Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är samma rabatt i aningen bättre skick året efter:

Nu är den något mellanting dvs ännu ingen paradrabatt. Tyvärr svårt att få bra odlingsförutsättningar då det blåser som f-n där och är svårt att få tillräckligt djup på jorden pga brunnen i mitten och mycket sten runt om.

18595367_10154696787482684_2650826108835729671_o.jpg



För övrigt tänker jag mig detta med paradrabatt som någon slags just perennrabatt/-er, där man ofta promenerar (eller paraderar!) förbi. Helst så att det är rabatter på båda sidor. I detta fall ska den komplettera en rund rabatt mitt i trädgården och rama in promenadvägen till mitt älskade växthus + dessutom fungera som utsikt från där jag brukar ha trädgårdsmöblerna för att kunna fika/äta i skugga. Så den ska gärna vara snygg från alla håll, så stor del av året som möjligt.

Någon allé har jag tyvärr inte - men en grusväg ner till gården på 100 meter, i min fantasi skulle jag gärna ha två gigantiska paradrabatter på sidorna där. Men då måste jag nog vinna någon slags jackpot och anställa en egen trädgårdsmästare först.
 
Senast ändrad:
Nya lärdomar hela tiden. Nu har jag gått ronden. Sockerärtorna behöver en tråd till att klättra på.

Ingefäran har gulnat lite i färgen, funderar på va den saknar när den börjar bli gul. Försökt googla men hittar inget som stämmer.

FF8D7C5D-5231-471D-BA77-EC9D7F5E4B49.jpeg
 
En rabatt med perenner, förslagsvis som blommar i olika omgångar, så det finns blomster över hela säsongen.
Tack! Det har jag aldrig stött på tidigare.


Du anar inte så nära sanningen du är! Här är min "rondell" a k a "Paradrabatten" på "slottets" gårdsplan för några år sedan. Praktfull, inte sant?! (Observera att man anar två förskrämda Luciarosor bland skräppor, nässlor och allt annat ogräs.) :laugh:

Visa bifogad fil 94202

Här är samma rabatt i aningen bättre skick året efter:

Nu är den något mellanting dvs ännu ingen paradrabatt. Tyvärr svårt att få bra odlingsförutsättningar då det blåser som f-n där och är svårt att få tillräckligt djup på jorden pga brunnen i mitten och mycket sten runt om.

Visa bifogad fil 94203


För övrigt tänker jag mig detta med paradrabatt som någon slags just perennrabatt/-er, där man ofta promenerar (eller paraderar!) förbi. Helst så att det är rabatter på båda sidor. I detta fall ska den komplettera en rund rabatt mitt i trädgården och rama in promenadvägen till mitt älskade växthus + dessutom fungera som utsikt från där jag brukar ha trädgårdsmöblerna för att kunna fika/äta i skugga. Så den ska gärna vara snygg från alla håll, så stor del av året som möjligt.

Någon allé har jag tyvärr inte - men en grusväg ner till gården på 100 meter, i min fantasi skulle jag gärna ha två gigantiska paradrabatter på sidorna där. Men då måste jag nog vinna någon slags jackpot och anställa en egen trädgårdsmästare först.
Du ser! Det är ett slott du bor i också? 😁

Låter fantastisk fint med blommande rabatter på båda sidorna vägen men även allé är himla snyggt och kanske lite enklare att få till?
 
Kom på mig själv att ha slitit och jobbat i trädgården typ varenda kväll (dvs enda egentiden som finns när vilda 2-åringen somnat). Idag bestämde jag mig för att vila och njuta av trädgård och hus fullt ut. Hängmatte-läge! Det är också fantastiskt med att ha trädgård, att kunna ligga i en hängmatta 😍
 

Bifogade filer

  • PXL_20220701_183552523.MP~2.jpg
    PXL_20220701_183552523.MP~2.jpg
    293,3 KB · Visningar: 28
Kom på mig själv att ha slitit och jobbat i trädgården typ varenda kväll (dvs enda egentiden som finns när vilda 2-åringen somnat). Idag bestämde jag mig för att vila och njuta av trädgård och hus fullt ut. Hängmatte-läge! Det är också fantastiskt med att ha trädgård, att kunna ligga i en hängmatta 😍
Ja, en hängmatta i trädgården är fantastisk att ha.
 
Kom på mig själv att ha slitit och jobbat i trädgården typ varenda kväll (dvs enda egentiden som finns när vilda 2-åringen somnat). Idag bestämde jag mig för att vila och njuta av trädgård och hus fullt ut. Hängmatte-läge! Det är också fantastiskt med att ha trädgård, att kunna ligga i en hängmatta 😍
Hear hear! :D
IMG_20220701_211312.jpg
Mvh borde kupa potatis, binda upp sockerärter och plantera ut sommarblommor men ligger här med gin &tonic och en bok
 
På jobbet har jag räddat ett antal små lindplantor när jag rensat rabatter. Jag tänkte plantera dem i min åkerkant som gränsar mot vägen. Blir en halv allé.
5 eller fler träd i symmetrisk linje är en allé som kräver tillstånd från länsstyrelsen vid förändringar. Det behöver inte vara dubbel rad för att räknas som allé.
 
5 eller fler träd i symmetrisk linje är en allé som kräver tillstånd från länsstyrelsen vid förändringar. Det behöver inte vara dubbel rad för att räknas som allé.
Har jag en fruktallé i trädgården då regression jag har plommon, körsbär, äpple *2 samt päron på rad innanför planket?
 
Jag är hos mamma och vi har snyggat till deras häck, väldigt välbehövligt! O i år blommar deras rosor, fina! @athena_arabians någon aning vad det är för sort? Zon 6, växer som en strut om man inte låter den breda ut sig.
20220702_101039.jpg
 
Jag är hos mamma och vi har snyggat till deras häck, väldigt välbehövligt! O i år blommar deras rosor, fina! @athena_arabians någon aning vad det är för sort? Zon 6, växer som en strut om man inte låter den breda ut sig.Visa bifogad fil 94248
20220702_101047.jpg

Finns en vit snarlik också.


Knapplån.
Mamma och hennes sambo önskar lite tips. De vill ha en lättskött marktäckare som kan konkurrera ut kirskål, zon 6 och platsen är en slänt, halvskugga.
De vill också ha nåt som klättrar på väggarna till uteplatsen. I dagsläget finns det humle men den tar sig bara på en plats och bladen blir lite fula av oklar anledning. Mycket skugga där. Jag har föreslagit rosen Polstjärnan men tänkte höra om nån här har nån mer idé?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 381
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 811
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
72 381
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 582
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp