Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni någon typ av barnkammare i er trädgård?

Jag tycker det är svårt att hitta platser att sätta en del växter jag köper eller får och funderar på om jag skulle försöka få en jordhög på baksidan där jag kan sätta ner saker under tiden jag funderar.

Jag fick en akleja med jorklump av en kompis och vet inte vad jag ska göra av den riktigt. Jag får nog gräva ner den i en rabatt för tillfället med det kommer ta plats från något annat, alternativet är att ha den i en kruka så länge men det känns inte riktigt bra.
Jag har fått stora jordklumpar med både blommor och lökar. Har haft dem liggandes på plastbrickor eller liknande men då måste man vattna vilket lätt glöms. Du kan ju också gräva ner den tillfälligt i bakkant på någon rabatt med en liten namnpinne så du vet var den är och vad det är. :) Kan hälsa att bergklint och fänrikshjärta överlever alldeles utmärkt om man gräver upp dem med en jordklump och bara lämnar dem på gräsmattan... i två år.
 
Har ni någon typ av barnkammare i er trädgård?

Jag tycker det är svårt att hitta platser att sätta en del växter jag köper eller får och funderar på om jag skulle försöka få en jordhög på baksidan där jag kan sätta ner saker under tiden jag funderar.

Jag fick en akleja med jorklump av en kompis och vet inte vad jag ska göra av den riktigt. Jag får nog gräva ner den i en rabatt för tillfället med det kommer ta plats från något annat, alternativet är att ha den i en kruka så länge men det känns inte riktigt bra.

Jag har en jordhög på baksidan där jag hittills petat ned allt sådant, men nu håller jag på att omvandla den till mer "riktig" rabatt så jag får väl se vart sånt hamnar sedan. Ibland behöver man helt enkelt gräva fler rabatter :angel:

Har också sånadär typ skotråg från IKEA som man kan ställa massor av krukor på och vattna underifrån som jag brukar ha när jag försår. Står ett sådant kvar i växthuset med lite diverse krukor som inte hittat någon plats än, lite lättare att hålla koll på det än enskilda krukor.
 
Har ni någon typ av barnkammare i er trädgård?

Jag tycker det är svårt att hitta platser att sätta en del växter jag köper eller får och funderar på om jag skulle försöka få en jordhög på baksidan där jag kan sätta ner saker under tiden jag funderar.

Jag fick en akleja med jorklump av en kompis och vet inte vad jag ska göra av den riktigt. Jag får nog gräva ner den i en rabatt för tillfället med det kommer ta plats från något annat, alternativet är att ha den i en kruka så länge men det känns inte riktigt bra.
Jepp! 2-3 pallkragar bakom köksträdgården där växterna får klara sig själv 😁
 
Bild från igår, stor skillnad mot när det var överväxt av hö och och allt möjligt ogräs :D är väl sisådär 1/3 kvar att röja nu. Pionen är en vit doftpion, lär bli superfin om några år! Och de syns väl knappt men pyttisarna har också en plats där.
 

Bifogade filer

  • 20220627_165628.jpg
    20220627_165628.jpg
    803,5 KB · Visningar: 22
Har ni någon typ av barnkammare i er trädgård?

Jag tycker det är svårt att hitta platser att sätta en del växter jag köper eller får och funderar på om jag skulle försöka få en jordhög på baksidan där jag kan sätta ner saker under tiden jag funderar.

Jag fick en akleja med jorklump av en kompis och vet inte vad jag ska göra av den riktigt. Jag får nog gräva ner den i en rabatt för tillfället med det kommer ta plats från något annat, alternativet är att ha den i en kruka så länge men det känns inte riktigt bra.
Jag har samma problem, jag har ingen barnkammare än - måste "bara" hitta en bra plats för en pallkrage som ska få bli det 🤔
 
Vissa sorter är ju mer känsliga än andra, både för ojämn fukt och stora temperaturskillnader.

Mina har blivit bäst när de haft 8-10 liter jord per planta, och då har jag bara miniatyrsorter (Red Robin, Tiny Tim och Vilma). Red Robin gav något år tomater till sent i oktober på en oskyddad balkong...

Mina är bara 5-6 liter, så lite små då även om jag också har små sorter som blir ca 70 cm höga. Har också fått tomater långt in på hösten tidigare, så hoppas på det även denna gång!
 
Min vattentunna är tom :arghh:
Det innebär att jag måste ta vatten i duschen eller köket och vattna med det. Snålänningen i mig skriker högt i panik varje gång jag öppnar kranen.
Vår är också tom och så vill kommunen att vi ska snåla med vattnet, så jag avstod en dusch och vattnade istället. 🙈

De spår regn i veckan så hoppas på påfyllning.
 
I 3 dagar har jag satt på droppbevattningen på eftermiddagen då det inte ska regna förrän på torsdag.

I 3 kvällar/nätter har det nu åskat och ösregnat. :cautious:

Jag skyller min överkonsumtion på att SMHI tydligen har sommarvikarier permanent numera.
Här var det åskregn, enligt prognosen skulle det först regna ikväll och inte natten till idag och verkligen ingen åska heller.

Prognosen har brukat va rätt samma dag och en dag framåt, men långtidsprognosen varit osäker. Nu verkar även dagsprognosen va osäker. :/

Kom runt 8mm i natt så inga mängder regn.
 
Här var det åskregn, enligt prognosen skulle det först regna ikväll och inte natten till idag och verkligen ingen åska heller.

Prognosen har brukat va rätt samma dag och en dag framåt, men långtidsprognosen varit osäker. Nu verkar även dagsprognosen va osäker. :/

Kom runt 8mm i natt så inga mängder regn.
Skall enligt klart regna här hela eftermiddagen värst mellan 16.00 och 17.00 just då jag och dottern skall gå till och vänta på bussen... :rage: :devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 868
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 307
· Visningar
43 320
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 799
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp