Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
De flesta perenner som går att odla i kruka, typ. Ibland glömmer jag att plantera dem ordentligt. (Som förra årets "fynd" i föräldrarnas trädgård; någon funkia, en pion och en astillbe. Jag har för ambition att det faktiskt ge dem krukor och lite mer jord än rotklumpen i år. Alla lever och är fina. 😁)

Annars har jag massa ormbunksarter, aklejor, kryddörter, en uppsjö olika nepetor, rabarber, några olika blåbärssorter, myskmadra och fuschior. Sistnämnda är nästan det enda jag övervintrar inomhus, de andra får skydd runt krukorna bara.

Har du dem helt utomhus då? Och vad har du för skydd runt krukorna, bubbelplast? Var bor du? 😊
 
Om jägare finns inom reviret, så lär det väl plockas bort något rådjur per säsong, men för att få bort problemet med "trädgårdsmassakern" måste faktiskt alla bort.
Att plocka bort några få hjälper inget alls eftersom alla bofasta lärt sig i generationer att trädgårdar = servering av delikatesser.

Nyinflyttade håller sig borta från folk och fä på ett annat sätt, fram tills de lärt sig samma sak.

Jag har faktiskt noll problem om de skulle skjuta bort alla individer som går in i byn. Förutom att de skövlar alla odlingar drar de med sig fästingar och ökar risken för bilolyckor (både jag och grannen har varit nära att köra på rådjur på våra infartsvägar).

Att det går en hel flock i byn är något nytt, det hände aldrig under min uppväxt. Det var ytterst sällan en såg rådjur eller älgar i byn.
 
Vilka växter övervintrar ni i kruka? Tänker att det vore fint med massa grönska även på trädäcket, men det är ju både dyrt och tidskrävande att plantera massa nytt varje år 🤔

Vi har tillgång till isolerat garage med tillbyggda fönster så det blir ganska bra ljusinsläpp från söder. Håller oftast frostfritt men kan bli strax under nollan där när detr riktigt kallt på vintern.
Alla perenner borde överleva! Jag övervintrar japansk lönn, fikon, jätteverbena och några till i en liknande miljö.
Håller du helt säkert plusgrader borde du även kunna ha oliv och citron!
 
Fått sätta upp nät runt bären
20220624_090758.jpg
 
Jobbar vidare med att såpskura altanen. Hoppas på att bli färdig med själva knäskurningsdelen idag! Ser fram emot att få upp de nya utemöblerna och arrangera lite dahliakrukor. Och plantera sommarblommorna i rabatterna framför altanen. Grävde upp lite praktspireor och gjorde rabatter istället 😊

Överväger att göra min lilla gräsmatta till sommarens projekt istället för den delen som mest ser ut som en fotbollsplan. Känns roligare med något lite mindre som kanske till och med kan bli färdigt. Det växer groteska rugosor runt och även om de luktar gott när de blommar avskyr jag dem och tänker gräva bort dem. Med maskin 😂 Frågan är ju vad jag ska ha istället. Kanske lite blandade rosor? Vad säger @athena_arabians ? Det är nordostligt läge med sol på morgon och förmiddag och skugga resten av dagen.
 

Bifogade filer

  • D49B3EBE-6CA4-4176-8AD1-A73F98964CC7.jpeg
    D49B3EBE-6CA4-4176-8AD1-A73F98964CC7.jpeg
    570,3 KB · Visningar: 37
Ser ut så här från andra hållet. Grävde ner 200 lökar utan plan i november för att de skulle ner någonstans och den där delen inte får besök av robotklipparen. Nu tänker jag mig att kanske göra någon form av pergola i hörnet med typ en hängstol och saker som klättrar på och sedan blandade grejer som luktar gott istället för den sorgliga "gräsmattan".
 

Bifogade filer

  • 527D42FC-0409-4ED5-83C2-C82D1CCF332B.jpeg
    527D42FC-0409-4ED5-83C2-C82D1CCF332B.jpeg
    832,1 KB · Visningar: 25
Jobbar vidare med att såpskura altanen. Hoppas på att bli färdig med själva knäskurningsdelen idag! Ser fram emot att få upp de nya utemöblerna och arrangera lite dahliakrukor. Och plantera sommarblommorna i rabatterna framför altanen. Grävde upp lite praktspireor och gjorde rabatter istället 😊

Överväger att göra min lilla gräsmatta till sommarens projekt istället för den delen som mest ser ut som en fotbollsplan. Känns roligare med något lite mindre som kanske till och med kan bli färdigt. Det växer groteska rugosor runt och även om de luktar gott när de blommar avskyr jag dem och tänker gräva bort dem. Med maskin 😂 Frågan är ju vad jag ska ha istället. Kanske lite blandade rosor? Vad säger @athena_arabians ? Det är nordostligt läge med sol på morgon och förmiddag och skugga resten av dagen.

Jag kommer ALDRIG att inte förespråka rosor :angel:

Eftersom rugosorna trivs trots mycket skugga så kommer det att fungera med skuggtåliga rosor (av lite tjusigare snitt än rugosor :D).

En som anses vara nära släkt med rugosorna men är mycket finare är Louise Bugnet, en nyare kanadensisk ros med gammaldags känsla. FL råkar dessutom ha rea på dem :D

Andra skuggtåliga rosor är de flesta albarosorna och pimpinellifoliorna som tex Stanwell Perpetual.

Jacques Cartier är en portlandros som tål skugga och lika så Mme Boll. Glendora/Joasine Hanet är en enormt tacksam portland som är lite mer spännande.

Reine des Violettes är en skuggtålig remontantros som klarar zon 3, jag vet inte var du befinner dig?

Rose de Rescht är en tuffing från höstdamaskerna som klarar skugga och har ljuvligt doftande blommor.

Conditorum är en spännande gallica (dvs engångsblommande) med en fantastisk doft (den kallas också Konditorrosen).

Rosa Mundi... den spräckliga gallican som jag har på min Missias grav :heart Oerhört lättskött och snabbväxande.

Jag skulle inte rekommendera någon bourbon förutom Louise Odier, jag upplever att de vill ha lite mer sol. Ev kan Great Western och Pipar Hans fungera också.

Flera av damaskrosorna (engångsblommande till skillnad från höstdamaskerna) kan också fungera, tex den tvåfärgade York&Lancaster samt Celsiana.

Ghislaine de Feligonde är en myskros som också tål skugga.

Givetvis finns det flera än de här men du kan ju börja att titta på dem.
 
Jag kommer ALDRIG att inte förespråka rosor :angel:

Eftersom rugosorna trivs trots mycket skugga så kommer det att fungera med skuggtåliga rosor (av lite tjusigare snitt än rugosor :D).

En som anses vara nära släkt med rugosorna men är mycket finare är Louise Bugnet, en nyare kanadensisk ros med gammaldags känsla. FL råkar dessutom ha rea på dem :D

Andra skuggtåliga rosor är de flesta albarosorna och pimpinellifoliorna som tex Stanwell Perpetual.

Jacques Cartier är en portlandros som tål skugga och lika så Mme Boll. Glendora/Joasine Hanet är en enormt tacksam portland som är lite mer spännande.

Reine des Violettes är en skuggtålig remontantros som klarar zon 3, jag vet inte var du befinner dig?

Rose de Rescht är en tuffing från höstdamaskerna som klarar skugga och har ljuvligt doftande blommor.

Conditorum är en spännande gallica (dvs engångsblommande) med en fantastisk doft (den kallas också Konditorrosen).

Rosa Mundi... den spräckliga gallican som jag har på min Missias grav :heart Oerhört lättskött och snabbväxande.

Jag skulle inte rekommendera någon bourbon förutom Louise Odier, jag upplever att de vill ha lite mer sol. Ev kan Great Western och Pipar Hans fungera också.

Flera av damaskrosorna (engångsblommande till skillnad från höstdamaskerna) kan också fungera, tex den tvåfärgade York&Lancaster samt Celsiana.

Ghislaine de Feligonde är en myskros som också tål skugga.

Givetvis finns det flera än de här men du kan ju börja att titta på dem.
Tack! Jag befinner mig enligt kartan i zon två, men i våren kommer rätt sent på min tomt. Sommaren däremot blir lite stekig 😁 Jag tänker mig att det kan vara roligt att blanda lite olika rosor istället för att bara ha en sort (som dessutom faktiskt är rätt skräpig när den växer i fångenskap. I vilt tillstånd är den däremot fin här på västkusten!).

Louise Bugnet har jag tittat på och den är ju mycket fin! Min syster (och granne) spontanköpte en Stanwell som är väldigt fin! Ska titta runt på övriga och se vad jag eventuellt måste skaffa. Samt boka grävaren 😁
 
Alla perenner borde överleva! Jag övervintrar japansk lönn, fikon, jätteverbena och några till i en liknande miljö.
Håller du helt säkert plusgrader borde du även kunna ha oliv och citron!

Övervintrar du alla dem inomhus alltså? Hur mkt vatten och ljus ger du dem? Har du bilder på dina träd som du har i kruka? En jätterverbena har jag i kruka just nu så då ska jag försöka övervintra den!
 
Det stora problemet är väl egentligen att jag vill ha ALLT. Med en tomt på nästan 3000 kvadratmeter varav det mesta för tillfället är gräsmatta finns ju stora möjligheter, men jag vet inte ens var jag ska börja 😂 Men jag överväger starkt en liten resa till Helsingborg för att shoppa rosor 😁
 
Övervintrar du alla dem inomhus alltså? Hur mkt vatten och ljus ger du dem? Har du bilder på dina träd som du har i kruka? En jätterverbena har jag i kruka just nu så då ska jag försöka övervintra den!
Ja, vi bor i zon 5 och hör överlever inget i kruka, förutom en rabarber som jag tänkte döda med flit :laugh:
Allt utom citron och oliv står i konstant mörker, runt 5+ och får nästan inget vatten, för jag glömmer det alltid.

Citron och oliv har jag inget bra ställe åt, så de bor inne i plus 10/15 och får massor av vatten, de ska enligt skötselråden vattnas sparsamt, men mina är jättetörstiga.

Ja, jag har orimligt många krukor. Även en vingad benved, men planen är att den ska planteras i marken i höst, jag vet dock inte var. :angel:

IMG20220624130254.jpg
 
Tack! Jag befinner mig enligt kartan i zon två, men i våren kommer rätt sent på min tomt. Sommaren däremot blir lite stekig 😁 Jag tänker mig att det kan vara roligt att blanda lite olika rosor istället för att bara ha en sort (som dessutom faktiskt är rätt skräpig när den växer i fångenskap. I vilt tillstånd är den däremot fin här på västkusten!).

Louise Bugnet har jag tittat på och den är ju mycket fin! Min syster (och granne) spontanköpte en Stanwell som är väldigt fin! Ska titta runt på övriga och se vad jag eventuellt måste skaffa. Samt boka grävaren 😁

Eftersom du kan ha flera blir det ju bra att blanda remonterande och engångsblommande med olika blomningstider för en längre blomning :up: Albarosorna (engångs) är i allmänhet tidigast.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 871
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 338
· Visningar
44 089
Senast: VLMF
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 825
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp