Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
En annan kompis som är på väg att ta över lite är valerian (eller läkevänderot som Wikipedia påstår att den kallas på svenska). Den är fin men har spridit sig väldigt och är nästan längre än jag vid det här laget. Dessutom luktar den inte överdrivet gott, men vad gör man inte för de små krypen... :p

Valeriana.jpeg
 
Jag tänkte åka och titta på någon trädgård som har öppet i morgon, men upptäckte nyss att det inte finns något intressant i närområdet. Jag får satsa på att ägna mig åt min egen trädgård i morgon.
 
Tog mig samman och klippte gräset på mitt gärde idag. Ska försöka låta bli att låta det bli så högt igen, för jag lyckades överfylla uppsamlaren så jag fick skrapa ut gräs ur maskinen flera gånger, remmen hoppade av två gånger och jag kan inte ens använda klippet att täcka med. Ovärt.

Sådde lite sockerärter, dill, jungfrun i det gröna och sommarslöja nu på kvällen. Och planterade äntligen några av persiljeplantorna jag köpte i ett tråg för pinsamt länge sedan. Det börjar ändå likna något!
 

Bifogade filer

  • 023F9F71-5D33-488F-B621-8EF8AD1AC442.jpeg
    023F9F71-5D33-488F-B621-8EF8AD1AC442.jpeg
    507,9 KB · Visningar: 48
Så här skriver Naturvårdsverket om fruktträd och alléer:
"Fruktträd kan ingå i alléer. Rader av fruktträd som ingår i en fruktträdsodling och ligger i anslutning till en väg eller i ett i övrigt öppet landskap omfattas dock inte av biotopskyddsbestämmelserna. Om rader av fruktträd omfattas av skydd får därför bedömas i varje enskilt fall."
Dessutom handlar biotopskyddet för alléer om bevarandet av mycket gamla träd (som är en stor brist) och om bevarandet av en kulturmiljö som krymper. Alléer är ständigt hotade av modern trafik, infrastruktur, exploatering och nonchalans från markägare.
Fem nyligen planterade träd längs med en tomtgräns i en trädgård kanske inte klassas som en fullriktig allé, MEN träden har ändå ett mycket högt värde i den bebyggda miljön.
 
Förra året gick det inte bra med jätteärtorna. Jag hade fått några ärtor, som jag sådde, men där plantorna dog. Så då fick jag nya ärtor härigenom och lyckades hinna få smaka på några få skidor.

I år är rena motsatsen. Jag kämpar hårt med att inte äta upp dessa, så att de istället kan få tjäna som utsäde nästa år, både hos mig och andra.
IMG_20220702_094217_8.jpg

Utan Buke hade detta inte blivit av. Tyvärr har jag glömt bort vem här inne som skickade mig nya ärtor förra året, men ändå, TACK!
 
Jag ska ju göra om där jag haft limpor förra året, vi tog bobcaten och hyvlade av men något har lyckats frösätta sig ändå. :bump:
Så nu har jag ett gäng röda blad som tittar upp på diverse ställen, ska bli spännande att se vad det blir. 🙂
 
Nja, det är en tolkningsfråga i varje fall vad som är en allé. Definitionen finns att läsa i Naturvårdsverkets handledning. Bland annat ska träden vara minst 30 år gamla eller 20 cm i diameter i brösthöjd, vilket av de två som inträder först.
I tättbebyggt område väger detaljplanen tyngre, så exempelvis kan man planera bort trädens biotopskydd. Enskilda träd kan också vara belagda med marklov som gör att man måste söka bygglov för att få fälla dem. Träd kan också vara skyddade enligt MB 12 kap 6 p och kallas särskilt skyddsvärda träd, då måste man samråda med länsstyrelsen innan man gör någon åverkan på träden.

Alléträd kan vara både särskilt skyddsvärda och omfattas av det generella biotopskyddet för alléer (MB 7 kap 11 p). Särskilt skyddsvärda är träd som är över 1 m i diameter i brösthöjd, över 200 år (ädellövträd, gran, tall) eller 140 år (björk mfl) eller har betydande hålighet i huvudstammen och är grövre än 40 cm i diameter.

Värt att veta för de med gamla träd på tomten. :)
Det kan man göra i detaljplanen men det sker inte per automatik, måste sökas tillstånd i detaljplanen hos ansvariga på länstyrelsen. Gör man inte det så gäller biotopskyddet fortfarande, samma med skyddsvärda träd. Är inte tillstånd sökt i detaljplan så gäller skyddet. Så du kan ha ett biotopskydd trots att platsen är detaljplanerad. Idag krävs ofta kompensation med, de har vässat sig lite på ost, vilket är bra. Innan var det så himla mesigt, i stort sett inget skydd alls.
 
Det här med allé och gamla träd. Vad händer om en markägare väljer att olovligt fälla på sin mark, finns det något straff?
 
Förra året gick det inte bra med jätteärtorna. Jag hade fått några ärtor, som jag sådde, men där plantorna dog. Så då fick jag nya ärtor härigenom och lyckades hinna få smaka på några få skidor.

I år är rena motsatsen. Jag kämpar hårt med att inte äta upp dessa, så att de istället kan få tjäna som utsäde nästa år, både hos mig och andra.
Visa bifogad fil 94308

Utan Buke hade detta inte blivit av. Tyvärr har jag glömt bort vem här inne som skickade mig nya ärtor förra året, men ändå, TACK!

Vad roligt! Tror att de kanske kan härstamma från mitt upparbetade ärtförråd. Med ett vanligt odlingsår så har du rikligt med utsäde så du klarar dig länge sedan, så hoppas du kan unna dig att njuta av några också! Vanligtvis är det en väldigt tacksam gröda på alla sätt med bra grobarhet.
 
Det här med allé och gamla träd. Vad händer om en markägare väljer att olovligt fälla på sin mark, finns det något straff?

Det är brott mot områdesskydd enligt 29 kap. 2 § miljöbalken och förordning (1998:1252) om områdesskydd enligt miljöbalken, bilaga 1: "Biotopskyddsområden som avses i 5 § 1. Allé Lövträd planterade i en enkel eller dubbel rad som består av minst fem träd längs en väg eller det som tidigare utgjort en väg eller i ett i övrigt öppet landskap. Träden ska till övervägande del utgöras av vuxna träd. "

Det är inte särskilt ovanligt att sådana ärenden utreds och lagförs. Även kommuner som missat att de måste anmäla till länsstyrelsen får böter när de tar bort alléträd (men jag kan inte minnas att jag sett något som inte stannat vid böter, även om det ingår fängelse i straffskalan). Även ganska små åkerholmar (mindre "öar" i odlad åkermark med t ex träd eller stenar) och ihopsamlade stenhögar som uppstått vid jordbruk har sådana generella begränsningar så att de får områdesskydd.
 
Jag sitter och funderar på hur det går för växterna, vill gå och titta till dem men är ju 10 mil ifrån så lite svårt :rofl: men regnat massvis och kompis pysslar om lotten i helgen så ser nog riktigt fina ut när jag kommer dit imorgon! Ska lägga på lite mer lerjord till rosorna då :)
får med mig massa skott och sticklingar från släkten nu också, 2 rosskott av okänd men härdig och lättskött ros, svartvinbär, rödvinbär, vitvinbär OCH rabarber :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
58 59 60
Svar
1 180
· Visningar
39 754
Senast: Glimra
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 859
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 227
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 837
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp