Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är nya slänten klar, kändes skönt att få dit jorden ihop med gräsfröna. Lite kluven om jag ska låta det va eller hägna in så länge. Tonåringen är där å springer, vore synd om det skulle ta skada. Sett att de hägnar in nysått gräs på andra platser.

Killen tror inte det behövs och att det bara är att jämna till. Själv är jag kluven då jag inte vet vilket som är bäst. 🤔

ED594A0B-2424-4FBE-AACF-6FD792C9BA98.jpeg
 
Ni som har typ lite "ängsblommor" och vildvuxna partier i era trädgårdar, hur gör man?

Vi har delar av trädgården vi tänker ska få vara lite vildvuxet. Jag ser gärna att vi får in lite mer blommor i den delen för den biologiska mångfalden. Nu kanske ni totalt hånar mig men kan man liksom bara strö ut frön där (kanske för sent nu?) eller behöver man gräva och hålla på? Vi röjde bort gammal sly och högt gräs därifrån för några veckor sen, efter att de fått växa upp förra sommaren av tidigare ägare. Nu är bara lite nyponbuskar kvar där förutom det torra gräset (ligger på en bergsknalle så ganska näringsfattig jord antar jag).
Jag har sparat delar av trädgården för mångfald. Provade att strö ut frön i höstas och nu i vår utan att gräva innan, får se om något tar sig. Värt ett försök tänker jag.
 
Jag har grävt ny rabatt, råkade visst köpa lite för många dahlior i år med...

I övrigt känner jag mig precis lika stressad som varje år. Vart ska allt få plats egentligen? Hur kan jag ha så här mycket plantor som fortfarande inte är omplanterade? Varför är potatisen inte satt än? osv osv
 
Ni som har typ lite "ängsblommor" och vildvuxna partier i era trädgårdar, hur gör man?

Vi har delar av trädgården vi tänker ska få vara lite vildvuxet. Jag ser gärna att vi får in lite mer blommor i den delen för den biologiska mångfalden. Nu kanske ni totalt hånar mig men kan man liksom bara strö ut frön där (kanske för sent nu?) eller behöver man gräva och hålla på? Vi röjde bort gammal sly och högt gräs därifrån för några veckor sen, efter att de fått växa upp förra sommaren av tidigare ägare. Nu är bara lite nyponbuskar kvar där förutom det torra gräset (ligger på en bergsknalle så ganska näringsfattig jord antar jag).
Åh, vurmar för mer "oskötta" trädgårdar. :heart jättebra om det är näringsfattigt och torrt. Det finns många fina torrängsarter men ogräs tar sig sällan lika bra.
Man får ingen vidare utväxling om man inte förbereder åt fröerna. Kratta eller skrapa fram bar jord, passa på att kolla då om det finns ytor som verkar mer näringsfattiga. Passa på där växtligheten är klen så det är enkelt att kratta. Är det en tjock matta av gräs och mossa kan du bättre lägga din tid på mer lämpliga ytor. :) Så sedan dina fröer på den bara jorden, trampa till lite lätt och kratta så de har kontakt med jorden. Vattna. Om det är torka, fortsätt vattna regelbundet.

Passa på att lämna växter du vill ska fröa av sig och ta bort ogräs innan de fröar eller sprider sig vegetativt. Samla fröer i ditt närområde på liknande växtplatser så har du större chans att det du sår in faktiskt kommer trivas. :)
 
Åh, vurmar för mer "oskötta" trädgårdar. :heart jättebra om det är näringsfattigt och torrt. Det finns många fina torrängsarter men ogräs tar sig sällan lika bra.
Man får ingen vidare utväxling om man inte förbereder åt fröerna. Kratta eller skrapa fram bar jord, passa på att kolla då om det finns ytor som verkar mer näringsfattiga. Passa på där växtligheten är klen så det är enkelt att kratta. Är det en tjock matta av gräs och mossa kan du bättre lägga din tid på mer lämpliga ytor. :) Så sedan dina fröer på den bara jorden, trampa till lite lätt och kratta så de har kontakt med jorden. Vattna. Om det är torka, fortsätt vattna regelbundet.

Passa på att lämna växter du vill ska fröa av sig och ta bort ogräs innan de fröar eller sprider sig vegetativt. Samla fröer i ditt närområde på liknande växtplatser så har du större chans att det du sår in faktiskt kommer trivas. :)

Ja, jag hade för mig att du hade en förkärlek till det, hoppades du skulle svara. Räcker det alltså att kratta upp lite jord (liksom räfsa till där?), Man behöver inte liksom göra hela ytan helt jordblottad eller vad man ska säga? Kan det vara kvar lite tufsar av gräs eller vad det nu är som växer där, så länge man luckrar upp omkring?

Jag var tvungen att gå och kolla på ena området nu, som jag tänkt mig. Såg då att det faktiskt tittade fram en pressening under när jag började räfsa lite. Vet inte varför man kan ha gjort så? Det är lite mossa och grästuvor här och var men inget tjock lager, och väldigt torrt, men som sagt verkar det ju ligga en pressening i botten där.

Tog lite kort på ytan... Den är liksom lite "bulligare" än övriga ytan, ungefär som att man lite försökt göra ngn slags vall? Men bara tendens till det.

PXL_20220502_181920723.jpg
 
Gör små ryck i mina rabatter. Mådde inte så bra förra sommaren så de är eftersatta. Och jösses så mycket kvickrot och gräs det blivit. Stora tuvor av gräs som inte går att sära från perennerna. Försöker dra upp mellan mina liljor och pioner men det är inte helt enkelt.

Ett par perenner får jag nog helt enkelt slänga. Det finns inte en chans att jag kan reda ut något från den kompakta torvan av ogräs. Bland kvickroten finns det mängder av knölklocka.
Suck och stön.
 
Går ett såhär stort träd som har växt helt snett att räta upp? Det är så jäkla stenigt/bergigt i marken så det är också svårt att få någon stolpe att fästa bredvid. Ni ser att någon tidigare ägare försökt, men den stolpen är ju lika sned nu som trädet...

PXL_20220502_183002539.jpg
 
Går ett såhär stort träd som har växt helt snett att räta upp? Det är så jäkla stenigt/bergigt i marken så det är också svårt att få någon stolpe att fästa bredvid. Ni ser att någon tidigare ägare försökt, men den stolpen är ju lika sned nu som trädet...

Visa bifogad fil 90209
De har ju också satt stolpen på fel sida av trädet. Prova från andra sidan och gör den mer som en stötta än en nedgrävd pinne, skulle jag tro. :)
 
Rensade två pallkragar med jordgubbar idag. Två kvar :).

Satte nya gurkor förut, eftersom jag glömde de första lite länge i mörker efter sådd så de blev rangliga. Glömde dock de nya med :o. Sparade ändå de första och de växer för fullt. Ska plantera om dom i veckan.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220502_150335_HDR.jpg
    IMG_20220502_150335_HDR.jpg
    298,2 KB · Visningar: 41
Går ett såhär stort träd som har växt helt snett att räta upp? Det är så jäkla stenigt/bergigt i marken så det är också svårt att få någon stolpe att fästa bredvid. Ni ser att någon tidigare ägare försökt, men den stolpen är ju lika sned nu som trädet...

Visa bifogad fil 90209
Kan man få ner en stolpe längre ifrån trädet och fästa något liknande spännband mellan stolpe och träd så trädet växer åt rätt håll?

Annars tror jag på stolpe som stötta istället.
 
Kan man få ner en stolpe längre ifrån trädet och fästa något liknande spännband mellan stolpe och träd så trädet växer åt rätt håll?

Annars tror jag på stolpe som stötta istället

Smart tänkt. Ska kolla men tror en stolpe längre ifrån är svårt. Syns lite på bilden att bakom trädet är en brant backe upp som består av större stenar. På avsatsen när man kommit upp för backen är liksom för högt upp, då är man i höjd med trädets krona ungefär. Kanske får prova någon slags stöttepelare från andra hållet men det torde ju inte rätta till det som redan är snett? 🤔
 
Smart tänkt. Ska kolla men tror en stolpe längre ifrån är svårt. Syns lite på bilden att bakom trädet är en brant backe upp som består av större stenar. På avsatsen när man kommit upp för backen är liksom för högt upp, då är man i höjd med trädets krona ungefär. Kanske får prova någon slags stöttepelare från andra hållet men det torde ju inte rätta till det som redan är snett? 🤔
Det verkar inte omöjligt med en stötta tycker jag, även om det kanske blir en långsam process och man får flytta stöttan närmare allteftersom. Det är ju inte ett grovt träd. :)
 
Det verkar inte omöjligt med en stötta tycker jag, även om det kanske blir en långsam process och man får flytta stöttan närmare allteftersom. Det är ju inte ett grovt träd. :)

Då provar vi det, för annan lösning blir nog svårt! Kan vi kanske återanvända pinnen bakom trädet eller ska det vara någon särskild stötta?
 
Då provar vi det, för annan lösning blir nog svårt! Kan vi kanske återanvända pinnen bakom trädet eller ska det vara någon särskild stötta?
Jag bara gissar här, men jag skulle personligen satsa på en betydligt grövre stötta och en aning högre upp. Ni får nog köra lite på känn när ni känner att trädet börjar "ge" lite. :)
Jag har ingen aning om huruvida man eventuellt kan gräva och greja runt rötterna eller inte, det får någon klokare spekulera i. 😅
 
Jag bara gissar här, men jag skulle personligen satsa på en betydligt grövre stötta och en aning högre upp. Ni får nog köra lite på känn när ni känner att trädet börjar "ge" lite. :)
Jag har ingen aning om huruvida man eventuellt kan gräva och greja runt rötterna eller inte, det får någon klokare spekulera i. 😅
Tack, låter vettigt! Får se om några fler har input också. Tidigare ägare sa att hon tyckte trädet verkade dött och rekommenderade oss att ta ner det. Jag vet inte hur gammalt det är, kanske har det knappt växt senaste åren när de bott här. Det är ett äppelträd, kanske inte i bästa marken. Samtidigt tycker jag det är lite gulligt och har ju relativt många knoppar nu iaf.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 857
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 572
Senast: niardasp
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 734
Senast: ameo
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 756
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp