Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, det är en tolkningsfråga i varje fall vad som är en allé. Definitionen finns att läsa i Naturvårdsverkets handledning. Bland annat ska träden vara minst 30 år gamla eller 20 cm i diameter i brösthöjd, vilket av de två som inträder först.
I tättbebyggt område väger detaljplanen tyngre, så exempelvis kan man planera bort trädens biotopskydd. Enskilda träd kan också vara belagda med marklov som gör att man måste söka bygglov för att få fälla dem. Träd kan också vara skyddade enligt MB 12 kap 6 p och kallas särskilt skyddsvärda träd, då måste man samråda med länsstyrelsen innan man gör någon åverkan på träden.

Alléträd kan vara både särskilt skyddsvärda och omfattas av det generella biotopskyddet för alléer (MB 7 kap 11 p). Särskilt skyddsvärda är träd som är över 1 m i diameter i brösthöjd, över 200 år (ädellövträd, gran, tall) eller 140 år (björk mfl) eller har betydande hålighet i huvudstammen och är grövre än 40 cm i diameter.

Värt att veta för de med gamla träd på tomten. :)
 
Jäklar vad det har regnat!
20220702_111457.jpg

Men det var så välkommet.
 
Har rensat en rabatt medan barnet sov lunch. Oreganon som jag lämnade, längst till vänster, ger en hint om hur rabatten såg ut innan 😅 Men vad gott det luktar när man gräver upp oregano och citronmeliss! Och den verkar till och med ha konkurrerat ut en kungsmynta, som fick bo i en kruka nu istället. Har knutit många buketter oregano som hänger på tork. Har dessutom ännu en rabatt med oregano och citronmeliss men den får nog vänta tills det blommat över så fjärilar och humlor/bin har lite kvar!

Lämnade en salvia, och givetvis de två aprikosträden (för unga för att ge frukt ännu).

Stenarna framför rabatten har legat runt träden, vet inte om jag ska lägga tillbaka dem? Det var myrbon under flera av stenarna. Hur hade ni gjort?

Och vad tror ni, kan jag sätta lite fler örter i rabatten eller blir det för trångt för aprikoserna då?
2084624F-4E16-43F4-A7A2-B242205DCFD4.jpeg
 
Skulle klippa gräset. Klipparen startar inte. Den är batteridriven så det borde bara vara tuta kör, men icke.

Då tänkte jag trimma lite istället. Glömt ladda batteriet. Bra där!

Istället rensade jag rosrabatten. En hel skottkärra full med ogräs blev det. Borde rensa oftare :angel:
 
Kronärtskocksodlar-goals. Från Fredriksdal som även bjöd på bondbönodlar-goals, sockerärtodlar-goals och kålodlar-goals. Vissa delar av morots- och betodlingarna kände jag mig inte fullt så underlägsen av, men mycket är verkligen maxat på ett imponerande sätt.

E692DB98-A888-47AD-9772-9A966B215E1A.jpeg
 
Kronärtskocksodlar-goals. Från Fredriksdal som även bjöd på bondbönodlar-goals, sockerärtodlar-goals och kålodlar-goals. Vissa delar av morots- och betodlingarna kände jag mig inte fullt så underlägsen av, men mycket är verkligen maxat på ett imponerande sätt.

Visa bifogad fil 94265
Wow, mina är små pluttiga gröna löv som typ inte växt på hela sommaren känns det som. Kul att se hur det är meningen att de ska se ut :laugh:
 
Har rensat en rabatt medan barnet sov lunch. Oreganon som jag lämnade, längst till vänster, ger en hint om hur rabatten såg ut innan 😅 Men vad gott det luktar när man gräver upp oregano och citronmeliss! Och den verkar till och med ha konkurrerat ut en kungsmynta, som fick bo i en kruka nu istället. Har knutit många buketter oregano som hänger på tork. Har dessutom ännu en rabatt med oregano och citronmeliss men den får nog vänta tills det blommat över så fjärilar och humlor/bin har lite kvar!

Lämnade en salvia, och givetvis de två aprikosträden (för unga för att ge frukt ännu).

Stenarna framför rabatten har legat runt träden, vet inte om jag ska lägga tillbaka dem? Det var myrbon under flera av stenarna. Hur hade ni gjort?

Och vad tror ni, kan jag sätta lite fler örter i rabatten eller blir det för trångt för aprikoserna då?
Visa bifogad fil 94264
Aprikoserna bryr sig inte om örter, bara att klämma ner :D lägg dit stenarna om du tycker dom är fina. :)
 
+1 på den :meh:
För mig var det årets "trial and error" frösådd. Jag tror inte att jag behöver upprepa det...

Årets kronärtskocks-error hos mig var omfattande lusangrepp medan plantorna var små och stod under belysning. Jag fick aldrig riktigt bukt med det och gav upp dem till sist, men alldeles oavsett är det ju en skrymmande gröda i förhållande till hur mycket mat de levererar.

Men samtidigt gillar jag kronärtskockor och tycker de är pampiga och fina, så jag ger mig antagligen på dem igen nästa år.
 
Årets kronärtskocks-error hos mig var omfattande lusangrepp medan plantorna var små och stod under belysning. Jag fick aldrig riktigt fick bukt med det och gav upp dem till sist, men alldeles oavsett är det ju en skrymmande gröda i förhållande till hur mycket mat de levererar.

Men samtidigt gillar jag kronärtskockor och tycker de är pampiga och fina, så jag ger mig antagligen på dem igen nästa år.
Förhoppningsvis så motbevisar dom mig i oktober, jag återkommer om jag behöver ångra mitt tidigare inlägg :p
 
Jag har insett att den plats jag tänkt plantera min persika 'Frost' på inte är så optimal. Det blir nog för trångt. Så jag måste tänka om.
 
Trimmern har gått varm, gräset är klippt och jag har lagt ut den sista grusen i plattgången.

Samtidigt känns det inte som jag gjort ngt alls. Både gräsklippningen och att köra med trimmern är ju saker som inte är permanenta utan måste göras om igen och igen.

I morgon skulle jag vilja göra något som är mer beständigt i trädgården. Får fundera på vad det skulle kunna vara 🤔
 
Sommaren lyser med sin frånvaro här i Skottland, men i vår lilla trädgård på framsidan är det full aktivitet ändå! Vi försöker ju att hålla den så vild som möjligt för att gynna insekter och fåglar och jag tycker faktiskt att det är himla fint! Såhär års är alströmerian definitivt "the star of the show" :love: Vi får dock vara lite bättre på att gallra nästa vår, för i år har den tagit över lite för mycket och gör att t.ex. penstemonerna och nepetan får kämpa för sina liv. Jag tyckte att vi ryckte upp precis hur mycket som helst i april, men det är ju helt galet vad den sprider sig!

Alst 1.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 311
· Visningar
43 444
Senast: Sedna
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 869
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 389
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 861
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp