Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
FB_IMG_1656156093672.jpg


En av Sveriges största fjärilar, aspfjärilen. :) Stor och sällsynt! Hittade den i ett av växthusen, den fick komma ut och ta sig en vila och lite vatten bland mina kålplantor som jag skolar om idag. Den hänger med mig här fortfarande, en timme senare.
 
Det finns typ 3 grannar som kan se odlingen så inget gångstråk.
Får se vad jag gör har grävt ner löken så gott det går och vattnat. Funderar på om det går att så sommarmorötter än.
Är skitarg och så less

Ja du har väl någon knasig granne i och för sig... men skulle den kunna vara SÅ knasig? :eek: Hade jag misstänkt att den hade något med saken att göra, så hade jag verkligen varit motiverad att skaffa en kamera för fullt bevis.
 
Någon har förstört nästan hela min odling. Finns kanske 10 morötter kvar 5 av 6 gurkor är borta. Löken upptryckt och de få ärtorna som inte kajorna ryckt är borta. Ser ut som någon gått fram med jordfräs. Har aldrig sett spår av gris i området så tyvärr verkar det vara tvåbent gris.
Grävlingar gillar även de "snabbmatsställen".
 
Någon har förstört nästan hela min odling. Finns kanske 10 morötter kvar 5 av 6 gurkor är borta. Löken upptryckt och de få ärtorna som inte kajorna ryckt är borta. Ser ut som någon gått fram med jordfräs. Har aldrig sett spår av gris i området så tyvärr verkar det vara tvåbent gris.
Vildsvinen kan komma vandrande. Vi hade ett angrepp här för 15 år sedan. 500 kvm av grannens vall blev uppbökad på några nätter. Sen såg vi ingen gris på 7-8 år. Nu är dom här för att stanna tyvärr. Sen kan grävlingen och älgen mosa på ganska hårt.
 
Zon 6 är ju lite på gränsen men titta gärna på albarosorna (även om de bara blommar en gång). I högre zoner är det i allmänhet svårare för alla rosor att bli riktigt stora plus att det oftast är de som blommar en gång som fungerar.

Andra som kan vara alternativ är Kanada-rosor, de är framtagna för tuffare klimat. Då finns bla Morden Centennial och Morden Blush (fast de två blir inte så stora) samt Explorer-serien med bla John Davis och Henry Kelsey (serien är uppkallad efter kanadensiska utforskare).

Wasagaming är en annan ros som kan bli rätt stor och som brukar få en andra blomning sent. Någon av damerna Bugnet kan också fungera och där är Louise och Therese de mest högresta, Marie är lite lägre.

Även ett gäng rugosor är alternativ: Nordens Drottning, Souvenir de Philemon Cochet samt Roseraie de L'Hay.

Det finns också några remontantrosor som kan fungera: Champion of the World, Surbrunnsgatan samt Selma Dahlberg (hon har en helt ljuvlig doft!).

Tack! Nu har jag en del googlande att göra 😁

Jag vill täcka ett ”hål” mellan uthusen där jag ser direkt in på grannarnas tomt så det är därför jag önskar att den blir rätt stor.

Har en ros sedan tidigare. Den hade blommat över när jag flyttade in i stugan i somras så jag vet inte vad det är för sort men med tanke på hur små bladen är börjar jag tro att det kanske bara är en nyponros och då vill jag nog byta ut den också framöver. Den står i full sol och mot en vägg på 1,8 meter så där finns det lite fler alternativ 🙂
 
Tack! Nu har jag en del googlande att göra 😁

Jag vill täcka ett ”hål” mellan uthusen där jag ser direkt in på grannarnas tomt så det är därför jag önskar att den blir rätt stor.

Har en ros sedan tidigare. Den hade blommat över när jag flyttade in i stugan i somras så jag vet inte vad det är för sort men med tanke på hur små bladen är börjar jag tro att det kanske bara är en nyponros och då vill jag nog byta ut den också framöver. Den står i full sol och mot en vägg på 1,8 meter så där finns det lite fler alternativ 🙂

Pyttesmå blad, kanske 1-1,5cm? Då är det en pimpinellifolia, dvs inte en vresros. De vanligaste är Polstjärnan (kanske den absolut tråkigaste rosen som finns) eller Finlands vita som är helt ljuvlig (min blommar just nu).

Edit: Pimpinellrosorna har mörk bladfärg också.

Edit 2: Har du ett läge som är lite mer skyddat och kan tänka dig att chansa lite så rekommenderar jag Rose de Rescht, den har en helt fantastisk doft (zon 5).

Edit 3: Stanwell Perpetual fungerar också, en återblommande pimpinellifolia.
 
Senast ändrad:
Pyttesmå blad, kanske 1-1,5cm? Då är det en pimpinellifolia, dvs inte en vresros. De vanligaste är Polstjärnan (kanske den absolut tråkigaste rosen som finns) eller Finlands vita som är helt ljuvlig (min blommar just nu).

Edit: Pimpinellrosorna har mörk bladfärg också.

Edit 2: Har du ett läge som är lite mer skyddat och kan tänka dig att chansa lite så rekommenderar jag Rose de Rescht, den har en helt fantastisk doft (zon 5).

Edit 3: Stanwell Perpetual fungerar också, en återblommande pimpinellifolia.

Jag var tvungen att gå ut och titta på den igen och inser att bladen inte är särskilt små längre 😁.

Men jag ser inte några knoppar än, kan det vara för att den är ganska liten och kanske planterades för bara något år sedan? Den är ca 80 cm hög.

Och en bild
7B433333-B941-44B7-9E4F-30BADDB6BE32.jpeg
 
Jag var tvungen att gå ut och titta på den igen och inser att bladen inte är särskilt små längre 😁.

Men jag ser inte några knoppar än, kan det vara för att den är ganska liten och kanske planterades för bara något år sedan? Den är ca 80 cm hög.

Och en bildVisa bifogad fil 93773

Absolut inte en pimpinell. Den borde inte ha blommat ännu med tanke på var du är någonstans så jag tror den lägger krut på att rota sig eftersom den är nyplanterad vilket är jättebra.

Jag har en ros jag köpte jättebilligt för några år sedan för den var i dåligt skick. I år är första gången jag kommer att få se den blomma men den har vuxit sig riktigt fin på de här åren.
 
Absolut inte en pimpinell. Den borde inte ha blommat ännu med tanke på var du är någonstans så jag tror den lägger krut på att rota sig eftersom den är nyplanterad vilket är jättebra.

Jag har en ros jag köpte jättebilligt för några år sedan för den var i dåligt skick. I år är första gången jag kommer att få se den blomma men den har vuxit sig riktigt fin på de här åren.

Alltså något helt annat än pimpinellros? 😁

Det känns lite trist att ta hand om den utan att ha någon aning om jag kommer att gilla den när den väl blommar men jag får väl ge den i år iaf.

Hur många år sedan är det du köpte den som blommade först nu?
 
Alltså något helt annat än pimpinellros? 😁

Det känns lite trist att ta hand om den utan att ha någon aning om jag kommer att gilla den när den väl blommar men jag får väl ge den i år iaf.

Hur många år sedan är det du köpte den som blommade först nu?

Exakt men det är svårt att säga vad det är bara på bladen.

Hmm... Jag tror nog min kan vara tre eller fyra år nu men den var som sagt i enormt dåligt skick, de flesta får iaf någon blomma andra året.
 
Äntligen färdig med att knäskura altanen! (Väljer att ignorera det faktum att det finns en till. Som inte blev skurad förra året heller...). Behandlat med linoljesåpa två gånger också, så äntligen fick jag börja montera de nya utemöblerna. Och bära upp dahliorna igen. Nu sitter jag och en av katterna här och njuter av kvällssolen och att det är någon typ av rimlig temperatur. Imorgon ska resten monteras. Och sommarblommor planteras!
 

Bifogade filer

  • 096AD947-981C-4606-8EE5-0CC65F0D106A.jpeg
    096AD947-981C-4606-8EE5-0CC65F0D106A.jpeg
    492 KB · Visningar: 25
Ja du har väl någon knasig granne i och för sig... men skulle den kunna vara SÅ knasig? :eek: Hade jag misstänkt att den hade något med saken att göra, så hade jag verkligen varit motiverad att skaffa en kamera för fullt bevis.
Nej det är ju det ja inte tror. Jag tror iofs att h*n säkert skulle tycka det var rätt kul att jävlas så men från det till att genomföra är ett stort steg.
Troligen är det inte tvåbent gris. Kom på att jag glömt en del av faunan i form av grävling. De finns ju överallt så en sådan känns som en mycket rimlig förklaring. Vet ju hur gödselstacken ser ut när de dragit fram där
 
Då har vi gjort lite jobb hos svärfar.

Killen har bytt ut de ruttna slipers i trappan till sten istället.
Jag har bytt ut sjöstens plattorna framför lilla stugan till andra plattor och tagit bort rötter för att de skulle ligga jämnt. Är långt ifrån perfekt, men helt okej då de inte vippar längre och med tanke på att det i princip är berg och rötter här.

Ölandstoken som jag frissade förra gången vi var här har överlevt och nu fick den lite ny fin jord, allt för att ge den optimal förutsättningar att återhämta sig.

Fyllde även igen ett berghål framför lilla stugan och hittade gräsfrön i källaren. Perfekt då de lovar regn imorrn. Imorrn blir det till att klippa gräsmattan med trimmer, sen får vi se va vädret tillåter.

61866E37-EE06-45FD-AC5B-B7D311D8EFD6.jpeg
 
Kom hem från midsommarfirande och var lite orolig över hur trädgården skulle ha klarat värmen, sniglarna och skatorna.

1 dahlia såg bränd ut i toppen, alltså helt svart 😲
1 pumpa har offrats till en snigel 😭
1 dahlia har ryktes upp helt ur sin kruka med knöl och allt och låg nu vid sidan om, väldigt ledsen. Skatj*#@ 🤬

Mer positivt var iaf min Lykkefund
20220625_191514.jpg
 
Äntligen färdig med att knäskura altanen! (Väljer att ignorera det faktum att det finns en till. Som inte blev skurad förra året heller...). Behandlat med linoljesåpa två gånger också, så äntligen fick jag börja montera de nya utemöblerna. Och bära upp dahliorna igen. Nu sitter jag och en av katterna här och njuter av kvällssolen och att det är någon typ av rimlig temperatur. Imorgon ska resten monteras. Och sommarblommor planteras!
Du vet att det finns skurborste med skaft va? :D
 
Suck. Måste rensa i landet. Men jag vet inte vad som är vad. Bekymmer.

Dessutom är pallkragarna fulla med jag jag tror är solrosor. Jag har inte planterat dem, men misstänker fåglar. Jag har en matstation en bit bort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 858
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 659
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 736
Senast: ameo
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 765
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp