Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick jordgubbsplantor för någon vecka sedan som jag ställde utomhus i sin krukor direkt i väntan på plantering. I fjol planterade jag ut i landet för ett par veckor sedan.

Tillägg: runt zon 4 här!
Vet inte vilken zon vi tillhör, om det är 3 eller 4. Samtidigt har våren varit ”kallare” i år än vad det var förra året vid samma tid. 🤔
 
Idag shoppat loss så imorgon ska jag till odlingslotten och skruva upp en odlingslåda + börja se hur pass det är, om det går att gräva snart.
När jag lämnade grejer där idag mötte jag ena grannen och blev förvirrad, hen påstår att det inte alls är blött i jorden frånsett det normala på våren medan andra grannen påstår att det blir översvämning med lervälling på våren... andra änden av åkern är lerig och blöt fortfarande så jag ska gräva mitt dike oavsett, bättre ta det säkra före det osäkra. Ett dike skadar inte.
 
Så här ser prognosen ut hos mig. Vi brukar ha minus om prognosen säger noll. Jag fortsätter flytta in/ut plantor ett tag till.

Screenshot_20220430-211123~2.png
 
Räknar med att gräva klart landet i morgon, ganska lättgrävt även om mycket ogräs tagit sig. Får ett lass gödsel i morgon med så det blir perfekt att gödsla upp där med.

Angående markduk så kommer nog jag lägga det på en del av landet i år och ha pallkragar istället. Fyller man på med gödsel, kompost, löv och kanske lämnar plantrester på hösten så kommer mikrolivet dit ändå. Orkar inte gräva så stora ytor och har kvickrot samt kirskål överallt.

I morgon ska jag också göra boplatser åt vildbin. :) Noterade en bar jordplätt igår i trädgårdens soligaste och varmaste hörn och det var ren sand där. Under en tall så det är hypertorrt och växer bara lite glest gräs och ljung. Ska räfsa bort växtlighet så det blir mer bar jord där bina kan bygga bon. 🐝
 
Angående mikroliv och markduk så kommer de in, men kanske långsammare. Duken förhindrar för dem att blanda det humusrika materialet vi lägger i med det mineralrika i jorden under. Det blir så länge duken är intakt en kultur under och en över och det blir svårare för mikroliter att utföra sina luckrande, syresättande och näringsämnestransporterande uppgifter. Stenätande bakterier som käkas och bajsas ut gör mineraler tillgängliga för odlingarna osv. Tycker det är coolt att prova utan därför även om maskbajs är bra oavsett vad de ätit, men det finns såklart lägen där nyttan inte överväger (ogräs-)riskerna.
 
När man kommer hem från plantskolan lycklig över sina inköp och det här händer när man är cirka fem steg från ytterdörren:

20220430_143938.jpeg


Plasthandtaget gick alltså av och mina stackars bebisplantor åkte i marken med huvudet före :( Mirakulöst nog var det bara två stycken som bröts av, de andra såg oskadda ut, så jag får hoppas att de klarade sig. Jag ska plantera ut dem imorgon och ge det nån vecka, verkar de ha tagit skada så åker jag tillbaka och ber att få ett nytt gäng utan extra kostnad.
 
Vi flyttade undan massa virke idag, så nu har jag en ny (solig) plats i trädgården där jag kan ställa odlingslådor.
Hade pallkragar för odling där första åren när vi flyttade hit, i alla fall växte det bra där då. Så blev hoppfull om en bra skörd av diverse i år igen :).
 
Jag vet en som satte jordgubbsplantor ute för några veckor sen. Zon 1.
Jag flyttade på lite plantor för några veckor sen, de verkar må fint i zon 2/3 och jag har inte orkat dalta med dom alls utan de är utan duk eller annat skydd. Iof har dessa övervintrat ute och jag hade inte så mycket val eftersom jag behövde gräva där se stod men jordgubbar är inte så kinkiga enligt min erfarenhet.

Glömde till och med lite tomater och gurka ute någon natt förra veckan men tur nog så stod de så skyddat så de överlevde trots frost på bilrutan på morgonen 😅
 
Jag har fått tag i löshö att täcka odlingarna med, men kan inte få hem det då jag inte kan låna släpet på kvällstid. Fasiken. Tror jag trots allt behöver ett eget släp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 871
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 428
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 341
· Visningar
44 147
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp