Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Wow! Hur har du drivit upp dem?
Köpte en påse från serien "Så året runt", sorten heter jewel amethyst. Jag bor i Norrbotten och tänkte att det borde vara lovande att den ska funka även inomhus med stödbelysning :)
Satte fröna i slutet av januari och nu är plantorna ganska översållande av blommor. Någon skörd efter 4 månader som jag läste på påsen blev det alltså definitivt inte. Än så länge står dom inne, men borde egentligen börja härdas till vår inglasning dagtid.
Vågar fortfarande knappt räkna med att det ska bli ett ätbart resultat, men plantorna i sig är också fina! :D Kan ta en bild på dom när jag kommer hem från jobbet.
 
Vintern har gått hårt åt det mesta. Grannens spireahäck är torr och vissen. Min hortensia har gröna skott längst ner, resten är dött. Ett ungt plommon jag fått är torrt utom ett skott längst ner. Samma med schersminen.
Jädra vinter. De enda som frodats är sorkarna.
 
Vintern har gått hårt åt det mesta. Grannens spireahäck är torr och vissen. Min hortensia har gröna skott längst ner, resten är dött. Ett ungt plommon jag fått är torrt utom ett skott längst ner. Samma med schersminen.
Jädra vinter. De enda som frodats är sorkarna.
Mina lavendel ser förfärliga ut, :arghh: jag tror att en av de största har dött dessutom och den var tio år gammal i alla fall (och matchade tre andra så det kommer se jättehemskt ut om den faktiskt är död). Övriga har små gröna skott här och där och jag undrar om jag borde klippa mer eller låta dem vara. Måste ha solskydd nästa vår!
 
Var är regnet!? :arghh:
Här.
Screenshot_20220527-104100_Chrome.jpg
 
Men äsch! Har länge önskat en rejäl ställning för klättrande bönor och ärtor och ev kunna hänga upp lite frilandsgurkor på. Och nu ramlade jag över en helt perfekt på marketplace, hyggligt nära dessutom. Men då har förstås någon annan hunnit före och paxat den, på en futtig dag. :rage: Bara att hoppas att hon får förhinder och inte hämtar den eller ångrar sig.

Förvisso går det att köpa hela armeringsnät på bygghandeln också, det är ju ingen hightech på det sättet, men detta hade blivit billigare och nu var den ju fix och färdig att bara hiva ut i odlingarna. Har även grunnat på att återbruka gamla kasserade elrep och knyta ihop ett nät av dem, gratis är ju alltid gott :D men lite mer arbetsinsats.
 
Här regnar det varannan timme och har gjort hela veckan. Strålande sol, duggregn, ösregn, mulet, regn, strålande sol....Lite svårt att hitta rätt klädsel kan jag säga. Idag är det kall blåst, blå himmel. Och mörka moln här o där.
 
Men äsch! Har länge önskat en rejäl ställning för klättrande bönor och ärtor och ev kunna hänga upp lite frilandsgurkor på. Och nu ramlade jag över en helt perfekt på marketplace, hyggligt nära dessutom. Men då har förstås någon annan hunnit före och paxat den, på en futtig dag. :rage: Bara att hoppas att hon får förhinder och inte hämtar den eller ångrar sig.

Förvisso går det att köpa hela armeringsnät på bygghandeln också, det är ju ingen hightech på det sättet, men detta hade blivit billigare och nu var den ju fix och färdig att bara hiva ut i odlingarna. Har även grunnat på att återbruka gamla kasserade elrep och knyta ihop ett nät av dem, gratis är ju alltid gott :D men lite mer arbetsinsats.
Alltså jag vet ännu inte var jag ska ha mina bönor :crazy:
Förra året klättrade de i äppleträdet men den platsen är upptagen i år
Har du någon bild på den där ställningen jag skulle behöva lite inspiration :)
 
Alltså jag vet ännu inte var jag ska ha mina bönor :crazy:
Förra året klättrade de i äppleträdet men den platsen är upptagen i år
Har du någon bild på den där ställningen jag skulle behöva lite inspiration :)
Vad sa äppelträdet? Jag har planterat mina under men börjar bli nervös (över om äppelträdet skulle gilla det och om huruvida de alls gror)
 
Alltså jag vet ännu inte var jag ska ha mina bönor :crazy:
Förra året klättrade de i äppleträdet men den platsen är upptagen i år
Har du någon bild på den där ställningen jag skulle behöva lite inspiration :)

Typ som monteringen av detta: https://www.impecta.se/tillbehor/uppbindning/odlingsnat-jute-gront

Men bara att det var armeringsnät i stället för jute, och så med rejäla "pinnar" i hörnen som man bara kör ner i marken så det står stadigt.

I fjol gjorde jag egna små "tipis" av gamla hässjestörar, det funkade men de rymmer inte tillräckligt för att jag ska bli nöjd.

6F726113-14EC-40E4-BCB3-CEA4AF4F5635.jpeg
 
Morotsodlingen får lite extra omsorg och kärlek detta år, jag anmälde intresse och blev ”gesäll” i Sesams fröodling av morötter. Så har nu fyra rader som börjat kika fram, och ska sedan inte äta upp alltihop utan försöka spara ett lagom stort förråd över vintern för odling av morotsfröer (London torg) nästa år.

Det känns lite högtidligt på något sätt att få vara med och värna om en stabil och icke-kommersiell tillgång på fröer till mat, också i den lilla skalan. Och spännande att kanske variera med olika sorter längre fram.

9ECD251F-4C3A-4AE8-8177-27FEF401E277.jpeg
 
Morotsodlingen får lite extra omsorg och kärlek detta år, jag anmälde intresse och blev ”gesäll” i Sesams fröodling av morötter. Så har nu fyra rader som börjat kika fram, och ska sedan inte äta upp alltihop utan försöka spara ett lagom stort förråd över vintern för odling av morotsfröer (London torg) nästa år.

Det känns lite högtidligt på något sätt att få vara med och värna om en stabil och icke-kommersiell tillgång på fröer till mat, också i den lilla skalan. Och spännande att kanske variera med olika sorter längre fram.

Visa bifogad fil 91686
Åh så spännande. Skulle någon gång vilja testa massor av äldre sorter av olika arter då många moderna är rätt trista. Är dock alldeles för dålig på att planera så det slutar ofta med en påse från Nelsson
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 859
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
58 59 60
Svar
1 180
· Visningar
39 780
Senast: Glimra
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 751
Senast: ameo
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 782
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp