Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Riktigt varmt p skönt ute, verkar som allt exploderar i värmen. Mkt blommor som kommer nu, dahlior på god väg, krasse, knölvial och luktärt, ringblomma etc.

Är någon äcklig larv i mina krusbär, ser ut som dom borrar sig in och äter upp allt inne i bäret, inte så mkt kvar till mig 😑 något man kan göra åt sånt till nästa år?
 
Tror ni förresten jag ens behöver sätta dit sektionerna igen på ett par dagar?
Det ska ju vara som lägst 15 grader nattetid och redan klockan sju är det ju 25 grader i växthuset
Och värmeböljan ska hålla i sig minst en vecka ser det ut som :crazy:
 
Tror ni förresten jag ens behöver sätta dit sektionerna igen på ett par dagar?
Det ska ju vara som lägst 15 grader nattetid och redan klockan sju är det ju 25 grader i växthuset
Och värmeböljan ska hålla i sig minst en vecka ser det ut som :crazy:

Jag hade inte gjort det med tanke på prognosen. Mitt miniväxthus är rätt ok ventilerat men jag stänger inte dörren nu, den få stå öppen dygnet runt.
 
Plågar bröstkorgen med att rensa det minimala ogräset, knipsa miljarder revor och lägga ut träull, gubbarna är på G :d

20220626_183324.jpg

Bara 1 och tvåårsplantor blev kvar efter fjolårets gigantansträngning för att få ordning i jordgubbedjungeln.
Grävde upp rubbet typ mitt i säsongen, sålde flera hundra plant och sparade ca 100 till mig själv.
Några få har inte klarat sig, men de hålen fyller jag igen till hösten med årsskott.
 
Jag minns att många tomater sprack förra året och att det var för att jag gjorde något fel med vattningen...men jag minns inte vad 🤔
 
Jag rekar inför nästa helgs Tusen trädgårdar, har varit på många trädgårdsrundor i trakten men inte just detta evenemang. Men detta år ska jag se om jag hittar något nytt och spännande ställe att besöka, när jag nu inte kom med på trädgårdsföreningens organiserade utflykt som också skulle varit nästa helg. Och dessutom så är det ju rosdagarna på Fredriksdal, har inte varit på dem heller sedan före pandemin. Mycket trädgårdsevenemang på en gång!

Ska ni besöka någon trädgård? Eller är det rent av någon som ska visa sin trädgård? Det är lite av en bucketlist-grej för mig, att våga visa upp min trädgård på ett sådant evenemang "någon gång", oklart när dock. Måste nog i alla fall vänta tills jag fått klart de nya dahliarabatterna (samt mördat ett tusental sniglar). :D
 
Jag rekar inför nästa helgs Tusen trädgårdar, har varit på många trädgårdsrundor i trakten men inte just detta evenemang. Men detta år ska jag se om jag hittar något nytt och spännande ställe att besöka, när jag nu inte kom med på trädgårdsföreningens organiserade utflykt som också skulle varit nästa helg. Och dessutom så är det ju rosdagarna på Fredriksdal, har inte varit på dem heller sedan före pandemin. Mycket trädgårdsevenemang på en gång!

Ska ni besöka någon trädgård? Eller är det rent av någon som ska visa sin trädgård? Det är lite av en bucketlist-grej för mig, att våga visa upp min trädgård på ett sådant evenemang "någon gång", oklart när dock. Måste nog i alla fall vänta tills jag fått klart de nya dahliarabatterna (samt mördat ett tusental sniglar). :D
Jag skulle också vilja visa upp min trädgård någon gång, men då behöver det finnas något att se, inte bara kaos och spridda saker.

Men jag ska i alla fall ta mig ut och se lite trädgårdar den dagen. Jag har ännu inte kollat vad som finns att se i närområdet, men det löser sig. Jag frågade grannen om hon vill följa med men tyvärr är hon bortrest då.
 
Beställningen på flora Linnea blev avstyrd i sista stund och istället kom det med 2 stackars Flammentanz från Blomsterlandet för det otroliga priset 50:-. En pinne med några små rötter bara, men de kändes stabila/friska och hade lite nya blad så tror de tar sig. @athena_arabians bör jag köra det här binab på dessa 2? Läste om det och såg att det stod det även verkar rotfrämjande 🤔 jorden är näringsrik och halvlera så bör ta sig oavsett men tänker det vore bra om de får bästa förutsättningarna när de är så pytte...

I övrigt så har vi fått väldigt mycket mer ordning och nu är även jordgubbar planterade + en vit luktpion 🙂 hyffsat dyngtrött efter att ha jobbat i denna hettan dock 😅
 
Aha, så kan det vara ja, det låter bekant! Jag brukar vattna på kvällarna, betyder det att jag borde vattna på morgonen istället?
Det bästa är om jorden aldrig torkar ut, det är när den gör det och man sedan vattnar som plantorna "överkompenserar" och suger i sig mer än de egentligen behöver.
 
Beställningen på flora Linnea blev avstyrd i sista stund och istället kom det med 2 stackars Flammentanz från Blomsterlandet för det otroliga priset 50:-. En pinne med några små rötter bara, men de kändes stabila/friska och hade lite nya blad så tror de tar sig. @athena_arabians bör jag köra det här binab på dessa 2? Läste om det och såg att det stod det även verkar rotfrämjande 🤔 jorden är näringsrik och halvlera så bör ta sig oavsett men tänker det vore bra om de får bästa förutsättningarna när de är så pytte...

I övrigt så har vi fått väldigt mycket mer ordning och nu är även jordgubbar planterade + en vit luktpion 🙂 hyffsat dyngtrött efter att ha jobbat i denna hettan dock 😅

BINAB är aldrig fel och håller länge om en förvarar påsen i frysen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 868
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 309
· Visningar
43 369
Senast: Sedna
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 803
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp