Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är anti.

Jag vill inte skrämma dig, men har man round-up i en trädgård och låter barn leka där syns spår i urinen två veckor efteråt.
Sen kanske man använt det mer i rabatter än på gräsmattan?
Annars skulle jag bara tänka ”shit happens” och låta bli att använda det igen.

Jo men är det om man vistas där direkt då? Eller kommer det alltid finnas kvar i trädgården?
Jag vet inte när det använts, såg bara en flaska roundup ståendes och funderade på om det kommer finnas kvar när vi flyttar dit.
 
Det leder i sin tur till kalciumbrist. Det blir för mycket konkurrens om det kalcium som finns i jorden.
Kanske är därför mina klarar sig så bra trots torka, de odlas på gödselstacken i pallkragar med bara lite jord på toppen. Finns nog bra med näring där. Sen är de dessutom täckta med innehållet en säck lusernpellets som blev blöt och inte gick att använda till hästarna. 😅

Resten av mitt land är iof rätt misskött det också och där får jag ändå mer än vi hinner göra av med.
35634
 
Suck, den årliga gråpäronattacken har börjat här också... sitter inne och hör "duns", "bump", "klomp" mest hela tiden medan päronen faller i drivor alldeles utanför verandafönstren. Det lär de fortsätta med ett par veckor framåt ungefär. Tur att det väntar några dagar med varmt väder och uppehåll så får jag gå en räd varje kväll och klippa några kvadratmeter åt gången.
 
Bara att skicka hit päron om någon känner att dom har för mycket 😇😉 mitt päronträd blev planterat i somras och hunden har dessutom grävt upp det en gång så tar nog ett par år innan den orkar få en enda liten frukt 😂
 
Suck, den årliga gråpäronattacken har börjat här också... sitter inne och hör "duns", "bump", "klomp" mest hela tiden medan päronen faller i drivor alldeles utanför verandafönstren. Det lär de fortsätta med ett par veckor framåt ungefär. Tur att det väntar några dagar med varmt väder och uppehåll så får jag gå en räd varje kväll och klippa några kvadratmeter åt gången.

Älskar gråpäron!
 
Älskar gråpäron!

Typ 7000 stycken? O_o Bara kom och hämta! Jag älskar mest gråpäronträdet, själva päronen är mer ett nödvändigt ont som följer med det. Äter kanske tio stycken färska per år och eventuellt så gör jag några burkar med inkokta saffranspäron eller konjakspäron.

Sedan är det cirka 6952 päron kvar. Som mognar och övermognar inom sådär 14 dagars tid. En svår ekvation!
 
Typ 7000 stycken? O_o Bara kom och hämta! Jag älskar mest gråpäronträdet, själva päronen är mer ett nödvändigt ont som följer med det. Äter kanske tio stycken färska per år och eventuellt så gör jag några burkar med inkokta saffranspäron eller konjakspäron.

Sedan är det cirka 6952 päron kvar. Som mognar och övermognar inom sådär 14 dagars tid. En svår ekvation!

Var finns de?

Nä, 7000 st vill jag inte ha, men många.
Blommande gråpäronträd😍
 
I Ängelholms kommun. :) De sitter högt upp så man får vara djärv/självmordsbenägen/flygkunnig för att plocka dem från trädgrenarna, men de faller successivt och de som inte studsar via verandataket faller ganska mjukt, så jag brukar ta dem från gräsmattan. Bara PMa för närmare väganvisning om du - eller någon annan - vill befria mig från delar av detta överflöd! Kollade faktiskt efter den där fruktförmedlingen om jag kunde lägga ut en annons där, men jag vet inte hur det är med aktivititeten på de sidorna nu.

Blommande gråpäronträd är jag också helt :love: för! Det är värt mödan av ett visst gråpäronberg så här års, att få stå och bara njuta av binas surrande i blommorna på våren.
 
Första sommaren tror jag att det bara var sju blommor på trädet, lite kärleksfull beskäring efter förra ägarens motorsågsmassaker så är det numera ca 7 m hög blomsterprakt på vårarna. Jag får ducka när jag klipper gräset men jag har "lyft" kronan eftersom så det är lite enklare numera när jag klipper, jag behöver inte gå dubbelkrok lika mycket. :D
35651
 
Vi har två päronträd. Ett mellangammalt och ett ungt. Ej gråpäron. I år fick vi 5 päron i det ena trädet, 1 i det andra...
Kom en köldknäpp vid blomningen.

Samma med äppelträden. Istället för att kunna skicka på mustning är vi i år glada om vi får ens nåt kg ätbara äpplen. Mycket skador på dem.
Det positiva är att skadedjurens chans att överleva minskar!

Plommonträdet, som jag trodde skulle lida mest, har levererat stort i år ändå! Och larvmängden minskat märkbart jämfört med förra året. :banana:
 
Vi har två päronträd. Ett mellangammalt och ett ungt. Ej gråpäron. I år fick vi 5 päron i det ena trädet, 1 i det andra...
Kom en köldknäpp vid blomningen.

Samma med äppelträden. Istället för att kunna skicka på mustning är vi i år glada om vi får ens nåt kg ätbara äpplen. Mycket skador på dem.
Det positiva är att skadedjurens chans att överleva minskar!

Plommonträdet, som jag trodde skulle lida mest, har levererat stort i år ändå! Och larvmängden minskat märkbart jämfört med förra året. :banana:
Vill du öka på med päron o äpplen så bara stanna till någon dag,mina grannar har ledsnat på mig nu o springer bara dom ser mig med en hink i handen :D :o
 
I Ängelholms kommun. :) De sitter högt upp så man får vara djärv/självmordsbenägen/flygkunnig för att plocka dem från trädgrenarna, men de faller successivt och de som inte studsar via verandataket faller ganska mjukt, så jag brukar ta dem från gräsmattan. Bara PMa för närmare väganvisning om du - eller någon annan - vill befria mig från delar av detta överflöd! Kollade faktiskt efter den där fruktförmedlingen om jag kunde lägga ut en annons där, men jag vet inte hur det är med aktivititeten på de sidorna nu.

Blommande gråpäronträd är jag också helt :love: för! Det är värt mödan av ett visst gråpäronberg så här års, att få stå och bara njuta av binas surrande i blommorna på våren.
Jag har ett gammalt päronträd. Men det är vilt och päronen blir typ stora som plommon. Dessutopm är de stenfrukter så det finns en halv cm ätbart ytters på frukten, resten är stenhård och oätligt.
Men som det blommar!

Det står i vägen och jag skulle gärna ta ner det, men dels kostar det och dels blir det en rent ohyggligt arbete att ta reda på den när det väl ligger på marken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 273
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 807
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 575
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp