Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Roligt! Jag får snart kolla på min fröpåsar och se när det är dags att förodla. Men jag gissar att det är ett bra tag till.
 
Jag har väldigt mycket frön kvar från förra året, men gav mig själv i alla fall en liiiten julklapp på den fronten.
1640445339887.png


Sen kom jag på att jag borde lära mig mer om varmbänkar. Kanske skulle jag testa att dra igång en sådan? Då är bara frågan, VAD är lämpligt att så i varmbänk? När gör man det och hur funkar det? Måste man täcka den eller går det bra utan? Täcka med vad? Glas eller fiberduk? Hur mycket behöver man vattna?
Om jag ska testa så blir det varmbänk i pallkragelåda. Läste nånstans att 2 kragar högt räcker gott, men kanske kan jag lika gärna ha 3 kragar högt om det av någon anledning är bättre?
Någon som har nån bra input?
 
Till våren ska vi göra om robotgräsklipparens avgränsning. Den kommer förmodligen inte gå alls på framsidan, där det är flera olika nivåer, buskar, gångar och annat den fastnar vid. Så framsidan får klippas med handputtare. På baksidan å andra sidan ska jag ha ängsblommor på ett par ställen. Roboten kommer inte fylla så mycket funktion, kanske bättre att sälja den?
 
Jag har väldigt mycket frön kvar från förra året, men gav mig själv i alla fall en liiiten julklapp på den fronten. Visa bifogad fil 82616

Sen kom jag på att jag borde lära mig mer om varmbänkar. Kanske skulle jag testa att dra igång en sådan? Då är bara frågan, VAD är lämpligt att så i varmbänk? När gör man det och hur funkar det? Måste man täcka den eller går det bra utan? Täcka med vad? Glas eller fiberduk? Hur mycket behöver man vattna?
Om jag ska testa så blir det varmbänk i pallkragelåda. Läste nånstans att 2 kragar högt räcker gott, men kanske kan jag lika gärna ha 3 kragar högt om det av någon anledning är bättre?
Någon som har nån bra input?
Jag gjorde varmbänk i tre pallkragar hög låda för några år sedan. Isolerade m halm runt om. Hade ett pallkragelock i kanalplast. Det funkade superbra. Jag lade bara en trasmatta på locket när det fortfarande var minus (på natten).

Bra att odla är dels snabbväxande som bladgrönt, asiatiska kålsorter, rädisa, majrova. Jag sådde rödbeta också, framförallt för bladen, men de fick utveckla rotknöl också. Även mycket långsamväxande som behöver en bra och tidig start tex rotselleri och purjo är en bra grej i bänken.

Jag fick dessutom maaaaaassor av tomat som fanns i jorden jag använde. De blev så himla fina! Korta, stadiga, mörkgröna. Det året hade jag färsk tomat till jul och de konserverade räckte till dess jag kunde skörda nya året efter. Efter det är det i varmbänken jag helst drar upp tomat.

Jag skulle definitivt göra den tre hög. Det är så liten volym i en krage, så den höjdskillnaden gör mycket för att bänken ska klara hålla värmen den tid småplantorna behöver (om du inte bara vill så väldigt köldtåliga grejer).
 
Är det smidigare att ha två mindre växthus än ett stort?

Det beror möjligen på vilka parametrar som ingår i smidigare, men generellt: nej. Ju större växthus, desto bättre luftväxling, desto bättre möjligheter att reglera temperatur. Två mindre gör att du har två ställen att vattna och att du dessutom lär behöva vattna och skugga ännu mer totalt sett pga värmen. Dvs i mitt tycke är större alltid = bättre när det kommer till växthus.

Edit: men två mindre (eller ett litet) växthus är ändå väldigt mycket bättre än inget alls! Också i mitt tycke. Jag har bara haft mitt i tre år, och nu hade jag lagt mig i fosterställning och gråtit och slagit med händerna i marken om jag skulle tvingas gå tillbaka till tiden utan växthus. :)
 
Senast ändrad:
Det beror möjligen på vilka parametrar som ingår i smidigare, men generellt: nej. Ju större växthus, desto bättre luftväxling, desto bättre möjligheter att reglera temperatur. Två mindre gör att du har två ställen att vattna och att du dessutom lär behöva vattna och skugga ännu mer totalt sett pga värmen. Dvs i mitt tycke är större alltid = bättre när det kommer till växthus.

Edit: men två mindre (eller ett) litet växthus är ändå väldigt mycket bättre än inget alls! Också i mitt tycke. Jag har bara haft mitt i tre år, och nu hade jag lagt mig i fosterställning och gråtit och slagit med händerna i marken om jag skulle tvingas gå tillbaka till tiden utan växthus. :)
Vad gäller bevattning så har jag solcellsdriven bevattning och håller bara koll på att det finns vatten i tunnan
Jag har ett gammalt växthus som jag vill byta ut men nu funderar jag på att först sätta upp ett nytt bredvid och byta ut det gamla senare eller till och med behålla det
Jag kommer att behöva göra det mesta själv och det kommer ta tid så river jag det gamla står jag ju utan växthus :nailbiting:
Det gamla växthuset fungerar ju hyfsat även om det är trångt och dragit och några glasrutor trasiga men tomaterna växer
Jag vill göra en ordentlig grund eventuellt isolerad med marksten som golv
 
Det var flera år sen jag försökte mig på att odla sist men nu är det dags igen. På väldigt låg nivå och väldigt lite men: jag ska odla tomater 2022! Småtomater. Köper stora mängder och det lär ju vara både billigare, roligare och godare med egna :up:
 
Jag har väldigt mycket frön kvar från förra året, men gav mig själv i alla fall en liiiten julklapp på den fronten. Visa bifogad fil 82616

Sen kom jag på att jag borde lära mig mer om varmbänkar. Kanske skulle jag testa att dra igång en sådan? Då är bara frågan, VAD är lämpligt att så i varmbänk? När gör man det och hur funkar det? Måste man täcka den eller går det bra utan? Täcka med vad? Glas eller fiberduk? Hur mycket behöver man vattna?
Om jag ska testa så blir det varmbänk i pallkragelåda. Läste nånstans att 2 kragar högt räcker gott, men kanske kan jag lika gärna ha 3 kragar högt om det av någon anledning är bättre?
Någon som har nån bra input?

Jag snickrade ihop en varmbänk av spillvirke och gamla fönster för några år sedan. Fyllde upp med gammal ensilage runtom på sidorna för att försöka isolera lite till utifrån. Och så gjorde jag den lite högre i bakkant så solinstrålningen skulle komma åt så mycket som möjligt.

När jag har använt den har jag dragit igång i mitten på februari ungefär och kunnat skörda sallat och spenat från början - mitten på april. Förutom sallat och spenat har jag satt rädisor, pak choi och persilja. Kunde möjligen ha blivit ännu lite tidigare om jag förodlat plantorna och satt ut dem i stället för att direktså. 2018 kom det en köldknäpp i mars så då täckte jag ännu mer ovanpå på nätterna med gamla hästtäcken och mattor som skydd. Man vill ju att värmen från bänken ska hålla i sig någorlunda ända tills det börjar bli drägligt ute så det är nog lite djärvt att starta tidigare än mitten på februari, man behöver ju också ljuset som börjar komma lite mer då.

Men det är en himla kul grej att pröva på om man ändå har hästgödsel och halm nära till hands!
varmbänk.jpg
 
man behöver ju också ljuset som börjar komma lite mer då
Ja, jag har lärt mig från en väldigt nördig vän (=tror på vad hon säger) att de flesta plantor behöver 10 timmar dagsljus för att orka växa. På minbreddgrad blir det slutet av februari, men så behövs ju några dagar för att temperaturen ska sjunka till odlingsbart innan sådd också.

Det kan nog vara olika, för i en höstvarmbänk jag gjorde för några år sedan fortsatte det växa till 9 timmar dagsljus/dygn.
 
Jag har sått chili idag! I år blir det bara spaghettichili. I övrigt blir det mest lök och örter i år. Och förhoppningsvis jordgubbar, har småplantor som övervintrar i mammas garage som jag nog måste klara ett år till i limbo innan de kan få permanent placering.
 
Jag ska 2022 satsa på en jävla massa blomster. Främst olika typer av gamla läkemedelsväxter som inte bara ser fina ut men också gör nytta för pollinering. 2021 var trädgården mest stressande och jag hann verkligen inte ta hand om allt som planerat pga nytt jobb, så nästa år blir det omprioritering så att jag kan njuta mer ordentligt istället.

Dessutom investerade vi ju i bevattningssystem, vilket också är en ordentlig lättnad för arbetsbördan!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 811
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
72 381
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 381
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp