Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Minusgrader inatt, sol heeeeela dagen idag, inte ett enda moln. :love: :banana:
Så jag har rensat lite runt omkring i trädgården och klippt ner perenner. :D

IMG_20200119_155522_078.jpg


Maken drog igång gräsklipparen. :D
(Den har varit på verkstad för rengöring av tanken och de hade inte varmkört den, märkte vi när maken skulle klippa gräset en sista gång före vintern.)
 
Idag har jag eftermiddagsfikat i 23 graders värme, utan annan värmekälla än den efterlängtade SOLEN, koncentrerad genom växthusglaset. :love: Men jag har gjort en del trädgårdsnytta också, städat ur och sorterat nästan alla de gamla krukorna från fjolårets tomat-/gurk-/chili-/aubergine-/melonodlingar (dvs en hel del). Och återvunnit den gamla trötta jorden genom att blanda upp den med mängder av 3-4 år gammal hästgödsel, och sedan ställa undan i säckar, redo när det är dags för 2020 års utplanteringar.

Åtta välfyllda 40-literssäckar så här långt, och ännu ett tiotal stora krukor med jord - och mycket hästgödsel - kvar!

IMG_4060.JPG
 
Jag roar mig med att googla fröer just nu. Hittar en massa kul som jag inte sett i butik tidigare så det kommer bli beställning på lite udda grönsaker. :) framförallt är det roligt med nya smaker! Det är en stor anledning till att jag odlar. Hittade tomater som beskrivs smaka som citron, samt persikotomat. Annat än vad man hittar i affären.

En jag inte kommer satsa på dock är nog färgad blomkål. Superfin och god men färgen försvinner vid tillagning alternativt missfärgad annan mat. Men den är fin i landet. :)
 
Jag roar mig med att googla fröer just nu. Hittar en massa kul som jag inte sett i butik tidigare så det kommer bli beställning på lite udda grönsaker. :) framförallt är det roligt med nya smaker! Det är en stor anledning till att jag odlar. Hittade tomater som beskrivs smaka som citron, samt persikotomat. Annat än vad man hittar i affären.

En jag inte kommer satsa på dock är nog färgad blomkål. Superfin och god men färgen försvinner vid tillagning alternativt missfärgad annan mat. Men den är fin i landet. :)
Meeeeeeeeeeeeeen!!! jag ska ju inte ha några tomater :banghead::banghead::banghead::banghead::devil:
 
Äntligen är fröerna här! Och tack för tipset om Blomsterlandet, det får bli en tur dit och bunkrar. Framförallt kål! Har gått igenom fröerna hemma och har rätt mycket kvar (helt oöppnade påsar till och med) dock i princip ingen kål.
IMG_20200120_232220_607.jpg
 
Vill då lägga till att man bör vara försiktig med vilka sorters prydnadsgräs man sätter i närheten av katter också. Många sorter har sträva/taggiga blad som lätt fastnar i halsen när katten äter på dem. Har varit med om tre katter som drabbats av detta, varav två behövde sövas för att det skulle gå att få loss... :crazy:
Vad var det för sort?
 
Dagens i-landsproblem: Hur många frön av olika växter bör jag så, så att jag har lagom antal att ta hand om och så att överskottet kan säljas?

Den här veckan planerar jag att så kronärtskocka och paprika. Och purjo ska också sås snart.
 
Tjoho! Jag vet inte om det var inspirationen från @Rhodugune och den där engelska trädgården som tippade över - men plötsligt har det bokats en fenomenal inspirationsresa i sommar.

Till bland annat legendariska Sissinghurst och Sackville-Wests überberömda trädgård, och flera storslagna slott och trädgårdar med häcklabyrint och allt helt fantastiskt! Jäklar vad det ska frossas i intryck. Sissinghurst har stått på drömlistan att få uppleva så länge jag varit trädgårdsintresserad, så det är några år. :love: (Kan det bara bli juli nu genast, tack?!)
 
Senast ändrad:
När börjar ni så inne och vilken zon tillhör ni? Tror jag frågar varje år när jag bör så mina frön :p (zon IV).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 277
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 807
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 575
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp