Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
För tillfället känns det som att jag bara köper på mig massa växter men inte hinner plantera något 😅🙈 Hoppas hinna ikapp i veckan som kommer. Har fått frön i två pallkragar, sallat och nån annan kul italiensk sak på god väg upp. Av mina sommarblommor är en del dahlia utplacerade, zinnia och rosenskära samt solros har kommit upp en bit men helt tomt hos floxen. Undrar vad jag gjort för fel där? Vattnar iaf fortfarande i hopp om att något ska komma upp 😅
 
Vad tror ni? Är det för sent att sätta majs? Satte för sent förra året, men minns inte när, och fick ingen skörd alls. Står att man kan sätta till mitten på maj men....? Bor i Värmland Zon 4 tror jag men i södra delen av zonen.
Har tyvärr glömt köpa frön tidigare och kom äntligen ihåg det igår men då utan att tänka på såtid.
Det hoppas jag inte, jag tänkte så mina i veckan (hade också glömt att köpa frön)
 
Fick inte gjort så mycket som jag hoppades på för var seg idag och behövde göra klart tråkig städ och tvätt :cautious: men nu är diket äntligen klart :banana: Så nu kan jag börja på det roliga! Övervägde igen att hyra en jordfräs men lär gå bra ändå. Steg 1 nu är att gräva bort det överväxta gräset/höet från lotten så behöver inte gräva så djupt. Sen vända runt jorden och täcka det som inte kommer användas i år. SEN kan jag äntligen så! Behöver köpa en grep också, blir nog en sväng till trädgårdshandeln snart...
 
Vad tror ni? Är det för sent att sätta majs? Satte för sent förra året, men minns inte när, och fick ingen skörd alls. Står att man kan sätta till mitten på maj men....? Bor i Värmland Zon 4 tror jag men i södra delen av zonen.
Har tyvärr glömt köpa frön tidigare och kom äntligen ihåg det igår men då utan att tänka på såtid.

Nej, det är inte försent. Jag bor i Östergötland och ska sätta majs nu i veckan. :)
 
Ville bara skriva, att gud så fantastiskt det att ha trädgård! Har varit ute hela kvällen, ömsom rensat lite ogräs och ösom bara insupit kvällsljuset, den friska luften och naturen från hängmattan eller soffan. Hur fantastiskt 😍😭

PS. Har också insett att den där markplasten som legat under en del av trädgården nog en gång i tiden syftat till att ta död på kvickrot. Har precis insett att vi har kvickrot i HELA trädgården. Växer som ogräs (😁) på hela berget, mellan alla buskar, alla marktäckare... Ja, i alla vrår och kanter. Just gräsmattorna verkar vara hyfsat förskonade, men inget annat. Yey!
 
Att den växer över så fort är för att den av ålder har sjunkit ner i gräsmattan.
OM du vill ha den riktigt fin och lättskött så får du nog planera in den som ett större arbete där du tar upp den, lägger på nytt/mer underlag och lägger om den igen - *sorry för att jag är en partypooper* :o

Jag hade en sådan gång i stugan och den var mer nersjunken än din, den lät jag faktiskt växa igen ;) men då var stenarna väldigt fula gjutna fyrkanter.
Du å andra sidan verkar ju ha väldigt fina naturstenar och är det det så skulle jag inte låta den växa igen utan att ta rätt på stenarna. Jag är väldigt förtjust i gammal natursten :heart
Ja, det var det jag misstänkte. Men oj vilket jobb det blir! Det är rena rama pusslet att få tillbaka alla stenar..
 
Borde jag kapa blomman? Det är väl en blomma på g…..?
 

Bifogade filer

  • A5D0D381-5C09-4896-A7D3-691CEAD00613.jpeg
    A5D0D381-5C09-4896-A7D3-691CEAD00613.jpeg
    410,6 KB · Visningar: 55
Idag har jag ansat mer rosor, specifikt mina två Louise Bugnet som verkligen älskar att breda ut sig åt alla håll. Jag tog rätt på några av de mer knoppande grenarna för att sätta i vatten så får vi se om det går att få fler buskar gratis. :idea:

Min Therese Bugnet såg lite medtagen ut efter vintern men den lever helt klart, dock är den väldigt liten trots att det här blir tredje säsongen sedan den planterats. Platsen den står på får full sol större delen av dagen, så jag tror inte att det är läget som felar. Jag tänkte rensa noga omkring den och lägga till lite ny jord och rosnäring för att förhoppningsvis ge den en boost, är det något annat som kan hjälpa som jag inte har tänkt på?

Dagens överraskning var att min Prairie Dawn som flyttades i fjol sommar fortfarande lever. Den såg väldigt dyster ut hela sommaren och hösten, så jag var inte säker på att den skulle klara sig. Den ska också få en dos näring så hoppas jag att den piggnar till.

Det blir nog ingen traditionell berså. Istället lutar det mot att bygga ett däck med paviljong, inramat av rosor. Om det blir avkomlingar till mina egna eller något nyinköp får tiden utvisa. Jag har länge suktat efter en Jacques Cartier, och tror att den skulle göra sig perfekt vid en mysig sittplats. :love:

Trots priserna så funderar jag på att skaffa fler fruktträd. Jag har ett gäng bärbuskar, både vinbär och krusbär, men bara ett endaste gammalt äppelträd. Jag älskar päron så det är ett givet val, det lutar mot ett Pepi eftersom det ska vara en av de mest härdiga sorterna.
 
Igår kom då första dosen regn. Det föll tillräckligt många droppar för att det skulle samlas lite vatten i botten på tunnorna under stuprören, men mer än så här var det inte...
Visa bifogad fil 90681

En riktig rotblöta... 🌧️ Eller inte... 🙄

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/torrt-i-marken-efter-nederbordsfattig-vinter-och-var
Det ramlade ner ytterligare några droppar vatten men inte ens så mycket att det täckte botten på regnmätaren. :arghh:
Jag dristar mig att summera regnmängden till mindre än hälften av de utlovat, trots att det bara gått 9 dagar...
Prognosen för de kommande dagarna ser nämligen fortsatt torr ut...
(det finns just nu en prognos om 15-20 mm regn bortåt slutet av veckan, men det tror jag på när jag ser det...)
 
Har grävt klart 75% av grönsakslandet och fyllt på med mer torvgödsel. Nu måste jag fixa till ytan och sedan försöka flytta vitlök som överlevt från förra årets skörd. Lite nervös över det men hoppas på att det går.
Har även tagit tag i lite av surkörsbärsskotten i gräsmattan genom att helt sonika gräva upp dem. Hade bestämt mig för 3 men gick så bra så det blev 7 innan det vara dags att gå in och göra mat. Trädet där är nertaget så räknar med att det där att hugga av rötterna måste försvaga plantan och borde göra så att rötterna dör fortare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 809
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 327
Senast: Blyger
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 411
Senast: ameo
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 578
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp