Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också i otalig veckor gått och grävt upp hinkvis med maskrosor i gräsmattan. Är det värt eller ogjort jobb om ett år?

Varför? De fröar av sig något enormt, du kommer aldrig att få bort dem helt. De finns spridda över mina gräsmattor men är inget problem. Enda gången jag plockar bort dem är i rabatter och om de blivit väldigt stora på grusinfarten.

Lägg hellre energin på något annat i trädgården :)
 
Varför? De fröar av sig något enormt, du kommer aldrig att få bort dem helt. De finns spridda över mina gräsmattor men är inget problem. Enda gången jag plockar bort dem är i rabatter och om de blivit väldigt stora på grusinfarten.

Lägg hellre energin på något annat i trädgården :)

Haha, bra fråga, kanske för att jag är rookie och maskros var det enda uppenbara ogräset jag såg i trädgården så då gav jag mig på dem... 🤣
 
Utöver de nyttofördelar som redan nämnts, så tjatar jag återigen om att tänka på våra pollinatörer. :) Maskrosorna fyller en viktig funktion nu när de tidigaste vårblommorna börjar blomma över och vissna ner. Dessutom - maskrosor har en otroligt djup rot och ditt arbete är i princip ogjort om du inte får med dig roten.

Har nu verkligen förstått att maskrosorna får vara framöver! 😁
 
Rensade klart lilla rabatten igår och well.. Den behöver ju fyllas på 🙈
Förra året fyllde jag med sommarblommor men det är inte hållbart i längden eftersom jag vill lägga tiden och utrymmet på grönsaksfröerna och dahliorna.

Har ni tips på perenner i gult/orange/vitt/grönt som vill stå i halvskugga och som antingen är enkla att så eller billiga att köpa?

Visa bifogad fil 90797

Fylla/täcka mellan de högre skulle jag göra med myskmadra.
 
Rensade klart lilla rabatten igår och well.. Den behöver ju fyllas på 🙈
Förra året fyllde jag med sommarblommor men det är inte hållbart i längden eftersom jag vill lägga tiden och utrymmet på grönsaksfröerna och dahliorna.

Har ni tips på perenner i gult/orange/vitt/grönt som vill stå i halvskugga och som antingen är enkla att så eller billiga att köpa?

Visa bifogad fil 90797
Waldsteinia (sprider sig), daglilja (borde gå att byta till sig eller köpa på växtloppis), smörboll, funkia (en vitgrönvariant) tex?
 
Jag har äntligen fått bort min spireabuske som jag började gräva upp i höstas men inte blev klar med då. I morgon kör jag rötterna till återvinningen. Ids inte ta hand om det själv.
Hur mycket har du grävt ur efter den? Vi grävde upp ett monster till rönnspirea för ett par veckor sedan, men jag är lite nojig över att de rötter som vi inte lyckades få upp helt kommer leva vidare och fortsätta sprida ut sig
 
Hur mycket har du grävt ur efter den? Vi grävde upp ett monster till rönnspirea för ett par veckor sedan, men jag är lite nojig över att de rötter som vi inte lyckades få upp helt kommer leva vidare och fortsätta sprida ut sig
Rötterna satt i klump. Tror det var en bukettspirea. Jag har bara grävt ner till lös jord och tagit bort rotklumpen. Risken finns förstås att jag missat något, men det kör jag över med gräsklipparen. Kan ju gräva mer i efterhand också om jag ser något komma upp.
 
Två av solrosorna har tittat fram. Killen var som ett barn på julafton och tyckte det var spännande. Bara sett två hittills av alla de närmare 20 fröna jag stoppade ner i jorden. 🙈

C6B25CB3-3D15-46B6-BF3F-7E813FAA9803.jpeg
 
Hur mycket har du grävt ur efter den? Vi grävde upp ett monster till rönnspirea för ett par veckor sedan, men jag är lite nojig över att de rötter som vi inte lyckades få upp helt kommer leva vidare och fortsätta sprida ut sig
Rönnspirea (sorbaria sorbifolia) är en annan art, den bara heter spiraea det är inte en spiraea som just heter spiraea på latin i förnamn.
 
Mera regn! Gräsmattan växer som aldrig förr.
Måste skaffa en gräsklippare. Har en robot, men den kör fast typ överallt på framsidan så den kör bara baksidan. Klippte med handjagare men det är så mycket mossa att det blir för tungt.
Funderar på en batteridriven Ryobi. Framsidan är inte så stor så det borde gå.

Vi får väl se.
 
Lite häftigt, var och hämtade ut en regntunna igår och ställde den på tomten. Killen fixade stupröret då utkastet satt 10cm för lågt för tunnan.

Var lite kul då killen hade sagt att jag skulle ställa tunnan inomhus, men jag sa att det ser ut å bli regn, så hade tänkt ställa den öppet ute på gräset så länge. Trodde inte han skulle fixa stupröret.

Hörde kl 4 att det regnade då sovrummet ligger precis innan för väggen där tunnan står och jag sover närmast den. Gick ut nyss för att titta hur lite det kommit. Hade inte hört något värsting regn när jag hörde det.

Blev lite snopen när jag såg tunnan halvfull. 👀

B3E93B2F-156F-452C-926F-B88970DE00E6.jpeg
 
Lite häftigt, var och hämtade ut en regntunna igår och ställde den på tomten. Killen fixade stupröret då utkastet satt 10cm för lågt för tunnan.

Var lite kul då killen hade sagt att jag skulle ställa tunnan inomhus, men jag sa att det ser ut å bli regn, så hade tänkt ställa den öppet ute på gräset så länge. Trodde inte han skulle fixa stupröret.

Hörde kl 4 att det regnade då sovrummet ligger precis innan för väggen där tunnan står och jag sover närmast den. Gick ut nyss för att titta hur lite det kommit. Hade inte hört något värsting regn när jag hörde det.

Blev lite snopen när jag såg tunnan halvfull. 👀

Visa bifogad fil 90858
Det är ju en stor yta (hela taksidan) som vattnet rinner från, så det behöver inte tokregna i timmatal för att fylla en tunna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 807
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 273
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 397
Senast: ameo
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 575
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp