sockerärtor är något av det bästa överflödet man kan ha! Jag låter utsädesärtorna sitta kvar tills baljorna börjar torka och skrumpna ihop lite, de flesta lokförarbaljorna var nästan svarta och helt torra. Sedan får de ligga lite utspritt och eftertorka inomhus också.

När de torkat är det smidigt att förvara dem i kaffefilter, ifall de inte är helt torra. Då kan man också lätt skriva vad det är utanpå :up:
 
Jag måste börja föra trädgårdsdagbok. Varje år saknas det perenner i rabatterna som borde ha överlevt. Jag är ganska övertygad om att jag rensar bort dem i början av säsongen i tron att det är ogräs. På våren är det också så svårt att minnas hur det tog sig året innan och jag upptäcker för sent att jag skulle ha behövt dela och flytta växter som kväver andra.

Här är årets nya rabatt. Den blev fin men ska bli dubbelt så stor och en hel del ska flyttas runt.

34773
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 363
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 809
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 581
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp