Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev ett besök på handelsträdgård tidigare i veckan, som slutade med att ett gäng penséer och några pelargoner kom med hem. Det blev även två Engelmannsvin, tanken är att de ska klättra på spaljeer på vardera sida av farstukvisten. Det blir ett experiment eftersom vildvin inte är optimalt för norrländska förhållanden, men de ska klara upp till zon 5 så vi håller tummarna för att de trivs. Sist men inte minst så blev det en Öjebyn svartvinbär, för att jag bara hade en förut och tyckte att det var lite torftigt. :angel:

Idag har jag fyllt krukor och amplar med de nya blommorna, så nu ser det rakt somrigt ut på framsidan av huset. Vildvinen och svartvinbär är nedgrävda på sina platser. Kaprifolen har fått en rejäl omgång av sekatören, och det har även mina Stanwell Perpetual-rosor som blivit väldigt långa och spretiga. Resten av mina rosor och prydnadsbuskar behöver nog också frisering, men orken är totalt slut så det får sparas till veckan.

Jag hade hoppats att utöka rosbeståndet med något nytt i år, men priserna på flera sorter verkar ha dubblats så jag får nog tänka om. :( Jag ska hålla koll online, med lite tur så kommer något erbjudande på en av sorterna jag har ögonen på. Jag har en väldigt lös tanke om att göra en rosenberså i något hörn, men inte om jag blir ruinerad på kuppen. :nailbiting:
 
Lite omplantering ikväll, blomstertobak och rödkål. En hel del som behöver planteras om ni växthuset, bara att beta av. Är annars duktig på att vänta alldeles för länge. För varje grej jag gör "som man ska" blir jag så nöjd. Vattna ordentligt istället för att torka ihjäl plantorna, plantera om i tid, bädda in dem kalla nätter... Varje grej får mig att känna 🥳🥳😅
IMG_20220514_183518299_HDR.jpg
 
De vill ha det knapert för att blomma rikligt. Gödslar man blir de höga och buskiga, men med väldigt mycket ”dill” och inte så mycket blommor.
Jag har ju sandig jord och tycker ofta jag kunde gödsla mer. Så odlar jag rosenskäror och får ALDRIG blommor. Har nog inte för lite gödsel trots allt. Får komma ihåg att använda befintlig jord om jag vill testa dem igen, de är ju så fina! Men två meter höga dillbuskar har jag tröttnat på. 😆
 
Nu har vi ordnat med kompost 😁 Bara en enkel/preliminär så länge i form av kompostgaller. Men väldigt tillfredsställande dumpa sitt trädgårdsavfall där!

Funderar också på denna vintergröna som växer på berget. Den ser verkligen inte ut att må bra, gul och trist. Känns inte heller som berg riktigt är klimatet för den? Skulle ni riva upp den och sätta annan marktäckare eller kan man rädda upp den tro? Gödsel, mer vatten?

Visa bifogad fil 90891

Eh... det där är ett ogräs, om än vackert. Fråga @tanten vad hon tycker om dem :angel:

Frågan är om de verkligen mår så dåligt där eller om de bara är torra och i början av säsongen? Mina ser lite trista ut just nu men jag vet ju att de kommer att ta sig. Jag har mina där de får bre ut sig (lite typ halvkompost där så det är bara trevligt med något grönt som blommar) och håller dem stången med gräsklippare och röjsåg (med trimmer).
 
Jag är imponerad över hur mycket ni hinner med. Själv fastnar jag i prioriteringsträsket och kan inte bestämma mig för vad jag ska göra. Bara att plantera en växt blir ett stort projekt.
 
Jag ägnar mig åt vad jag kallar supine gardening 👩‍🌾 dvs ligger ned bland växter och är. Drar lite med handen på myskmadreknopparna och annat viktigt.

Fikonet och den vita salvian som bott inne hittills har avhärdats och varit ute i natt. De ser glada och nöjda ut, särskilt salvian.

Tänker också börja avhärda pluggarna med perenn ruccola, bronsfänkål och sommarblommor idag.
 
Det här med no-dig, hur funkar det? Jag har en större yta som ser ut så här

20220515_120555.jpg



Och jag känner att jag inte orkar rensa hela ytan. Någonstan där finns också gångar med marktäckväv och flis. Hjälp, vad fan gör jag med detta?
 
Igårkväll var jag ut och kollade till odlingarna i växthuset. Note to self - sluta förodla inomhus!

Sätt frön vid samma tid på året "som vanligt" men sätt ut dom i växthuset direkt istället, så att dom får gro när dom tycker det är läge.
Alla frön som jag gjorde så med i år har grott och plantorna är jättefina :up:

Nu är dilemmat - hur i h-vete ska jag komma ihåg det nästa år?! O_o:o
 
Det här med no-dig, hur funkar det? Jag har en större yta som ser ut så här

Visa bifogad fil 90934


Och jag känner att jag inte orkar rensa hela ytan. Någonstan där finns också gångar med marktäckväv och flis. Hjälp, vad fan gör jag med detta?
Det är väl en perfekt yta att täckodla! Antingen låtsas du inte om gångarna och så får du ställen i bäddarna med sämre genomsläpplighet nedåt för väta och näringsutbyte, eller så går det att lägga gångar på nuvarande. Att göra ”täckmån”, dvs att täcka gång runt så inte omgivande grönska kryper in i bäddarna är klokt. Annars behöver du kantskära v-format som barriär. Du kan i stort täcka med vad du vill och har, men det är bra att ha grönt och brunt material blandat (kolla lasagnebädd). Har du mycket brunt är det värt att vattna med kiss, hönsgödsel, nässelvatten eller annat kväverikt så nedbrytningen tar fart. Du kan sätta ner plantor i bädden redan i år, gör då gropar i materialet som du fyller med lite jord och planterar i, men var beredd på att det kräver en del extra vatten då det onedbrutna inte bilder väta lika bra som myllan. Det går också att ha det som långtidsprojekt och över tid täcka bit för bit med kartong och sedan det växtmaterial du får ihop, så blir det inget mastodontprojekt men får sakta växa fram. Du kan ju tänka dig att täcka ”öar” lagom stora för ett träd/buske med sällskap och börja i sakta mak skapa ett skogsträdgårdshörn med smågillen där (som kan få fyllas ut så öarna ”växer ihop” över tid). Då ska gärna täckningen legat ett halvår, så det blir perfekt för nästa års idéer.
 
Det är väl en perfekt yta att täckodla! Antingen låtsas du inte om gångarna och så får du ställen i bäddarna med sämre genomsläpplighet nedåt för väta och näringsutbyte, eller så går det att lägga gångar på nuvarande. Att göra ”täckmån”, dvs att täcka gång runt så inte omgivande grönska kryper in i bäddarna är klokt. Annars behöver du kantskära v-format som barriär. Du kan i stort täcka med vad du vill och har, men det är bra att ha grönt och brunt material blandat (kolla lasagnebädd). Har du mycket brunt är det värt att vattna med kiss, hönsgödsel, nässelvatten eller annat kväverikt så nedbrytningen tar fart. Du kan sätta ner plantor i bädden redan i år, gör då gropar i materialet som du fyller med lite jord och planterar i, men var beredd på att det kräver en del extra vatten då det onedbrutna inte bilder väta lika bra som myllan. Det går också att ha det som långtidsprojekt och över tid täcka bit för bit med kartong och sedan det växtmaterial du får ihop, så blir det inget mastodontprojekt men får sakta växa fram. Du kan ju tänka dig att täcka ”öar” lagom stora för ett träd/buske med sällskap och börja i sakta mak skapa ett skogsträdgårdshörn med smågillen där (som kan få fyllas ut så öarna ”växer ihop” över tid). Då ska gärna täckningen legat ett halvår, så det blir perfekt för nästa års idéer.
Ok. Fattar nog inte riktigt. Mina småplantor kommer kvävas av täckmaterialet. Jag ska inte ha träd och buskar där. Det är mitt grönsaksland som jag i år ska ha odla eterneller på.
 
Ok. Fattar nog inte riktigt. Mina småplantor kommer kvävas av täckmaterialet. Jag ska inte ha träd och buskar där. Det är mitt grönsaksland som jag i år ska ha odla eterneller på.
Jaha! Ja, att ”anlägga” no-dig och samtidigt tänka sig att odla i befintlig jord är nog svårt. För att kväva undervarande växtlighet behöver du minst 20 cm gärna mer. Det blir då att odla i täckmaterialet.

Såklart det går att göra mer långsiktigt och täcka med mindre men under längre tid, men då blir å andra sidan mer jobb med rensning för ”ogräset” kommer också få näring av ett tunnare täcke.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 809
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 344
Senast: Blyger
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 416
Senast: ameo
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 578
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp