Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på det här med att skicka växter med posten. Hur förpackar man egentligen växter? Någon som vet? Ramlar inte jorden ut ur krukorna?
 
IMG20230128154848.jpg

Nu startar jag säsongen! Ska försöka begränsa odlingen rejält i år, jobbar borta på veckorna och sambon är inte speciellt intresserad av att vattna, så jag försöker vara snäll 😅
 
Nu är det igång! Chili, paprika och kronärtskockor är satt! I år SKA jag ta tag i både odling och trädgård. Jag inbillar mig att föräldraledigheten är ypperlig för sånt - man är ledig men kan inte ligga på sofflocket utan borde gå ut.

Är det någon som har erfarenhet av luktärt? Är det svårt att odla? Att läsa trädgårdshemsidor är ju rena hyckleriet, de får det alltid att låta som att man kan odla allt från mango till edelweiss bara men har väldränerad jord och ”bra läge”.
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    352,9 KB · Visningar: 46
Jag funderar på det här med att skicka växter med posten. Hur förpackar man egentligen växter? Någon som vet? Ramlar inte jorden ut ur krukorna?
När jag köpt krukväxter har de packats med pappersull på jorden och papper runt det, i kartong med mycket papper som utfyllnad. Gått bra, men har bara köpt små växter.
 
Nu är det igång! Chili, paprika och kronärtskockor är satt! I år SKA jag ta tag i både odling och trädgård. Jag inbillar mig att föräldraledigheten är ypperlig för sånt - man är ledig men kan inte ligga på sofflocket utan borde gå ut.

Är det någon som har erfarenhet av luktärt? Är det svårt att odla? Att läsa trädgårdshemsidor är ju rena hyckleriet, de får det alltid att låta som att man kan odla allt från mango till edelweiss bara men har väldränerad jord och ”bra läge”.
Luktärtor är enkelt om man följer Cecilia Wingårdhs råd. :) börja inte för tidigt bara, de kommer upp snabbt!

Tillägg, dina sådder ser något för fuktiga ut, se till så du inte dränker dina frön. :)
 
Luktärtor är enkelt om man följer Cecilia Wingårdhs råd. :) börja inte för tidigt bara, de kommer upp snabbt!

Tillägg, dina sådder ser något för fuktiga ut, se till så du inte dränker dina frön. :)
Ok, det har gått några timmar nu, så jag har beställt 21 påsar frön från tre olika hemsidor. Jag hade egentligen alla frön jag behövde, förutom typ 7 påsar? Resultatet är att det kommer spåra i år också, men vem är förvånad? 🤪
 
Ok, det har gått några timmar nu, så jag har beställt 21 påsar frön från tre olika hemsidor. Jag hade egentligen alla frön jag behövde, förutom typ 7 påsar? Resultatet är att det kommer spåra i år också, men vem är förvånad? 🤪
Förra året blev ju ett katastrofår för mitt trädgårderande så jag har som mål att vara fullkomligt översvämmad av plantor i maj för att kompensera 😁

5 olika sorters sommarblommor samt purjolök är sått än så länge. Och mycket mer ska det bli
 
Jag hoppas att det mesta ska sås i april-maj. Så kaoset inte tar över vardagsrummet riktigt än :rofl:
Jag kommer inte orka så allt i april/ maj och sår därför tidigare än rekommenderat. 🙈
Det som sås nu ska egentligen sås först i mars men dels är det odlingszon 0 där de ska stå (bör kunna komma ut tidigare) och dels har vi stort hus. Men översvämmade lär vi bli iaf om allt tar sig 🤣
 
Jag vill så jätteverbena men enbart rätt sort. Jag vettefan vad rätt sort heter och köper jag fel... Vill inte slösa tid på besvikelse men inte alltid lätt att hitta en färdig planta :cautious: Förra året fanns bara... Fel. Förutom i alla planteringar överallt :laugh:

Sååå tröstköpa andra frön :sneaky:
 
Jag vill så jätteverbena men enbart rätt sort. Jag vettefan vad rätt sort heter och köper jag fel... Vill inte slösa tid på besvikelse men inte alltid lätt att hitta en färdig planta :cautious: Förra året fanns bara... Fel. Förutom i alla planteringar överallt :laugh:

Sååå tröstköpa andra frön :sneaky:
Vilken jätteverbena är rätt sort?
Jag gav upp och köpte 3 miniplantor 2021 som jag kunde dela förra året.
 
Luktärtor är enkelt om man följer Cecilia Wingårdhs råd. :) börja inte för tidigt bara, de kommer upp snabbt!

Tillägg, dina sådder ser något för fuktiga ut, se till så du inte dränker dina frön. :)

Tycker du? Mina brukar växa på bra men sen tvärdör de utan synlig anledning. Varje gång så nu har jag gett upp
 
Jag har börjat skriva upp vad jag vill ha för blommor och grönsaker till sommaren och vad jag behöver börja med redan nu, hittils ingenting som behöver sås riktigt än.

På Pinterest hittade jag en sparad bild på en moss-rabatt som är väldigt fin. Jag undrar vilket väderstreck och hur blött det behöver vara för att en sån ska klara sig, kanske skulle fungera i den skuggiga delen framför ett av uthusen. Skulle även vilja ha ormbunkar.


62ceac862cfc6_vepmztn7lrx71__700.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 629
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 734
Senast: Snurrfian
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 899
Senast: zassoo
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp