Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lårdjup snö, så bara planering för mig ännu.

Mitt största problem är att jag har ett mikroklimat som liknar öken på sommaren. Helvettes varmt och torrt och blåsigt. Samtidigt som jag bor i Norrbotten, så kan få kalla nätter.

Jag har en väldigt varm bädd i söderläge mot en stenmur som jag ger upp på att odla späda gröna saker i nu, jag kommer att planera in för perenner men gärna användbara såna, ätbara eller medicinska.

Vilka tips har ni? Just nu har jag en schisandra i den som ska få vara kvar. Timjan, oregano, rosmarin är givna. Vad mer kan trivas med stekhetta och sol dygnet runt?
 
Lårdjup snö, så bara planering för mig ännu.

Mitt största problem är att jag har ett mikroklimat som liknar öken på sommaren. Helvettes varmt och torrt och blåsigt. Samtidigt som jag bor i Norrbotten, så kan få kalla nätter.

Jag har en väldigt varm bädd i söderläge mot en stenmur som jag ger upp på att odla späda gröna saker i nu, jag kommer att planera in för perenner men gärna användbara såna, ätbara eller medicinska.

Vilka tips har ni? Just nu har jag en schisandra i den som ska få vara kvar. Timjan, oregano, rosmarin är givna. Vad mer kan trivas med stekhetta och sol dygnet runt?
Lavendel!
 
Ge mig styrka - dags för 2023 års fröinventering! :nailbiting:
Det är väldigt skönt när det är klart!

"Tyvärr" fick jag inspiration och vill så av ALLA mina olika sorters tomatfröer. Och så hittade jag chili. Och i somras fick jag feeling och började plocka buketter på odlingslotten och råkade börja följa två "flower farmers" och har nu köpt mer fröer för snittblommor - och vill i hemlighet ha ännu mer! Var ska allt få plats!? :nailbiting::angel1:

Har precis sått lite gammalt jätteverbenafrö som ska få sig en vända på balkongen och sen se om ngt kommer upp - förra året kom det upp två av mina sådda fröer, men hade ändå massor med självsådda på lotten som växte som ogräs - hoppas på upprepning.
 
Jag skulle vilja prova att direktså blommor här och var i trädgården. Jag bor i zon 2. Vad funkar att direktså? Är det blommor som är fina som snitt är det ett plus, men inget krav!
 
Jag skulle vilja prova att direktså blommor här och var i trädgården. Jag bor i zon 2. Vad funkar att direktså? Är det blommor som är fina som snitt är det ett plus, men inget krav!
Osäker på zoner men ringblomma, solros, blomsterkrasse, vallmo, zinnia. Iaf ringblomma och zinnia tycker jag fungerar är bra snittblommor, solros med men om du inte har en typ dom grenar sig vill man nog ha många blommor om man tar till snitt 😅 Är väl rätt många av de ettåriga sommarblommorna som man kan direktså när jorden blivit lite varmare. Man får en senare blomning men jag bryr mig inte så mycket då det är mkt mindre jobb med det ☺️
 
Jag fick en hel vallmo-äng förra året av att bara kasta ut fröna där de skulle växa, i en färdig "jordlimpa". :) Det jag tycker att man ska se upp med är snabbväxande ogräs, så att det inte hinner ta över innan vallmon kommit upp sig ordentligt.
jag gjorde också så..inte en kom upp.... blev förbannad och grävde upp en vallmo i stallet som växte i en hage och planterade ner i min trädgård :rofl:
 
Jag har fått pimpernötsfrön i brevlådan och vet fortfarande inte hur jag ska så dem. Kommer nog att så 1/3 som vanligt inomhus, 1/3 lägger jag in i kylskåpet med fuktig sand och 1/3 kallsår jag på verandan. Så får jag se vilken metod som funkar bäst.

Men skalet ska såras före sådd och jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Vad ska jag använda för verktyg? Fil eller rasp kanske?
 
Funderar på lite mer fröer🙈😅🤦 sommarblommor, ser på sommarflox och förstår nu varför jag fick så dålig utdelning på mina frön ifjol. Dom gror tydligen i mörker och ska gärna täckas med mörk plast, ....hrrmm,, så gjorde iiiinte jag 😄 lite sugen på att prova i år igen då dom var så söta, men orkar jag pyssla med det igen, jag vet inte. Svåra val 🌱🤓
 
Det kanske inte riktigt hör hemma här, men vad är de små knölarna som var i svinnpåsen jag köpte. Jordärtskockor? Jag tycker inte riktigt att de ser ut som det.
20230112_190546.jpg


Jag har f.ö. sått chili, paprika, ärtskott, solrosskott och basilika.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 322
· Visningar
43 588
Senast: Mineur
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 784
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 938
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 133
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp