Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade en annons om hösthallon, från en privatperson. Kan helt enkelt inte motstå... :p

Hur är det med hallon, behöver de kompisar av andra sorter för att pollineras?
 
Jag tror att jag ska få en steviaplanta! :love: :confused: Haha, det är inte så lätt. Damen jag ska få den av är från Thailand och pratar inte så mycket engelska, emen hon hade med sig gröna blad som såg ut ungefär som mynta häromdagen och när jag smakade på dem var det som socker som smälte på tungan.
Hon sade "you like?"
Jag svarade "Yes!"
Hon undrade. "You want?"
Jag svarade "Yes please, very much!"
Och fick tillbaka. "Ok, I bring."
:D
Vi har bytt plantor förut, förhoppningsvis förstod hon att jag ville ha ett skott och inte bara blad. :) Jag vet inte om det faktiskt är stevia, men det var det första jag kom att tänka på.
 
Kålrot!

En gång i ungdomen försökte jag odla och det blev knappt nåt. Nu har jag insett att det finns oändligt med lokala sorter som vore kul att testa. Plus att det faktiskt är en basvara i min matlagning.

Men är det svårt? Förrt odlade folk massor av kål. Själv blir jag lätt panikslagen och bäddar in i väv och råkar ändå ut för att det blir uppätet. Ruccola har jag försökt men det blir bara bladnerver kvar :meh:

Så, ska jag försöka nästa år eller inte?
 
Kålrot!

En gång i ungdomen försökte jag odla och det blev knappt nåt. Nu har jag insett att det finns oändligt med lokala sorter som vore kul att testa. Plus att det faktiskt är en basvara i min matlagning.

Men är det svårt? Förrt odlade folk massor av kål. Själv blir jag lätt panikslagen och bäddar in i väv och råkar ändå ut för att det blir uppätet. Ruccola har jag försökt men det blir bara bladnerver kvar :meh:

Så, ska jag försöka nästa år eller inte?
Vi har generellt problem med att de blir för stora, för många och ingen äter upp dem :o Så jag säger kör på!

Odlar i välgödslad jord, full sol, vattnar lagom. Kan kolla om det är något annat knep mästerodlarna har... :D Själv odlade jag en del majrova i år som känns väldigt lik. Den var mycket anspråkslös, växer villigt, snabbt och blir snabbt för stor för att vara god. Kålroten däremot har varit god även om vissa exemplar varit extremt stora.
 
Jag har fått min lilla stevia idag!
Jag gissar fortfarande bara vilt att det är vad det handlar om. Hon kallar alla örterna för träd. :D:love: men den här använder hon visst i te och bakverk också och det är verkligen som att smälta socker på tungan.
Jag har aldrig tänkt på att ha en steviaplanta tidigare.
 
Ok, lönn går inte övervintra inomhus. Nu har jag testat i varje fall :D
De övriga verkar trivas. Ja, förutom krukrosen. Den det riktigt eländig ut. Får väl se hur jag gör med den. Tror ni det funkar att klippa ner den och hålla tummarna? Bladen rasar ändå i faslig takt..
 
Tyvärr kommer nog även den att dö.

:( misstänkte det, har försökt med rosor i kruka förr utan något vidare resultat. En inspektion nu ikväll visade att den dessutom har fått nåt skadedjur, så den får bo ute ett tag. Om den någonsin får flytta in.
 
Gaah! Jag har redan våta drömmar om odlingssäsongen 2020... och jag har inte ens rensat klart landen på majs och purjo och rotselleri och betor från 2019.

Såg ett ytterst inspirerande klipp om sötpotatisodling på youtube igår och satte genast upp detta på nästa års experimentlista. En enda sötpotatis, som börjat processas i februari, levererade med olika skott/sticklingar mer än fem kilo på en kvm yta i odlingstunnel!


Jag har ju min varmbänk stående fortfarande och funderar på att nyttja den tidigt som varmbänk, men sedan köra sötpotatisodling i kallbänk på sommaren. Kanske inte riktigt når upp till fem kilo men hälften skulle vara helt ok!

Ligger annars bra i framkant detta år! En del finlir kvar men både landen och rabatterna är ganska väl i ordning redan. Dvs satsar nu på att gå in i nästa år med landen ordentligt grävda och förberedda överallt där det går, och sedan bara att ösa ut välbrunnen hästgödsel och gräva ner så fort det går på våren.

Något har jag också planer på att testa vintersådd på friland, morötter t ex som jag aldrig kan få för mycket av. Och så har jag skaffat lite nytt vitlöksutsäde efter att det förra missköttes katastrofåret 2018 och inte riktigt blev uppstyrt sedan dess.
 
Jag har höstsått en del perenner i år, en hel del har kommit upp redan, har sått det mesta i typ pluggbrätten, borde jag sätta ner dom i rabatten istället över vintern? eller ställa in brättena i tunneln? tänker mest på att det är så lite jord i dom att det kanske försämrar chansen för dom att överleva? bor i zon 1
 
Jag vill odla fler saker som klättrar...
I år sådde jag två omgångar med sockerärtor, minst 20/gång, och det resulterade i hela EN planta... :meh::turd: Måste fundera på vad jag ska göra annorlunda till våren...
Jag hade en klätterställning 😜 med klätterbönor (också tämligen glest...) och en med luktärt.
Finns det några andra ätliga baljväxter än ovan nämnda som gärna klättrar?
Eller något annat ätligt, välsmakande?

Jag har tänkt försöka dra upp lite lök från frön genom att så dem mot slutet av året. Ska fylla på lite mer jord i en av mina pallkragelådor och använda för det ändamålet.
 
Allt är så kladdigt av regnet så det känns motigt att vara ute.
Jag har krattat löv och tippat av i skogskanten (kastanjen) och i en stenig slänt som jag vill jämna ut (och döda vintergrönan)

Har också köpt en vitlök för att plantera nu. ska bara orka göra i ordning jorden. det tar emot eftersom det är så klafsigt. Jag behöver rensa från ogräs och allt är bara kladdiga kakor.
Tänkte gräva upp de taniga purjolökarna och skära ner i frysen. Där kan vitlöken stå. Där de stod förut dog de. antagligen för att de stått på samma ställe för länge.
 
Har plan att prova varmbänk i vår, men vet inte riktigt vad jag ska sätta i den :p. Men det visar sig tids nog.
Kommer definitivt sätta vattenmelon tidigt i vinter/vår, fick inte nån i år och vill verkligen ha.

Gör det, det är roligt med varmbänk! Kul att följa temperaturen när den börjar "elda på" och leverera värme mitt i vintern. Jag har ett par år odlat sallat, spenat och rädisor med bra resultat och kunnat skörda från april. Har också testat majrova och några pak choi men de blev misslyckade. I år hade jag inte någon varmbänksodling utan sådde allt tidigt i växthuset i stället, men bänken står ju kvar och hästgödsel med prima halm finns lättillgängligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 286
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 809
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 576
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp