Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är lite stolt över att jag fått ner en del sommarblommor på sina platser, zinnia peaches and cream och mini solros, italian white tror jag dom heter. Ska bli kul å se om det blir nått bra. Speciellt solrosorna verkar fina, låga som grenar sig med flera små solros blommor på 🌻🥰 är ganska tätt planterat allt härute så antar jag borde gödsla på lite ila säsongen. Kvar har jag 2 olika rosenskära och nån grönsaker. Märktes det var hög tid att få ut blommorna, helt styvt å tjockt med rötter var det🙈
 
Va på blomsterlandet idag och med hem följde det en lavendel och en purpur/röd syren. Tror det kommer bli bra. Får vattna nu i början så de hinner rota sig ordentligt. 😇

30C608EF-CCAC-4493-86E1-1C2964C503A7.jpeg
 
Är lite stolt över att jag fått ner en del sommarblommor på sina platser, zinnia peaches and cream och mini solros, italian white tror jag dom heter. Ska bli kul å se om det blir nått bra. Speciellt solrosorna verkar fina, låga som grenar sig med flera små solros blommor på 🌻🥰 är ganska tätt planterat allt härute så antar jag borde gödsla på lite ila säsongen. Kvar har jag 2 olika rosenskära och nån grönsaker. Märktes det var hög tid att få ut blommorna, helt styvt å tjockt med rötter var det🙈
Italian white är väldigt fina! Härlig krämvit nyans.

Även jag fick ut lite i landet på lunchen idag. Igår kom all kål på plats och nu stoppade jag ner tagetes Lemon drop som kantväxt. De var sådda i en kruka så det blev ganska ovarsam hantering, men de brukar komma igen och växer sen snabbt.
 
Över lag är växter från öst köldtåliga och utmärkta för oss i Sverige. Det kommer många äppel- och päronträd från Finland-Baltikum-Ryssland som funkar även i högre odlingszoner. Jag har ett äpple och två päron som härstammar från öst och de har övervintrat mycket väl (planterades förra året).
Ja! Och även grejer en tror inte funkar så bra eller åk kinkiga här som aprikos, persika, vindruva osv.
 
Kan man gräva upp buskar och plantera nya buskar där? Eller är "stubbarna"/rötterna för svåra att få upp? Vi har en druvfläder och en fristående ligusterbuske som växer i en backe (förmodligen frösådda) och de är ju ganska trista båda två - hade hellre haft någon vacker blommande buske/buskar där....
 
Kan man gräva upp buskar och plantera nya buskar där? Eller är "stubbarna"/rötterna för svåra att få upp? Vi har en druvfläder och en fristående ligusterbuske som växer i en backe (förmodligen frösådda) och de är ju ganska trista båda två - hade hellre haft någon vacker blommande buske/buskar där....

Det mesta går om man är tillräckligt motiverad och envis. :D Och är någorlunda fysiskt frisk förstås. Liguster har jag inte testat, men två hyggligt stora fläderbuskar/mindre träd har jag grävt och bänt upp med spade och järnspett i år. Jag hade en annan särskilt motvillig och djupt rotad fläder för några år sedan, den kopplade jag till dragkroken på bilen för att få loss det sista.
 
Det mesta går om man är tillräckligt motiverad och envis. :D Och är någorlunda fysiskt frisk förstås. Liguster har jag inte testat, men två hyggligt stora fläderbuskar/mindre träd har jag grävt och bänt upp med spade och järnspett i år. Jag hade en annan särskilt motvillig och djupt rotad fläder för några år sedan, den kopplade jag till dragkroken på bilen för att få loss det sista.

Haha, vilket projekt med dragkrok på bilen men väldigt smart 😁 Kanske vågar/orkar jag mig på projektet nästa år om jag kommer på nåt annat att sätta där!
 
Är det nån som vet vad som fattas växterna på min balkong? Humlen hade samma problem förra året men nu har en nyköpt växt också liknade bladproblem?
De bor på en inglasad balkong men med öppet i varje ände jämt för ar det inte ska bli så varmt. (Det blir det ändå, men inte galet)
 

Bifogade filer

  • 20220623_204049.jpg
    20220623_204049.jpg
    548,2 KB · Visningar: 30
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 809
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 327
Senast: Blyger
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 411
Senast: ameo
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 578
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp