Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag försöker distrahera mig från januari så gott jag kan genom att grotta ner mig i odling. Jag kom in lite på det här med fröodling. Vad jag förstår behöver inte tomater pollineras? För att de är självpollinerande? Det förklarar varför det fortsatte komma mängder med tomater på mina inomhusplantor trots att jag för länge sen gett upp att pensla dem förra sommaren. 😅 Så då kan man alltså ta en tomat från tiny Tim och få just Tiny tim-frön trots att man har olika sorters tomater?

Det stod att man kan sätta på små påsar på blommorna och pollinera själv om man vill vara säker på att inte blanda sorter. Är det så man brukar göra om man vill behålla sina sorter av t.ex paprika, och inte blanda dem? :) Vill gärna lära mig mer om detta. Jag är för snål/ekonomisk/har för skralt i kassan för att köpa nya frön av sorter jag redan har. 😶
 
Jag har fått pimpernötsfrön i brevlådan och vet fortfarande inte hur jag ska så dem. Kommer nog att så 1/3 som vanligt inomhus, 1/3 lägger jag in i kylskåpet med fuktig sand och 1/3 kallsår jag på verandan. Så får jag se vilken metod som funkar bäst.

Men skalet ska såras före sådd och jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Vad ska jag använda för verktyg? Fil eller rasp kanske?
Ja, jag skulle fila lite!

Följer med spänning. 🙌
 
Jag försöker distrahera mig från januari så gott jag kan genom att grotta ner mig i odling. Jag kom in lite på det här med fröodling. Vad jag förstår behöver inte tomater pollineras? För att de är självpollinerande? Det förklarar varför det fortsatte komma mängder med tomater på mina inomhusplantor trots att jag för länge sen gett upp att pensla dem förra sommaren. 😅 Så då kan man alltså ta en tomat från tiny Tim och få just Tiny tim-frön trots att man har olika sorters tomater?

Det stod att man kan sätta på små påsar på blommorna och pollinera själv om man vill vara säker på att inte blanda sorter. Är det så man brukar göra om man vill behålla sina sorter av t.ex paprika, och inte blanda dem? :) Vill gärna lära mig mer om detta. Jag är för snål/ekonomisk/har för skralt i kassan för att köpa nya frön av sorter jag redan har. 😶

Första huvudregeln för fröodling är att inte ha F1-sorter, eftersom dessa är framkorsade hybrider och därför inte sortstabila. Tar du frön från dessa, så vet du inte vad du får fram i nästa generation.

Tomater är mycket duktiga på att pollinera sig själva, räcker i princip med att ruska om plantan, så du kan gott spara frön från olika sorter. Korspollinering hos tomat är mycket sällsynt.

Stämmer gott att man kan pollinera själv och sätta påsar över när det gäller arter som riskerar korspollinering. :) Är du väldigt intresserad av just fröodling så kan jag tipsa om föreningen Sesam.
 
Blev precis medlem i en trädgårdsförening, fick bli den som är "en by bort" för den lokala är tyvärr helt död men den andra hade massa roliga saker på programmet. Känns kul både att få va med i en liten förening och lära sig lite nytt och kanske träffa nytt folk :)
 
Första huvudregeln för fröodling är att inte ha F1-sorter, eftersom dessa är framkorsade hybrider och därför inte sortstabila. Tar du frön från dessa, så vet du inte vad du får fram i nästa generation.

Tomater är mycket duktiga på att pollinera sig själva, räcker i princip med att ruska om plantan, så du kan gott spara frön från olika sorter. Korspollinering hos tomat är mycket sällsynt.

Stämmer gott att man kan pollinera själv och sätta påsar över när det gäller arter som riskerar korspollinering. :) Är du väldigt intresserad av just fröodling så kan jag tipsa om föreningen Sesam.
Nej några F1-sorter har jag inte vad jag vet. Jag läste någon gång att man hellre bör välja andra fröer om man kan för att gynna mångfald och inte stötta företagen med monopol över fröhandeln? Vad jag förstår har det inte gått så schysst till när många odlare i princip tvingats börja köpa F1-fröer, och därmed alltså behöva köpa fröer varje år istället för att samla egna frön. Stämmer det?

Så då kan man göra så på alla växter - typ paprika, melon, gurka, pumpa - att sätta en liten påse på blomman/blommorna, pollinera och sätta tillbaka påsen några dagar, markera de man pollinerat med typ ett band och sedan bara vänta på mogen frukt och så har man "rena" fröer? Varför visste jag inte detta? 😅 Kul, här ska samlas fröer!

Jag har ramlat in på sesam några gånger! Det kommer säkert sluta med att jag blir medlem där 😶
 
Nej några F1-sorter har jag inte vad jag vet. Jag läste någon gång att man hellre bör välja andra fröer om man kan för att gynna mångfald och inte stötta företagen med monopol över fröhandeln? Vad jag förstår har det inte gått så schysst till när många odlare i princip tvingats börja köpa F1-fröer, och därmed alltså behöva köpa fröer varje år istället för att samla egna frön. Stämmer det?

Så då kan man göra så på alla växter - typ paprika, melon, gurka, pumpa - att sätta en liten påse på blomman/blommorna, pollinera och sätta tillbaka påsen några dagar, markera de man pollinerat med typ ett band och sedan bara vänta på mogen frukt och så har man "rena" fröer? Varför visste jag inte detta? 😅 Kul, här ska samlas fröer!

Jag har ramlat in på sesam några gånger! Det kommer säkert sluta med att jag blir medlem där 😶
Vill du ta eget frö på ”allt” är sesam jättebra. Överskådlig info om säkra avstånd för att undvika korspolinering för olika växter, tillvägagångssätt för tvååriga växter osv i en bok som ingår som medlemsgåva till alla nya. Tror iofs det går att köpa boken utan att bli medlem också. :idea:
 
Såg en annons om sättlök och insåg... ja ni vet... 😝
Men...
Jag vill ha sättlök till stor runda gula och röda lökar, såna man köper i affären. Men vad kan såna lökar heta?
Jag skulle precis som @Fruentimber skriver söka efter gul och röd sättlök. (som ju blir större än scharlottenlök t.ex.) Storleken beror ofta på hur stor sättlöken man satt, vädret, värme, torka/regn/bevattning och gödning. Lök vill ha mycket näring. Den gula sättlök jag såg förra året fanns som plattrund och avlång. Stuttgarter riesen har jag odlat och blir... tja plattare och har hållit bra. Setton har jag inte odlat men beskrivs som rundare. En namnsort av röd lök är Red Comred, men det är inte alltid det finns anges en namnsort. Jag köper värmebehandlad sättlök för att minska risken för att löken börjar stocklöpa/blomma om det blir en köldknäpp när jag satt den (på vårt koloniområde går det ofta sena frost-"stråk")
Själv vill jag se om jag lyckas testa Rosanna (som jag fick reklamera sättlöken för förra året) som beskrivs som en rosa delikatesslök av "Roscofftyp" (vet inte riktigt vad det är)

(hos t.ex. Nelson Garden, Larsviken och Klostra kan man läsa lite om just de sorters sättlök de säljer för att få en uppfattning om vad man är ute efter).
 
Senast ändrad:
Blev precis medlem i en trädgårdsförening, fick bli den som är "en by bort" för den lokala är tyvärr helt död men den andra hade massa roliga saker på programmet. Känns kul både att få va med i en liten förening och lära sig lite nytt och kanske träffa nytt folk :)
Just det, jag har glömt betala medlemsavgiften!
 
Vart köper ni frön till luktärtor och stockrosor?

Vår lokala butik har ganska smalt utbud.
Zeta har fina färger, men det står svag doft på många. Jag vill ha färgsprakande blommor som doftar mycket. Pratar luktärtor nu…
 
Nej några F1-sorter har jag inte vad jag vet. Jag läste någon gång att man hellre bör välja andra fröer om man kan för att gynna mångfald och inte stötta företagen med monopol över fröhandeln? Vad jag förstår har det inte gått så schysst till när många odlare i princip tvingats börja köpa F1-fröer, och därmed alltså behöva köpa fröer varje år istället för att samla egna frön. Stämmer det?

Så då kan man göra så på alla växter - typ paprika, melon, gurka, pumpa - att sätta en liten påse på blomman/blommorna, pollinera och sätta tillbaka påsen några dagar, markera de man pollinerat med typ ett band och sedan bara vänta på mogen frukt och så har man "rena" fröer? Varför visste jag inte detta? 😅 Kul, här ska samlas fröer!

Jag har ramlat in på sesam några gånger! Det kommer säkert sluta med att jag blir medlem där 😶

Det stämmer gott att det är bättre för mångfalden att odla annat än F1. Kolla gärna kulturarvssorter! Många odlare kör F1 eftersom flera av dessa sorter är utvecklade för ett mer industriellt bruk.

Samla på! :D
 
Jag fattar givetvis att jag ska söka efter gul och röd sättlök. Men det finns olika sorter där också och jag har inte hittat annat än plattrund. Det är just plattrund jag INTE vill ha.
Den gula sättlök jag såg förra året fanns som plattrund och avlång
 
Jag var inne på Blomsterlandet i jakt på något att ersätta min bananplanta med.
Blev attackerad! Lyckades värja mig, men tre små påsar åkte med hem.

16736945737771492088315627014903.jpg


Var de nu ska få rum ..
 
Jag fattar givetvis att jag ska söka efter gul och röd sättlök. Men det finns olika sorter där också och jag har inte hittat annat än plattrund. Det är just plattrund jag INTE vill ha.

Var har du kikat då? Tyckte jag hittade flera runda sorter ganska fort, men man får ju googla på varje sort för att se om den beskrivs som rund eller plattrund, det verkar inte skrivas ut på vissa ställen som säljer sättlök.
 
Lite nybörjarfråga: Någon här som håller på med No-dig med "komposttäckning" (sett att det är vanligast i UK, i alla fall enligt youtube?)
Det jag lurar på är om man med "kompost" då alltid avser trädgårdskompost, eller om man också kan avse hushållskompost?
Min fråga är väl egentligen - går det att odla i hushållskompost eller blir det för starkt?

Jag har startat lite täckodlingsbäddar, men lurar alltså på att göra en variant med kompost som täckmaterial, och har en brunnen varmkompost som kanske kunde användas..?
 
Lite nybörjarfråga: Någon här som håller på med No-dig med "komposttäckning" (sett att det är vanligast i UK, i alla fall enligt youtube?)
Det jag lurar på är om man med "kompost" då alltid avser trädgårdskompost, eller om man också kan avse hushållskompost?
Min fråga är väl egentligen - går det att odla i hushållskompost eller blir det för starkt?

Jag har startat lite täckodlingsbäddar, men lurar alltså på att göra en variant med kompost som täckmaterial, och har en brunnen varmkompost som kanske kunde användas..?
Om du sätter relativt näringskrävande småplant så kan det funka rakt i hushållskomposten. Men den är guld värd i alla bäddar och det är nog vanligare att blanda ut hushållskompost med trädgårdskompost och/eller stallkompost. Att så direkt i hushållskompost blir för näringsrikt för många fröer. Såjord är näringsfattig och lucker för att trigga utveckling av rotsystemet. För mycket näring för tidigt ger i bästa fall plantor med dåligt rotsystem som lägger för mycket krut på grönmassa för att de underutvecklade rötterna sedan ska kunna underhålla hela plantan i sämsta fall bränns rötterna och plantan dör. Inte pumpor och annat som gärna växer på gödselstack såklart, men mycket annat.

Vill du så i hushållskompost, vilket känns som synd på goda karameller, så behöver du göra en ränna med en magrare jord till fröna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
58 59 60
Svar
1 180
· Visningar
39 754
Senast: Glimra
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 746
Senast: Snurrfian
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 905
Senast: zassoo
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp