Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
SMHI utlovar kallare grader framöver så idag började jag morgonen med att sätta vitlök. :) Totalt 68 klyftor av sorten "Germidour" som ska vara väldigt allsidig, bra för lagring och även går att fläta! Satte i en stor och en liten pallkrage i den nyaste delen av landet och som sedan tidigare är grundat med hönsgödsel och gammal påsjord. Använde Algomin nu som gödsel vid sättning och så ny jord ovanpå.

Det blir faktiskt första gången med vitlök för vår del!

Visa bifogad fil 105437
Vitlök är enkel bara man kommer ihåg att gödsla och vattna även i vår/sommar. Jag slarvade massor i år så lökarna blev inte lika stora som de brukar. Det är så lätt att vara självförsörjande, jag har kvar flera flätor från förra året, oklart när jag ska hinna ikapp :laugh:
 
Vitlök är enkel bara man kommer ihåg att gödsla och vattna även i vår/sommar. Jag slarvade massor i år så lökarna blev inte lika stora som de brukar. Det är så lätt att vara självförsörjande, jag har kvar flera flätor från förra året, oklart när jag ska hinna ikapp :laugh:

Nästa år får även pallkragarna bevattningssystem, samma som jag har haft till växthusen för att underlätta jämn bevattning. Har tidigare kört på spridare just där men det är ju så ineffektivt. Beställde en gödselpump också som kopplas ihop med bevattningen så jag håller tummarna för stora och fina lökar! :)
 
Nästa år får även pallkragarna bevattningssystem, samma som jag har haft till växthusen för att underlätta jämn bevattning. Har tidigare kört på spridare just där men det är ju så ineffektivt. Beställde en gödselpump också som kopplas ihop med bevattningen så jag håller tummarna för stora och fina lökar! :)
Låter helt perfekt! Jag köpte bevattning i våras, misslyckades när jag skulle montera den och gjorde aldrig ett nytt försök. :laugh: nästa vår kanske jag provar igen. 🤪
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 306
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 809
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
72 361
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 577
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp