Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har redan sått några chilli och paprikor 😮😁. Men bara några för lite tidigare skörd, det blir fler senare.

Jag vill ha lite fina blommor i år på vår inglasade altan, tips på sorter som trivs i växthusklimat? Spelar inte någon roll om de är ett eller fleråriga.
 
Jag har redan sått några chilli och paprikor 😮😁. Men bara några för lite tidigare skörd, det blir fler senare.

Jag vill ha lite fina blommor i år på vår inglasade altan, tips på sorter som trivs i växthusklimat? Spelar inte någon roll om de är ett eller fleråriga.

Blyblomma! Oemotståndliga himmelsblå söta blommor. Hoppas övervintra min, köptes i år. Sedan sådde jag maurandia/lejongapsranka (fröer på Impecta) och gör ett försök att övervintra en sådan också, fina hängande rankor med söta lila blommor.
 
Jag har redan sått några chilli och paprikor 😮😁. Men bara några för lite tidigare skörd, det blir fler senare.

Jag vill ha lite fina blommor i år på vår inglasade altan, tips på sorter som trivs i växthusklimat? Spelar inte någon roll om de är ett eller fleråriga.
Klänglilja!
15942.jpg
 
Blyblomma! Oemotståndliga himmelsblå söta blommor. Hoppas övervintra min, köptes i år. Sedan sådde jag maurandia/lejongapsranka (fröer på Impecta) och gör ett försök att övervintra en sådan också, fina hängande rankor med söta lila blommor.
Tack, dom ska jag kolla upp 😊
 
Anar att det är vädret som gör mig så pessimistisk...

Jag älskar att gå och plocka tomater och småäta i tunneln. Vill ha massor av dem Det brukar gå finfint att få stora friska plantor.

Men - det förbaskade vädret. I somras mognade de inte. Det var för solfattigt och kallt. Jag hade ätstora tomater i månader, som aldrig mognade. Antar att det gått bättre i växthus men det har jag inte. jag har baa en tunnel. Den funkar fantastiskt vid normalt sommarväder. Men sommaren var inte normal och mängder av arbebetstimmar gick åt till att göra kompostfyllning......

Fick inte ens några pumpor. :cry:

Nåväl. Bara vårsolen kommer så blir nog livet lättare.
 
Nu håller jag på att förbereda för vintersådd av lök.
Tömde en av pallkragelådorna på jordgubbsplantor tidigare i höstas och har nu fyllt upp med jorden från tomatplantorna (som bott i tubtrugs, med borrade hål i botten), så i helgen ska jag peta ner frön i jorden. Läste mig till att det är bästa tiden att så, om man vill få lök från frön... Så i morgon ska jag peta ner de frön jag haft ett tag men inte lyckats få att gro när jag sått dem inomhus.

Sen har jag kommit till insikt om var på gården jag ska utvidga mina odlingar. Jag har till nu tänkt hägna området för att ponnyerna ska kunna beta av det några gånger om året, men har insett att det nog är där mina odlingar ska vara framöver. Jag vill utöka mina bärodlingar, rabarber och ha fler klätterställningar till klätterbönor. Jag har också en fundering på att flytta mina vildväxande humle (som har invaderat ett staket :crazy:) för att odla lite mer organiserat.
Och, det får nog bli en rejäl hög från gödselstacken, som jag kan plantera mina pumpor i...
 
Ska fixa till stenplattorna runt min nya altan sen måste jag bygga stooora krukor ;)
hade tänkt och måla pallkragar men det är banne mig för kallt så det får lov att vänta tills det är runt 15 grader och det lär väl dröja några månader :cautious:
 
Mitt undermedvetna uppmanar mig att omedelbart börja förbereda nästa odlingssässong.

Drömde att jag var på besök hos någon annan och såg flera stora blommanfördagen-plantor, och kom då plötsligt på att "fasen också det är ju redan april?! Och jag har GLÖMT att så ett endaste frö! Hur ska jag nu hinna få fram någon chili... och paprika... och rotselleri... och allt annat." :eek:

Så ytterst obehagligt och skrämmande! Bäst att påbörja analyserna av frökatalogerna ASAP.
 
Jag har nu suttit som en äkta trädgårdsnörd och botaniserat bland fröer som jag vill köpa. Det är lite diverse som är av intresse i år. Jag har bl.a. valt pepino, violspikklubba, indisk spikklubba, änglatrumpet, sparris, kronärtskocka, maurandia, silvernjurvinda, gyllenbär, kapkrusbär, dahlia, ampeljordgubbe och tomat "Vilma".

Det mesta av detta är saker jag inte har odlat. Det är bara tomaten och dahlian som jag är bekant med.

Någon som har erfarenhet av något av det andra?
 
Jag har nu suttit som en äkta trädgårdsnörd och botaniserat bland fröer som jag vill köpa. Det är lite diverse som är av intresse i år. Jag har bl.a. valt pepino, violspikklubba, indisk spikklubba, änglatrumpet, sparris, kronärtskocka, maurandia, silvernjurvinda, gyllenbär, kapkrusbär, dahlia, ampeljordgubbe och tomat "Vilma".

Det mesta av detta är saker jag inte har odlat. Det är bara tomaten och dahlian som jag är bekant med.

Någon som har erfarenhet av något av det andra?
Gyllenbär är superenkla och trevliga, spotar ur sig frukter hela sommaren. Jag är ett stort fan av dom. Jag har dom i växthus.
 
Jag har nu suttit som en äkta trädgårdsnörd och botaniserat bland fröer som jag vill köpa. Det är lite diverse som är av intresse i år. Jag har bl.a. valt pepino, violspikklubba, indisk spikklubba, änglatrumpet, sparris, kronärtskocka, maurandia, silvernjurvinda, gyllenbär, kapkrusbär, dahlia, ampeljordgubbe och tomat "Vilma".

Det mesta av detta är saker jag inte har odlat. Det är bara tomaten och dahlian som jag är bekant med.

Någon som har erfarenhet av något av det andra?
Kronärtskocka odlade jag och föräldrarna i somras för första gången. Mina fick inte jättemycket kärlek och gick aldrig i blom men blev ganska stora vissa av dem. Mina föräldrars älskade livet och gav så mycket blommor att vi inte åt upp allt. De stod glest i lä med full sol hela dagen. Välgödslat med hästgödsel. Nu testar de att övervintra dem.

Tyckte de var krångliga att förodla inne som man ska, det var lätt hänt för mycket eller för lite vatten.
 
Kan vi snabbspola till mars :confused: jag vill odla nu :arghh: och måla pallkragarna men det är ju så kallt och fuktigt så det lär ju inte torka innan mars
Först skulle jag behöva få upp fönster på altanen eller först måste jag hitta fönster som passar och inte är för dåliga inte för långt bort allra helst spröjsade englas med gammalt glas :crazy:
 
Kan vi snabbspola till mars :confused: jag vill odla nu :arghh: och måla pallkragarna men det är ju så kallt och fuktigt så det lär ju inte torka innan mars
Först skulle jag behöva få upp fönster på altanen eller först måste jag hitta fönster som passar och inte är för dåliga inte för långt bort allra helst spröjsade englas med gammalt glas :crazy:
Jag började förra månaden med att sätta vitlök, lite morötter och kastade ut smultronfröer. Nu vid julledigheten blir det chilifrön och sedan är det full gång😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 535
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 172
· Visningar
39 272
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 332
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp