Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helgen som gick var min stora trädgårdshelg, då jag riktigt tog mig tid att fokusera på trädgården och få gjort det mesta som behövdes före sommaren. Eftersom det är väldigt små ytor vi pratar om, och jag dessutom håller det så enkelt som möjligt i år p.g.a massa annat som kräver tid och energi, tog det inte mer än en arbetsdag ungefär :)
  • Alla rabatter har rensats samt fått ett lager "mulch" över sig. Vet inte riktigt vad det bästa ordet för det är på svenska, men det rör sig om en blandning av träfiber och bark i alla fall.
  • Ljungen från fönsterlådorna har planterats ut runt rhododendron på i rabatten på baksidan, som samtidigt fick sig en ny omgång sur jord eftersom båda plantorna trivs i det.
  • I fönsterlådorna har jag istället planterat en blandning av Impatiens och violer och hoppas att de ska överleva hela sommaren så att jag slipper rodda mer med det.
  • Vi fuskade och strödde ut ett paket av de wildflower seeds vi ska ge bort som gåva till alla gäster när vi gifter oss i juni. Ska bli jättespännande att se vad som kommer upp!
  • I de två utekrukorna på vår lilla altan har jag satt ner benved, som vi eventuellt kommer att plantera ut i trädgården så småningom.
  • Knölbegoniorna från förra året har växt sig riktigt stora och fina och har nu fått flytta ut på heltid.
Det var jättehärligt att pyssla och hålla på och en del av mig önskar att jag hade lite fler projekt att sätta tänderna i. En annan del vet dock att det är helt rätt att hålla det på en väldigt basic nivå i år, projekt får vänta tills nästa år! :)
 
Tack, låter vettigt! Får se om några fler har input också. Tidigare ägare sa att hon tyckte trädet verkade dött och rekommenderade oss att ta ner det. Jag vet inte hur gammalt det är, kanske har det knappt växt senaste åren när de bott här. Det är ett äppelträd, kanske inte i bästa marken. Samtidigt tycker jag det är lite gulligt och har ju relativt många knoppar nu iaf.
Om trädet växer svagt så tycker jag att du helt enkelt ska låta det vara ifr3en d och inte störa det med att försöka ändra hur det växer.

Däremot är det kanske läge att gödsla? Jag har fått lära mig att slå ner spett och göra ca 4 hål en bit från stammen. Ungefär halva vägen ut till kronans ytterkant. Hälla ner gödning i hålen och trampar igen dem.
 
Vi har äntligen börjat gräva till 2 pallkragar. Har en liten rabatt med lavendel (jag flyttade från andra delar av trädgården och samlade så det blir en liten mini häck av dom) på ena sidan och på andra vill vi ha ett litet spaljerat fruktträd. I pallkragarna ska vi ha jordgubbar i den ena och något annat ätbart i den andra. Har inte brist på frön att så iaf 😅🙈
 
Ja, jag hade för mig att du hade en förkärlek till det, hoppades du skulle svara. Räcker det alltså att kratta upp lite jord (liksom räfsa till där?), Man behöver inte liksom göra hela ytan helt jordblottad eller vad man ska säga? Kan det vara kvar lite tufsar av gräs eller vad det nu är som växer där, så länge man luckrar upp omkring?

Jag var tvungen att gå och kolla på ena området nu, som jag tänkt mig. Såg då att det faktiskt tittade fram en pressening under när jag började räfsa lite. Vet inte varför man kan ha gjort så? Det är lite mossa och grästuvor här och var men inget tjock lager, och väldigt torrt, men som sagt verkar det ju ligga en pressening i botten där.

Tog lite kort på ytan... Den är liksom lite "bulligare" än övriga ytan, ungefär som att man lite försökt göra ngn slags vall? Men bara tendens till det.

Visa bifogad fil 90207
Det funkar jättebra att kratta fram små rutor och så där. Denna procedur kan du upprepa varje år, samt att växterna själva frösår sig. Det viktigaste är att hålla jorden mager/magra ut den genom att slå ängen varje år och ta bort klippet. Det bästa är om det först får torka på plats så att frön hinner falla av. Riktigt bra förutsättningar får man om man också klipper det kort någon gång under hösten, samt krattar kraftigt på våren för att få bort mossa, löv och annat. Man kan så in fröer i de kala fläckar som blir när man krattar men bäst är att fixa lite jordblottor på hösten så att fröna får ligga ute över vintern. Många behöver nämligen stratifieras innan de gror. :) Följa naturens egen cykel, helt enkelt.
Har man bara en liten yta kan man med fördel hålla efter ogräs löpande, t.ex. gräva upp rotogräs eller klippa bort blommorna innan de fröar.
Vill man få in specifika blommor eller få snabbare blomning kan man plantera in pluggplantor. Antingen köpta från t.ex. Pratensis eller dra upp egna från frö och plantera ut. Glöm inte att de behöver vattnas om det inte regnar.

Presenningen låter ju märkligt. Kolla första hur stor yta den ligger på. Kanske har de försökt kväva något ogräs? Eller haft en upplagsplats för t.ex. ved som vuxit över.
 
Jag tror att jag nu enats med mig själv om mina odlingsytor i landet och hur de ska se ut i år.

  • Friland med kantbrädor - färdiggrävt och gödslat, redo för sådd.
  • Litet friland utan kantbrädor - mycket ogräs men ganska litet, gräva rent och gödsla. Kan hålla efter kanterna med eldriven trimmer i brist på gräsklippare som får plats. Kanske blir det året jag faktiskt håller efter kanterna och inte ger upp mitt i juli?
  • Stort friland utan kantbrädor - detta är mer platt än lilla landet och jobbigt att gräva rent från ogräs. Här får det bli markduk och pallkragar (ev kartong under själva markduken - kunde man få tag på stora sjok nånstans gratis?). Har markduk och fyra pallkragar redo hemma.
 
Jag tror att jag nu enats med mig själv om mina odlingsytor i landet och hur de ska se ut i år.

  • Friland med kantbrädor - färdiggrävt och gödslat, redo för sådd.
  • Litet friland utan kantbrädor - mycket ogräs men ganska litet, gräva rent och gödsla. Kan hålla efter kanterna med eldriven trimmer i brist på gräsklippare som får plats. Kanske blir det året jag faktiskt håller efter kanterna och inte ger upp mitt i juli?
  • Stort friland utan kantbrädor - detta är mer platt än lilla landet och jobbigt att gräva rent från ogräs. Här får det bli markduk och pallkragar (ev kartong under själva markduken - kunde man få tag på stora sjok nånstans gratis?). Har markduk och fyra pallkragar redo hemma.
Köp ett växthus de kommer i stora kartonger :D
 
Jaa... jag var på Blomsterlandet och kunde givetvis inte låta bli att kolla på rosorna (de brukar inte ha något jag är intresserad av).

En dam med dotter stod där och såg lite förvirrad ut... och efter ett tag frågade hon mig om jag visste något om rosor :D Litegrann tyckte jag :angel: och frågade vad hon undrade över. Hon berättade vad hon sökte och jag rekommenderade några ytterligare sorter förutom de hon hade i vagnen vilket gjorde att hennes vagn fördubblades!
:rofl: Hon plockade alltså på sig dem själv för hon tyckte de verkade passa för vad hon tänkt. Jag borde ha fått provision :laugh:

Jag var i andra kassan sedan men hörde hur hon sa till den kassörskan att "en flicka" gett henne bra råd gällande rosorna 😂
 
Jaa... jag var på Blomsterlandet och kunde givetvis inte låta bli att kolla på rosorna (de brukar inte ha något jag är intresserad av).

En dam med dotter stod där och såg lite förvirrad ut... och efter ett tag frågade hon mig om jag visste något om rosor :D Litegrann tyckte jag :angel: och frågade vad hon undrade över. Hon berättade vad hon sökte och jag rekommenderade några ytterligare sorter förutom de hon hade i vagnen vilket gjorde att hennes vagn fördubblades!
:rofl: Hon plockade alltså på sig dem själv för hon tyckte de verkade passa för vad hon tänkt. Jag borde ha fått provision :laugh:

Jag var i andra kassan sedan men hörde hur hon sa till den kassörskan att "en flicka" gett henne bra råd gällande rosorna 😂
Well done! :D
 
Håller helt med! Jag har redan valt ut rosor till ett framtida projekt för en klassisk romantisk rabatt utmed en lång rakt gång. Som balans till ett rosa-lila färgschema bland perennerna föll jag för Lady of Shalott och Fighting temeraire. Det ska såklart även finnas den mest perfekta rosa ros, Queen of sweden. :love:

Jag hoppas jag orkar i år... jag har en rabatt som behöver renoveras helt, gräs/kvickrot har invaderat för mycket för att en enklare räddningsaktion ska hjälpa. Jag tänker göra om den till en rosenrabatt (med välmatchade perenner då).
 
Hittade den här filuren igår bredvid smultronen i odlingslådan, kan det vara hallon måntro?

570B1221-E197-45B1-B145-73DE3D7325A7.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 857
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 614
Senast: niardasp
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 734
Senast: ameo
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 758
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp