Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
20220514_092552.jpg

De frodas minsann 😁
 
Se där, då lärde jag mig nåt nytt :) Trodde alla spireor var släkt (har iofs noll koll på allt vad buskar heter)
De svenska namnen kan vara lite opålitliga, ibland heter saker samma eller liknande trots att de inte alls är släkt. Det latinska är något pålitligare även om man på senare tid genom genetiken har upptäckt en del knasigheter där med. Sen för att ytterligare komplicera saker så behöver inte alls växter inom samma släkte bete sig likadant heller.
 
Undrar också var ni gör av allt er trädgårdsavfall. Vi har under våren varit till tippen med säkert snart 10 sopsäckar.... Barr, diverse ogräs, rönnskott, annat sly, kottar, klipp från buskar, eklöv etc etc.

Vår tomt gränsar till en allmännig (högst belägen och med massa sly och allmänt vildvuxet) Är bara vårt hus och kanske på sin höjd någon till på andra sidan berget som liksom har tillgång till den, då det är branta sluttningar åt andra håll. Men det är ju ingenstans där man är för det är ju så igenvuxet, som sagt. Det syns att någon av tidigare ägare har dumpat iaf visst trädgårdsavfall däruppe. Men det får man väl eg inte göra? Eller? Funderar annars om man kunde göra det mer strukturerat, typ göra som någon slags kompost så allt avfall kunde förmultna? Om det fungerar så. Om inte däruppe så på någon avskild plats på tomten kanske... Men kan man då bara dumpa allt där? Röra runt ibland och sen förmultnar det?

Ja, frågan är väl eg vad ni gör med ert trädgårdsavfall men också detta med kompst 🤔

För mig är kretsloppet i trädgården en stor del av varför jag odlar och betydligt viktigare än utseende. Jag kör inte bort något (skulle jag drabbas av invasiv art som inte dör av kvävning är det en annan sak såklart).
Komposten utgör basen i min jordförbättring, så utan den blir det inget kretslopp. Detta i kombination med täckodling där material komposteras runt växtligheten och en flishack för kvistar gör att allt används. Jag täcker gångar i grönsaksland, under buskar, runt träd och golvet växthuset med hacket.

Om jag har en stor hög ogräs eller yta som är för stor att rensa täcks den med presenning alternativt markduk och så gör jag något tillfälligt ovanpå. Efter två år kan jag ta bort täckningen, tillsätta gödsel och kompost och nyttja den fina jorden som blivit under. Då slipper jag köpa jord med tråkigt bruten torv till min lilla täppa 🙂.
 
Har ni något tips på ett härdigt plommonträd som trivs i zon 6? Min mamma har blivit inspirerad av allt mitt prat och vill ha ett fruktträd men hon bor norrut.
 
Har ni något tips på ett härdigt plommonträd som trivs i zon 6? Min mamma har blivit inspirerad av allt mitt prat och vill ha ett fruktträd men hon bor norrut.

Komet och Onega gulplommon ska klara zon 6 sedan går det ju att chansa med zon 5 om en har ett väldigt skyddat och varmt läge.

Kolla gärna på Bispgårdens Trädgård, de har många sorter just för nordligare zoner och tar mycket från Finland. Det finns mycket inspiration hos Blomqvists i Finland också (bla Mobackes tar in delar av deras sortiment, flera av träden vi planterade förra året kom därifrån).
 
Tack, ska vidarebefordra länken :laugh:

Komet och Onega gulplommon ska klara zon 6 sedan går det ju att chansa med zon 5 om en har ett väldigt skyddat och varmt läge.

Kolla gärna på Bispgårdens Trädgård, de har många sorter just för nordligare zoner och tar mycket från Finland. Det finns mycket inspiration hos Blomqvists i Finland också (bla Mobackes tar in delar av deras sortiment, flera av träden vi planterade förra året kom därifrån).
Tack :laugh: Definitivt ingen chansning, jag har sagt till hon får plantera det hyffsat skyddat men är överlag skugga på minst halva trädgården.
Bispgårdens tänkte jag inte på men de är ju nära! Blomqvist/Mobacke ska jag kika på också :laugh:
 
Såg igår att gräset börjat spira i den slänten som jag jämnade till. Kul att det börjar komma. Lite regn gjorde susen, även om jag vattnade så kändes det som inget hände. Kommer det nog va fin gräsmatta eller tja finare där till hösten. 🥰

C221B0E9-2F0F-49B9-959F-F56F9C3899D8.jpeg
 
På tal om gräsmatta så har vi vårt projekt ”parken” (som grannen kallar det). Där det varit vildvuxet och ojämnt. Där håller vi på att jämna till, förra året när vi anlade grusparkeringen på framsidan. Tog vi grästuvorna från det och la på, tanken är att hämta jord och jämna till det som tuvorna inte räckte till och lappa igen mellan tuvorna.

Köpte idag gräsfrön för skuggiga platser, då det inte är mycket sol där. Vid nästa lön ska vi försöka hämta nästa kärra med jord, om det finns någon att hämta vill säga. 😅

8DC96F5C-ED99-4D29-8C89-7F3A0032B9D8.jpeg
 
Nu har vi ordnat med kompost 😁 Bara en enkel/preliminär så länge i form av kompostgaller. Men väldigt tillfredsställande dumpa sitt trädgårdsavfall där!

Funderar också på denna vintergröna som växer på berget. Den ser verkligen inte ut att må bra, gul och trist. Känns inte heller som berg riktigt är klimatet för den? Skulle ni riva upp den och sätta annan marktäckare eller kan man rädda upp den tro? Gödsel, mer vatten?

PXL_20220514_151301535.jpg
 
Jag blir så fascinerad och inspirerad över alla fina trädgårdar! Min består typ av kirskål och stenmurar som håller på att rasa så jag tar lite hela tiden men det känns som ett evighetsprojekt 😅
Senaste projektet är en liten uteplats. Stenmuren bakom är återuppbyggd 2020, ölandstoken planterad 2021 och nu uteplatsen 2022.
 

Bifogade filer

  • A0CAF3C9-8615-416C-A9DC-C6FE67070E69.jpeg
    A0CAF3C9-8615-416C-A9DC-C6FE67070E69.jpeg
    730,9 KB · Visningar: 59
Jag blir så fascinerad och inspirerad över alla fina trädgårdar! Min består typ av kirskål och stenmurar som håller på att rasa så jag tar lite hela tiden men det känns som ett evighetsprojekt 😅
Senaste projektet är en liten uteplats. Stenmuren bakom är återuppbyggd 2020, ölandstoken planterad 2021 och nu uteplatsen 2022.
Vi har kirskål i ”parken” där det varit vildvuxet och nu ska bli gräsmatta. Just nu kör ja över med gräsklipparen får se om de ger upp att inta gräsmattan. 🙈😅

Jag tror inte det är fel med att göra små projekt i taget så det inte blir övermäktigt och göra lite då och då.
Det är som för oss, det har tagit ett år att komma dit vi är nu och säkerligen fler år framåt innan vi är helt i mål.
 
Jag blir så fascinerad och inspirerad över alla fina trädgårdar! Min består typ av kirskål och stenmurar som håller på att rasa så jag tar lite hela tiden men det känns som ett evighetsprojekt 😅
Senaste projektet är en liten uteplats. Stenmuren bakom är återuppbyggd 2020, ölandstoken planterad 2021 och nu uteplatsen 2022.
Jag har typ en rabatt som nästan är i ok skick, så känner igen det där 🙈 resten är hälften ogräs och hälften saker jag inte kan namnet på 😅
 
Jag slåss mot de där *censur* rotskotten från surkörsbär och krikon. Vad sjutton klipper man alla dessa miljoner skott med utan att bryta ryggen. I nuläget kör jag med grensaxen med längsta förlängningen av armarna men även då måste man ju böja sig ner en aning. Trimmer/röjsåg eller gräsklipparen är inte ett alternativ då skotten växer bland hallonen, i buskar, bland gullvivorna osv osv
 
Jisses vad duktiga alla är! Vilken fart och vad mycket ni hinner! 😃 Här går det inte i riktigt i samma takt, dock har jag hunnit lite i alla fall. :)

Jag har planterat en buskros (CLAIR RENAISSANCE) på framsidan vid sommarstugan som jag hoppas ska trivas.

Jag har även planterat fler hösthallon men de flesta hade vissnat några dagar senare så jag vet inte riktigt om de kommer ta sig? Hoppas!

Jag har även byggt en blomlåda till lilltjejen, tanken är att vi ska måla den ihop och så får hon välja blommor hon vill ha däri och så ska den stå vid hennes lekstuga. Hittills är den kanske inte superfin :nailbiting:, lite ojämn och den vita grundfärgen jag målade på är vääääldigt ojämn.. Hoppas det inte syns när vi målat på den ihop sen, haha. Sen ska vi gå till blomsterlandet ihop och så får hon välja egna blommor, det ska bli mysigt!:love:

Jag har lite som jag sått inomhus som jag hoppas ska växa till sig och som sedan ska stå i kruka på altanen: basilika, citronmeliss, luktärt, gräslök, gurka och physalis.

Kommer även ha paprika och tomater på altanen, dessa kommer dock köpas av en plantskola.
 
Jag skulle fylla den nya pallkragen idag men upptäckte att jag köpt jord med biokol i...kan man fylla hela pallkragen med det eller är det något slags extra tillskottsjord som man ska blanda in i annan jord?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 807
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 275
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 398
Senast: ameo
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 575
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp