Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är slut som artist 😂 Började dagen med att hjälpa grannen att bygga hästhage. Sen åt jag lite och så grävde jag tills jag inte orkade mer för jag får så ont i ryggen. Planterade några dahlior som ska stå i en rabatt. Och borde ha börjat skola om lite sommarblommor men orkade inte. Måste försöka bli färdiggrävd så jag kan få på gödsel och delar av en höbal jag fick av en släkting. Sen ska det bara fräsas också så är det dags att plantera dahlior!! Det händer till helgen, förhoppningsvis 😊

Hade lite sällskap när jag grävde iaf 😊
 

Bifogade filer

  • 9A336B85-63BC-4563-ACED-B6B2DA6C8059.jpeg
    9A336B85-63BC-4563-ACED-B6B2DA6C8059.jpeg
    448,2 KB · Visningar: 22
Jag fyndade hemma hos mamma och pappa idag:
63D37302-EFB4-481F-9DA1-F4D4F0D0373E.jpeg


Drivhuset blir perfekt nu när jag ska flytta ut till stugan och inte längre kan ställa ut odlingarna på den inglasade balkongen. Det är inte så många fönster i stugan så hade oroa mig lite för det.

Nu ska jag sätta lite zinnia, solros och rosenskära som förhoppningsvis ska hinna växa till sig innan jag har grävt den nya rabatten i stugan. Jag har även ställt upp två pallkragar där men har så mycket just med med renovering och uthyrning av lägenheten så jag kommer så i dom först i början av juni.
 
Jag är slut som artist 😂 Började dagen med att hjälpa grannen att bygga hästhage. Sen åt jag lite och så grävde jag tills jag inte orkade mer för jag får så ont i ryggen. Planterade några dahlior som ska stå i en rabatt. Och borde ha börjat skola om lite sommarblommor men orkade inte. Måste försöka bli färdiggrävd så jag kan få på gödsel och delar av en höbal jag fick av en släkting. Sen ska det bara fräsas också så är det dags att plantera dahlior!! Det händer till helgen, förhoppningsvis 😊

Hade lite sällskap när jag grävde iaf 😊
Mysigt sällskap 😻
 
Vilken temp vågar man ha dessa små tomatplantor på balkongen(är inglasad ska tilläggas)? Funderar om vits ta in dom under natten eller ej😅
20220522_220536.jpg
 
Senast ändrad:
Min klematis som jag köpte för några år sedan blir inte större än när den köptes. Jag misstänker att grannens syren som konstant sprider sig till det hörnet är ett av problemen.

Vad tror ni om att gräva upp klematisen. Sätta den i en 10liters kruka utan botten som i sin tur är delvis nergrävd?
 
PXL_20220522_122730414.jpg


Kollar runt lite i min avlidna mammas rabatter, om det finns något fint jag kan spara och gräva ner hos mig. Är detta något trevligt eller mest ogräs?

Tror jag även hittat kaprifol med rosa blommor. Är den lätt att gräva upp? Skulle jag kunna ha klättrades på berget hemma.
 
Visa bifogad fil 91396

Kollar runt lite i min avlidna mammas rabatter, om det finns något fint jag kan spara och gräva ner hos mig. Är detta något trevligt eller mest ogräs?

Tror jag även hittat kaprifol med rosa blommor. Är den lätt att gräva upp? Skulle jag kunna ha klättrades på berget hemma.
Jätterams! Fin perenn som trivs i fuktig jord i halvskugga-skugga.
(Den är lätt giftig också, vad jag kunnat se. Dock inte direkt farlig...)
 
Behöver lite tips.
1653292049541.png


Håller på att fixa iordning detta, som varit vår dumpningshög för jordmassor, grästuvor, lite diverse växter vi inte haft plats för mm, till en lite mer iordninggjord plantering. Ska ha lite sten för stenröse-känsla är tanken, och några trappsteg/en stig så man kan gå över den lilla kullen.

Orkar definitivt inte gräva bort allt gräs och hålla på och inte heller täcka allt eftersom det redan växer grejer där jag gillar utan tänker att jag vill ha lite marktäckande växter som på sikt kan konkurrera med gräset bara. Vad ska man sätta då? Zon 4 och ganska skuggigt läge och lerig jord.
 
Behöver lite småsnabbt råd. Det handlar om gurka
Jag har sått gurka och vill ha 4 plantor. Minns inte riktigt när jag petade ner fröna men det är några dagar sedan. Tyvärr är fröna några år för gamla, typ 5 år eller så, och jag är därmed osäker på grobarheten. För säkerhetsskull petade jag ner 16 frön 🙈 och jag ser nu att ett håller på att gro. Vad tror ni ska jag ha lite is i magen eller ska jag köpa nya frön. Ska jag köpa nytt så måste det ske vid resa till intilliggande stad då man bara kan köpa frön till växthusgurkor där jag bor.
 
Tomater gillar inte under +6, de dör inte vid den gränsen men brukar "stanna av" ett tag. Lägg på fiberduk om du låter dem vara ute.
Har som minst nu 10-11 plusgrader på balkongen på natten och oftast lite mer, då bör verkligen inte va några större bekymmer. Tack för svar :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 811
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 384
Senast: Blyger
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 424
Senast: ameo
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 582
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp