Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är än så länge en lyckligt lottad person som helt saknar sniglar, så får ha alla mina odlingar i fred. Peppar peppar...
Annars hade jag nog lagt dem i en hink med vatten för drunkning, tror inte jag klarat att klippa isär dem.
Jag tycker inte att klippandet är ett problem faktiskt. Det går ju snabbt. Att dränka dem känns mycket mer plågsamt, faktiskt. Som tur är skriker de ju inte 😁 Att ha en hink full med slemmiga döda sniglar att ta hand om är ju också lite opraktiskt. När jag klipper dem låter jag dem bara ligga kvar, så försvinner de på ett par dagar, högst.
 
Jag tycker inte att klippandet är ett problem faktiskt. Det går ju snabbt. Att dränka dem känns mycket mer plågsamt, faktiskt. Som tur är skriker de ju inte 😁 Att ha en hink full med slemmiga döda sniglar att ta hand om är ju också lite opraktiskt. När jag klipper dem låter jag dem bara ligga kvar, så försvinner de på ett par dagar, högst.
Ja, klippandet är säkert "snällare" egentligen, man ska bara över tröskeln första gången.
Får jag snigelproblem får jag läsa på om en effektiv och okej metod då, om jag inte klarar klippandet.
 
Jag är än så länge en lyckligt lottad person som helt saknar sniglar, så får ha alla mina odlingar i fred. Peppar peppar...
Annars hade jag nog lagt dem i en hink med vatten för drunkning, tror inte jag klarat att klippa isär dem.
De kryper lätt ur en hink eller sätter sig på lockets insida om man har det. Ska man dränka sniglar måste man ha vatten ända upp till kanten och sen skruva på ett lock så det inte finns någon chans att hämta luft. Långsam död.
Snabbast att ha ihjäl dem är som sagt sektör eller lägg dem i någon stark kemikalie så dör de direkt.

Här har det skett ett mirakel i år. Mina föräldrar har jättemycket mördarsniglar och de har i år börjat hitta till oss också. Det brukar vara enorma mängder på en skogsväg från deras trädgård som är ganska gräsig och ofta fuktig, så man trampar på en i varje steg minst. Men i år... nästan inga! Det verkar som att de frystorkades under den kalla men torra våren, mamma har hittat mycket frystorkade ägg i jorden. Det fanns en del sniglar tidigt på säsongen som de plockade bort. Tror jag tagit 3-4 st hos mig i maj. Och sedan dess, nästan inga sniglar alls. Vi plockar allt vi ser och dödar och hoppas det har gett oss ett försprång i framtiden.
 
Jag har inte heller hittat några sniglar i trädgården, däremot en del små snäckor! Mest på träd och buskar men även enstaka i jordgubbslådorna. Vad gör man med dem, låter vara bara?
 
Den här vackra blommade i min perennrabatt i förrgår. Själva blomman verkar vara rätt kortlivad och var ful redan igår kväll. Google Lens säger mig att det är en Iris vilket är lite kul eftersom jag har trånat efter just (en annan) iris på instagram under våren.

50344174-2A88-4DC1-A322-AACB2A137EFE.jpeg
 
Jag är än så länge en lyckligt lottad person som helt saknar sniglar, så får ha alla mina odlingar i fred. Peppar peppar...
Annars hade jag nog lagt dem i en hink med vatten för drunkning, tror inte jag klarat att klippa isär dem.

Ja, det kan jag nog också klara av även om jag fattar att det väl är mer plågsamt eg.... Det är något bara med att klippa i en så stor tjock varelse som bara tar emot något enormt...
 
Här dör sniglarna mha sekatör. Att lägga dem en bit bort är lönlöst, för de är snabba tillbaks. Det är lätt gjort att ta 600 en blöt kväll. Och lika många nästa. Så det är inte dolt någon risk att man utarmar beståndet. Jag har inte lagt tusentals kronor på min trädgård för att utfodra sniglar... Runt dahlior och rosenskäror, som är extra smaskigt, lägger jag också ut snigelgift. Men jag föredrar att klippa egentligen, för det är det snabbaste och minst plågsamma sättet att döda dem.
Dödar du leopardsniglar?
 
Inser nu att mina krukor har invaderats med myror.... Är de skadliga för växterna? Och hur får man bort dem?
 
Vad har ni kvar att göra som ni tänkt skulle vara klart vid den här tiden? :D

Jag har inte...
Planterat ut all chili i växthuset (men de står iaf utomhus på verandan så avhärdning är gjord)
Planterat ut alla förodlade sommarblommor (men har planterat MYCKET så tja... lite storhetsvansinne här kanske)
Gjort i ordning pallkragar för odling (men gurka/pumpa/squash som odlas utomhus är iaf omplanterad i väntan)

:p

Vad jag HAR gjort är framförallt att odla väldigt lite grönsaker i år, eftersom vi ändå inte äter upp dem. :) Mindre stress, mindre dåligt samvete.
 
Inser nu att mina krukor har invaderats med myror.... Är de skadliga för växterna? Och hur får man bort dem?
Ja de äter ofta upp rötterna på växterna i sitt bobyggande. Dränka dem tycker jag är smidigast. :) Vattna så mycket växten bara tål, en rejäl dyngsur blöta och håll det sedan mycket fuktigt ett tag. Ställ den gärna på ett fat som du alltid har vatten i så minskar risken.
 
Vad har ni kvar att göra som ni tänkt skulle vara klart vid den här tiden? :D

Jag har inte...
Planterat ut all chili i växthuset (men de står iaf utomhus på verandan så avhärdning är gjord)
Planterat ut alla förodlade sommarblommor (men har planterat MYCKET så tja... lite storhetsvansinne här kanske)
Gjort i ordning pallkragar för odling (men gurka/pumpa/squash som odlas utomhus är iaf omplanterad i väntan)

:p

Vad jag HAR gjort är framförallt att odla väldigt lite grönsaker i år, eftersom vi ändå inte äter upp dem. :) Mindre stress, mindre dåligt samvete.

Kul fråga ☀️

Jag har inte:
• satt varken rödlök eller gul lök
• rensat ogräs och städat chiliväxthuset
• planterat rosenskäran och petunian som jag köpte som enda köpeväxter i år eftersom jag hittade en stor fin kruka i gömmorna dagen efter jag gett bort alla överblivna blomplantor som jag inte hade plats med 🤷‍♀️
• lagt markduk och flis mellan fler än två av de stora odlingslådorna. Tre gångar kvar att fixa
• hållt undan alla hallonplantor som ploppar upp överallt
• tömt trädgårdskomposten som svämmar över

Jag har:
• bundit upp alla mina dahlior (idag!)
• rensat ogräs och städat tomatväxthuset
• bytt tak på lekstugan
• flyttat alla plankor som legat längs med häcken och lagt fint i en hög med en pressening över
• gått snigelrundor så gott som varje kväll
• dragit bort all växtlighet från vår skämsrabatt (allt växte ovanpå en matkduk så det var ”bara” att dra bort
• börjat plocka in små buketter varje morgon 🌼🌸🌻
 
Jag har inte fått till någon slags ordning :D
Vilket funkar om man har större ytor men det har inte jag:laugh:
 
Åh så fina färger! Zinnia är min nemesis... Lyckas sällan med sådderna. Och så åt några sniglar (skogssniglar!) upp några plantor jag ställt utomhus i landet i krukor. Nej jag ska nog ge upp mina försök med denna fina blomma. :p

För mig har det varit tvärt om. De har grott som sjutton på några dagar. Min nemisis är Sommareudbeckia Sahara. Två köpepåsar och en kapsel från förra årets blommor (fick av en vän). Inget tog sig.
 
Vad har ni kvar att göra som ni tänkt skulle vara klart vid den här tiden? :D

Jag har inte...
Planterat ut all chili i växthuset (men de står iaf utomhus på verandan så avhärdning är gjord)
Planterat ut alla förodlade sommarblommor (men har planterat MYCKET så tja... lite storhetsvansinne här kanske)
Gjort i ordning pallkragar för odling (men gurka/pumpa/squash som odlas utomhus är iaf omplanterad i väntan)

:p

Vad jag HAR gjort är framförallt att odla väldigt lite grönsaker i år, eftersom vi ändå inte äter upp dem. :) Mindre stress, mindre dåligt samvete.

Öööh, vilket år vid den här tiden syftar du på? :laugh:

Nej men jag har i jämförelse med förra årets rekordodlande tappat lite fart i år, skulle täckodlat tidigare och bättre så nu har jag svinmålla att ta hand om i stället bland lök och morötter och rotselleri. Det står kvar stackars squash, frilandsgurka, kål och bönor i krukor i växthuset så jag får vattna frenetiskt + att jag har en del potatis kvar som ännu inte är satt. :o Men, jag har i gengäld spärrat in mina jordgubbar helt och hållet och skött det landet bra. Och satt ut sockermajs och schalottenlök och sått dill som jag inte hade i fjol. Och fröodlat lite från purjolök, betor, svartrot, spenat och grönkål. Så på en del fronter är det ändå ett lyft om man tänker positivt!

Dagens projekt är att montera något skydd för mina blåbär eftersom de är bra på gång och jag brukar förlora de flesta till fåglar och höns. Jag har inte heller fått ut de sista dahliorna eller blommorna som också står i växthuset, tappade modet lite av den första snigelattacken och projektet att expandera rabatterna avstannade tillfälligt. Även gräsmattan är förvuxen på några ställen så ingen visningsträdgård f n! Men jag tar lite varje dag så är den nog ikapp igen snart.

Jag hoppas ändå få ner en omgång till av sockerärtor och kanske några fler bönor och betor. Och sallat och kanske mangold? Jag tänker hur som helst att visst vill jag att det ska vara snyggt och välskött och leverera mängder av mat och fina blommor - men jag är nog också rätt bra på att lyssna på när det känns roligt (det gör det för det mesta) eller när det blir för mycket. Just nu har jag behövt dämpa mig lite och prioritera annat för att det inte ska tippa över till tvång att bara expandera och lägga all tid på odlingar. Men följer jag de signalerna så blir det snabbare roligt och lockande igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 307
· Visningar
43 312
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 868
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 371
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 856
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp