Trädgård och sommarhus

Den kilade in sig i fasaden så jag skulle inte rekommendera att plantera den vid husväggen, vi hade den vid altanen och den tog sig igenom plasten på altantaket och upp mot takpannorna. :crazy: Det som är jättefint är om den klättrar upp i ett träd eller om man gör en ställning den kan klättra i. Jag saknar den till viss del men där var den inte bra.

Tack för svar :) jätte bra å veta! vad synd att ni var tvungen till å ta bort den, kanske den får bli i en pergola om det blir en :up:
 
Vi har vår honungsros på en armeringsjärnstunnel en meter från husväggen.
Den är planterad mot väggen men vi ledsnade på alla husangrepp den tog sig för och klippte rejält och böjde den åt andra hållet så nu kan man stå i en rostunnel. Den ger sig in mot huset där också men jag klipper bort allt som ger sig iväg dit åt. Den är en jäkel på att krypa in i skrymslen. Men såååå vacker.

Åh vad fint det låter 🥰
 
Det var i kakor jag tänkte på :) säkert spännande inslag i kryddblandning, svårt att tänka ut smaken och vad man ska blanda med. Kanske kan bli gott till lamm? Älskar att laga mat (äta också) så idéer med ätbart i trädgården är väldigt tilltalande :D
Jag har ett salt med lavendel i, väldigt gott faktiskt! Borde ju gå att typ mortla torkad lavendel med grovt salt eller flingsalt. :)
 
Den behöver lite hård kärlek nu. Men den blommar vackert.
32396
 
Jag hade gett upp mina honungsrosor och inte tittat till dem på flera år men nu gjorde jag det och det visade sig att jag faktiskt hade två stycken och båda verkar ha börjat sätta fart igen inne bland björnbärssnår och annat så inte rådjuren kommer åt. Nästan avblommade men här är en bild:
HjQPK4n.jpg
 
Jag hade gett upp mina honungsrosor och inte tittat till dem på flera år men nu gjorde jag det och det visade sig att jag faktiskt hade två stycken och båda verkar ha börjat sätta fart igen inne bland björnbärssnår och annat så inte rådjuren kommer åt. Nästan avblommade men här är en bild:
HjQPK4n.jpg

Så fin 😍 det känns som att en honungsros kan överleva typ det mesta, verkar vara ett hyfsat tryggt val för en komplett nybörjare som mig :)

Såg i en annan tråd att någon druckit saft gjort på rosenblad, tror ni man kan göra det på honungsros? Det låter iaf gott, Honungsros saft :))
 
Så fin 😍 det känns som att en honungsros kan överleva typ det mesta, verkar vara ett hyfsat tryggt val för en komplett nybörjare som mig :)

Såg i en annan tråd att någon druckit saft gjort på rosenblad, tror ni man kan göra det på honungsros? Det låter iaf gott, Honungsros saft :))

Nej, jag skulle inte tro det. Den har så svag doft så jag kan inte tänka mig att den ger ifrån sig tillräckligt med smak.

Jag gör likör på ros och tar då de allra starkast doftade sorterna, Rose de Rescht är perfekt. Den är också en härdig och tålig variant (om än inte en klättrare) som jag kan rekommendera.
 
Nej, jag skulle inte tro det. Den har så svag doft så jag kan inte tänka mig att den ger ifrån sig tillräckligt med smak.

Jag gör likör på ros och tar då de allra starkast doftade sorterna, Rose de Rescht är perfekt. Den är också en härdig och tålig variant (om än inte en klättrare) som jag kan rekommendera.

Tack för tipset! 👌 Ros de Rescht saft låter inte fel det heller :D likör måste prövas också! Låter mkt spännande ☺️
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 066
Senast: Wille
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
1 817
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 138
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 541
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp