Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte att jag var klar gällande anläggande av nya rabatter.

Haha - well, didn't we all...? :laugh: Låter hur som helst lovande, och härligt foto även i snett skick. Men har ni sådär grönt gräs som det ser ut i framkanten? För här förtvinar min trädgårdsinspiration i takt med att löven faller från torkande träd och gräset gulnar. :(

Jag hade annars en plan för att successivt bygga på en narcisslund under och framför kastanjeträden i ena kanten på trädgården. Men även om jag fattar att vårlökar klarar sig bra genom perioder av torka och att det säkert blir fint i vår, så känns inget trädgårdsprojekt riktigt motiverande när gräset inte är normalt grönt under de årstider som det borde vara det. Det enda som är lite bra är att jag i kväll bara behövt klippa ihjäl en (1!) snigeljävel.
 
På temat nya/fler rabatter, så har jag idag varit och handlat två stora armeringsmattor som ska bli spalje på båda sidorna ut från stugan på verandan - och en spalje måste det ju klättra saker på... :angel:
Troligen så får jag planera, planera om och planera igen hela vintern och göra rabatterna nästa år, för jag misstänker att jag inte hinner med det i år. Den här rackarns tiden är emot mig :cautious:
Det blir iallafall 2 - 3 m långa rabatter på vardera sida :up:
 
Det är verkligen stopp i avloppet i handfatet men jag har en snygg bukett i alla fall! 😁
 

Bifogade filer

  • 2BA991E0-5D63-4121-BC62-BB1BDDA955B6.jpeg
    2BA991E0-5D63-4121-BC62-BB1BDDA955B6.jpeg
    276 KB · Visningar: 54
Haha - well, didn't we all...? :laugh: Låter hur som helst lovande, och härligt foto även i snett skick. Men har ni sådär grönt gräs som det ser ut i framkanten? För här förtvinar min trädgårdsinspiration i takt med att löven faller från torkande träd och gräset gulnar. :(

Jag hade annars en plan för att successivt bygga på en narcisslund under och framför kastanjeträden i ena kanten på trädgården. Men även om jag fattar att vårlökar klarar sig bra genom perioder av torka och att det säkert blir fint i vår, så känns inget trädgårdsprojekt riktigt motiverande när gräset inte är normalt grönt under de årstider som det borde vara det. Det enda som är lite bra är att jag i kväll bara behövt klippa ihjäl en (1!) snigeljävel.
Vi har haft absolut 0 torka. Vi hade 12+ och regn i lördags till exempel.. nästan ingen värme har kämpat sig upp till oss känns det som! Har behövt vattna köksträdgården ovanligt lite i år. Dahliabädden har jag vattnar totalt 4-5 gånger på hela sommaren tror jag?

Jag lider med dig, det låter otroligt tråkigt!
 
Men har ni sådär grönt gräs som det ser ut i framkanten? För här förtvinar min trädgårdsinspiration i takt med att löven faller från torkande träd och gräset gulnar. :(

Tyvärr har större delen av sommaren (speciellt juli var usel) varit relativt sval och blöt även i mina norra, men nedanför @Unafraid - trakter, så det är grönt även här. De få riktigt varma dagarna den här sommaren har dock varit ljuvliga så även idag med drygt +28° i skuggan, fast den relativa luftfuktigheten ligger på 97%. Varje morgon är det en tjock och blöt rådimma ute och plaskblött i gräset 🤷‍♀️

Screenshot_20220816-232000_Pixlr.jpg
 
Här mitt i Skaraborg har det regnat ganska lagom, ibland lite mycket på få timmar, så det är grönt och frodigt. Däremot är det väldigt lågt vatten i bäckar o naturliga dammar.
 

Bifogade filer

  • 16607328785036971544112878689003.jpg
    16607328785036971544112878689003.jpg
    710,3 KB · Visningar: 40
Maken kom hem med en dahlia i juni. Cafe au lait skulle det vara. Är det det tror ni?
 

Bifogade filer

  • 16607329752531493783919576370432.jpg
    16607329752531493783919576370432.jpg
    309,9 KB · Visningar: 29
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 275
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 807
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
72 354
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 575
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp