Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bapelsin

Trådstartare
45469454-F592-4E70-A7AB-1A8D742CDA59.jpeg


Insåg att mina dahlior gick i pastellskala så jag var visst ”tvungen” beställa några till, med lite mer WOW-känsla :angel:
 
Hur höga pinnar vill sockerärtor ha? Vi ska såga till två pinnar och funderar mest på det som kommer va ovan jord, det ska va ståltråd mellan dom senare.
 
Tänkte fråga här, verkar som många här riktigt bra koll gäller växter. Behöver man och isåfall vad för näring till tomater, jordgubbar och gurkplanta? Alla står i kruka då är på balkongen ska tilläggas
 
Hur höga pinnar vill sockerärtor ha? Vi ska såga till två pinnar och funderar mest på det som kommer va ovan jord, det ska va ståltråd mellan dom senare.
Jag tror det är lite olika på olika sorter, hur högt de vill klättra. Jag har haft någon sort som nöjt sig med ett kompostgaller på höjden och någon som har använt 2 kompostgaller på höjden.
 
Jag tror det är lite olika på olika sorter, hur högt de vill klättra. Jag har haft någon sort som nöjt sig med ett kompostgaller på höjden och någon som har använt 2 kompostgaller på höjden.
Googlade och där hittade jag något om att när de blev 30 cm i höjden skulle man toppa dom för att dom skulle buska ut sig å ge större skörd.
Ska kika va fröpåsen säger om den har något råd att ge.
 
Nu har det handlats jord för hela slanten. 😅🙈

Först lunch sen ska jag ut i trädgården och börja.

Visa bifogad fil 90182
Å vad avundsjuk jag blir! Verkar hopplöst att få tag i vanlig matjord här (norra Stockholm/södra Roslagen). Verkar bli hänvisad till butikernas påssortiment i år också :(. Om någon har något tips på annat så mottages det tacksamt. Vill helst undvika jord tillverkad av torv.
 
Å vad avundsjuk jag blir! Verkar hopplöst att få tag i vanlig matjord här (norra Stockholm/södra Roslagen). Verkar bli hänvisad till butikernas påssortiment i år också :(. Om någon har något tips på annat så mottages det tacksamt. Vill helst undvika jord tillverkad av torv.
Jag hade bara tur, de hade knappt jord där jag köpte matjorden. De hade stått still förra veckan. Tror jag fick det sista de hade. Verkar va bra tryck nu. 🙈😅

Edit: har ni någon lastbilscentral eller liknande som säljer? Jag köpte matjorden från LBC, kanske värt å kolla upp om du inte redan har det.
 
Å vad avundsjuk jag blir! Verkar hopplöst att få tag i vanlig matjord här (norra Stockholm/södra Roslagen). Verkar bli hänvisad till butikernas påssortiment i år också :(. Om någon har något tips på annat så mottages det tacksamt. Vill helst undvika jord tillverkad av torv.
Vi köpte i storsäck med hemleverans. Typ 8 kubik tror jag, maken som beställde. Tror han var inne på snabbgrus.se och han sa att för några veckor sedan fanns inte jord att beställa, men nu gick det så jag tror helt enkelt att de börjar sälja det när de utför grävarbeten i andra trädgårdar? Och att det är först nu det gått att gräva liksom, så fortsätt hålla utkik du!
 
Tänkte fråga här, verkar som många här riktigt bra koll gäller växter. Behöver man och isåfall vad för näring till tomater, jordgubbar och gurkplanta? Alla står i kruka då är på balkongen ska tilläggas

Jordgubbar vill ha gödsel först efter skörd, annars får du mest blad och inte så många gubbar. Men eftersom de står i kruka på balkong så antar jag att du inte tänkt spara plantorna till nästa år? Då kan du ju skippa gödsel. Tomat och gurka vill ha näring, ja. Allt som växer, och specifikt sådant som avger frukt, vill ha näring i olika grad och former. I ditt fall med krukplantor hade jag valt färdiga pellets eller något flytande som du blandar i vattenkannan, finns överallt på t ex Granngården, Plantagen och Blomsterlandet. Läs på förpackningen du köper hur mycket och hur ofta.
 
Tänkte fråga här, verkar som många här riktigt bra koll gäller växter. Behöver man och isåfall vad för näring till tomater, jordgubbar och gurkplanta? Alla står i kruka då är på balkongen ska tilläggas

Tomater är känsliga för pyralider, och eftersom man kan behöva gödsla balkongväxter lite mer (pga mindre krukor än man brukar ha i större växthus/friland) blir det ju ännu viktigare. Vet inte hur det är med gurka, men de är ju allmänt kinkiga plantor så förmodligen gillar inte de heller pyralider. 🤣

Jag har använt After Plant (sjögräsbaserat), men även tex plantagens flytande ska vara pyralidfri.
Använder med bra resultat samma flytande humusbaserade näring till allt utom surjordsväxterna (har ingen aning om de egentligen är känsliga för den typen av gödning, men med blåbär och åkerbär tar jag det säkra före det osäkra och använder blåbärsgödsel).

Jordgubbar och krasse gödslas inte, utan får klara sig med det som är i krukan. (Jag övervintrar mina jordgubbar, jordslår med kruka och täcker, eller ställer i en stor frigolitlåda med kanalplast som lock över vintern. Vissa sorter är dock inte så mycket idé att övervintra, medan andra ger bättre skörd nästa år.)
 
Ni som har typ lite "ängsblommor" och vildvuxna partier i era trädgårdar, hur gör man?

Vi har delar av trädgården vi tänker ska få vara lite vildvuxet. Jag ser gärna att vi får in lite mer blommor i den delen för den biologiska mångfalden. Nu kanske ni totalt hånar mig men kan man liksom bara strö ut frön där (kanske för sent nu?) eller behöver man gräva och hålla på? Vi röjde bort gammal sly och högt gräs därifrån för några veckor sen, efter att de fått växa upp förra sommaren av tidigare ägare. Nu är bara lite nyponbuskar kvar där förutom det torra gräset (ligger på en bergsknalle så ganska näringsfattig jord antar jag).
 
Jag hade bara tur, de hade knappt jord där jag köpte matjorden. De hade stått still förra veckan. Tror jag fick det sista de hade. Verkar va bra tryck nu. 🙈😅

Edit: har ni någon lastbilscentral eller liknande som säljer? Jag köpte matjorden från LBC, kanske värt å kolla upp om du inte redan har det.
Får göra ett nytt försök, de som hade "förr om åren" har köpts upp av större aktörer och verkar inte sälja till privatpersoner längre. På Hagbytippen gjorde (gör?) de egen jord av kompost, men nu verkar de antingen ha lagt ner eller så säljer de bara till företag/kommuner.
 
Får göra ett nytt försök, de som hade "förr om åren" har köpts upp av större aktörer och verkar inte sälja till privatpersoner längre. På Hagbytippen gjorde (gör?) de egen jord av kompost, men nu verkar de antingen ha lagt ner eller så säljer de bara till företag/kommuner.
Ah, det är synd. Killen kom hem å sa att han hade hört på nyheterna att det är brist på jord. Om det är så kanske det inte är konstigt att det är svårt att få tag på och att jag hade extrem tur.
Hoppas det inte fortsätter att va slut. Vi skulle behöva mer.

Behöver man jord för större ytor kanske det till och med kan va värt att titta på vad det kostar att få det hemkört med lastbil. Minns killen gjorde det förra året, dock var det inte jord utan kross men ändå. Också en tanke.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 811
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 384
Senast: Blyger
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 424
Senast: ameo
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 582
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp