Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sår lite i omgångar. En ny omgång frön är nu nerpetade i jorden: gula tomater, vita bifftomater, physalis, paprika (mixade färger), spetspaprika och så några till passionsfruktfrön... :banana:Så nu ska jag strax gå och titta efter om de börjat gro... 🤪
 
Det är 18 grader i solen på husets södersida. Inte undra på att både perenner och rosor har vaknat. Rosen Karen Blixen har till och med påbörjat lövsprickning.
Jag har också en Karen Blixen som är på väg
Men undrar om den får vara ifred för rådjuren :nailbiting:
De åt ju upp den i höstas :meh: men den verkar inte ha tagit skada av det :confused:
 
Jag har också en Karen Blixen som är på väg
Men undrar om den får vara ifred för rådjuren :nailbiting:
De åt ju upp den i höstas :meh: men den verkar inte ha tagit skada av det :confused:
Rådjuren har ätit upp mina tulpaner som kommit upp på södersidan av huset :rage:. Får kolla resten av tomten imorgon när det är ljust när jag är hemma... Brukar inte ha så mycket problem med rådjur men ibland strosar de förbi och äter upp något.
 
En Karen Blixen
6790932F-619C-4925-9BAB-3634B95C17F2.jpeg
 
För ungefär 3 veckor sedan så planterade jag om 2 av tomatplantorna. Nu håller de på att sätta frukt. De sattes i grönsaksjord och fick även ca 1,5-2 dl pelleterad gödning, tror att det är kogödsel. När tror ni att jag behöver börja ge dem mer gödning än så??
 
Rådjuren har ätit upp mina tulpaner som kommit upp på södersidan av huset :rage:. Får kolla resten av tomten imorgon när det är ljust när jag är hemma... Brukar inte ha så mycket problem med rådjur men ibland strosar de förbi och äter upp något.
Om jag ser ett riktigt fint rådjurskid kan jag ju tänka att det är pga av mina folsyrerika tulpaner som den mår så bra...
 
Tog ledigt idag och vilken dag att vara ledig på! Solen skiner och det är vindstilla :love: Det värmer till och med i solen nu om man står i lite lä :love:

Har varit ute och mätt och en billig tunnel på 3*3 m som jag var sugen på är ju bara ett litet hörn av ena odlingsbädden. :laugh: Så otroligt fjuttigt. Tror inte planerade värmeälskande plantor får plats i det. Kan lätt ha ett 3*6 m och ändå ha massa plats kvar i befintliga bäddar.
Se så lätt det är att övertala sig själv att shoppa!
 
Jag har ordentligt inhägnat som tur är ,men alla mina rosor har blad nu,helt sjukt, vad händer om det blir vinter nu? Blir det inga rosor i år då,eller börjar dom om igen i vår?
Jag får nog hängna in mina också men ja vad händer med rosorna om det blir vinter nu :confused: I och för sig hade åtminstone jag en köldknäpp i maj någon gång förra året för då dog mina krukpotatisar :cry:
 
Jag har ordentligt inhägnat som tur är ,men alla mina rosor har blad nu,helt sjukt, vad händer om det blir vinter nu? Blir det inga rosor i år då,eller börjar dom om igen i vår?

Jag är också bekymrad. Framförallt att mitt silverpäron som planterades förra året ska frysa nu när det har börjat skjuta sav.
 
För ungefär 3 veckor sedan så planterade jag om 2 av tomatplantorna. Nu håller de på att sätta frukt. De sattes i grönsaksjord och fick även ca 1,5-2 dl pelleterad gödning, tror att det är kogödsel. När tror ni att jag behöver börja ge dem mer gödning än så??
Angående gödning vet jag inte men håller de på att sätta frukt behöver de kanske lite
När satte du dom för att ha frukt på gång redan
 
Angående gödning vet jag inte men håller de på att sätta frukt behöver de kanske lite
När satte du dom för att ha frukt på gång redan
Oj jag vet inte riktigt, någon gång i januari borde det ha varit iaf. För det var då jag tog död på deras föregångare med för mkt gödning.

Därav att jag är lite försiktigare nu :P
Har ju ingen aning om hur länge 1,5 dl kan räcka....
 
Oj jag vet inte riktigt, någon gång i januari borde det ha varit iaf. För det var då jag tog död på deras föregångare med för mkt gödning.

Därav att jag är lite försiktigare nu :P
Har ju ingen aning om hur länge 1,5 dl kan räcka....
De måste ha vuxit ruskigt fort. Mina två tomatplantor som är störst, sådde jag 21 december och de är bara i stadiet att de håller på att sätta blomknoppar.
 
De måste ha vuxit ruskigt fort. Mina två tomatplantor som är störst, sådde jag 21 december och de är bara i stadiet att de håller på att sätta blomknoppar.
Ja de är ganska tidiga. Jag kom ju hem från kanarieöarna 28 dec, några dagar efter det hade jag död på de gamla och sen måste det ha tagit minst en vecka innan dessa sattes i jord, antagligen typ två veckor. De står under en 400 w lampa med, så de får gott om ljus!
 
Ja de är ganska tidiga. Jag kom ju hem från kanarieöarna 28 dec, några dagar efter det hade jag död på de gamla och sen måste det ha tagit minst en vecka innan dessa sattes i jord, antagligen typ två veckor. De står under en 400 w lampa med, så de får gott om ljus!
Hur nära har du lampan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 286
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 809
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 576
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp