Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu börjar det hända grejer :love: Kronärtskockor 2.0 har börjat titta upp! Inget annat dock... sådde lite mer (chili, paprika, kronärtskockor, thaibasilika och lite blommor) i helgen, dammade av värmemattan och ställde både nya och gamla sådde på den, intill elementet. Här ska gullas!
20230129_154725-01.jpeg
 
Jag är helt värdelös på allt som har med växter att göra men i min trädgård så finns det bärbuskar (svarta vinbär, röda vinbär och krusbär). Buskarna ser väldigt vildvuxna ut och ser allmänt risiga ut. Kan man klippa ner dom och isåfall när? Tänkte att om man ansar dom så kommer de växa sig snyggare sen när det är enklare att hålla efter det.
 
Jag är helt värdelös på allt som har med växter att göra men i min trädgård så finns det bärbuskar (svarta vinbär, röda vinbär och krusbär). Buskarna ser väldigt vildvuxna ut och ser allmänt risiga ut. Kan man klippa ner dom och isåfall när? Tänkte att om man ansar dom så kommer de växa sig snyggare sen när det är enklare att hålla efter det.
Svarta och röda vinbär kan du klippa ner riktigt hårt, ca 10 cm stumpar lämnas kvar. Helst på hösten men annars typ nu, inte senare i vår utan under vintern ska det vara. Är de inte fullt så risiga, ta de äldsta grenarna nu och några yngre nästa år.
 
Min stora Coop verkar ha 5 för 4 på samma märke. Lär bli detta för mig, behöver få och orkar inte åka längre :o

Förra årets beställning från Blomsterlandet som var sen, saknade frö och allt var slut gjorde att internetbeställning känns tveksamt igen
 
Ah, försöker att inte beställa för mycket fröer. Tänkte att jag ska ta mig i kragen och utnyttja det där presentkortet jag fick på Zetas för evigheter sen (och behöver användas upp!) när jag slutade ett jobb, och kan ju handla plantor då istället kanske. Men blir så fundersam över vad de har. I fysiska handelsträdgården alltså. Har fått reda på att de inte har redskap t.ex. (hade ju tänkt lyxa till det med en proffsig grävgrep liksom). Är det någon som har varit där och vet vad de har för typ av plantor? Vet att de hade en katalog för länge sen, och att de hade rykte om sig att ha ett stort utbud, hur är det nuförtiden? Är ju såklart inte säsong NU, men vore ju kul att veta om de bara säljer "inredningskrimskrams" eller ngt kul i växtväg när det är säsong...
 
Såatte... Blomsterlandet har årliga rabatten (höhö) på fröer... 🙈

Visa bifogad fil 111649

Hela två stycken av dem är till svärmor :angel:
Försökte logga in på deras hemsida för jag har ett konto där, men tydligen är jag utrensad (säkert GDPR-relaterat - var länge sen) ;)
(Gick förvånat förbi deras butik i Hornstull i köpcentrat när jag skulle returnera kläder och gå på utställning/boksläpp i lördags - men det var innan frörean :angel: )
 
Tänkte plantera paradisbuske i vår som insynsskydd. Räcker det med en meter mellan dem eller behöver det vara mer? Önskar som sagt att de fungerar som skydd så vill gärna inte ha så mycket mellanrum mellan dem 😄
 
Tänkte plantera paradisbuske i vår som insynsskydd. Räcker det med en meter mellan dem eller behöver det vara mer? Önskar som sagt att de fungerar som skydd så vill gärna inte ha så mycket mellanrum mellan dem 😄
Paradisbuskar blir sjukt stora. Jag skulle nog inte sätta tätare än 2 meter.
 
Tänkte plantera paradisbuske i vår som insynsskydd. Räcker det med en meter mellan dem eller behöver det vara mer? Önskar som sagt att de fungerar som skydd så vill gärna inte ha så mycket mellanrum mellan dem 😄
Vill du att de ska växa ihop till en häck är 1 m lagom avstånd, då blir de som en enda stor limpa.
 
Visa bifogad fil 111774

Eftersom jag inte hittade en enda grej jag faktiskt behövde under min frö-inventering fick det bli sådant som bara är fint att titta på istället :D:love: Kändes mycket rimligt!

Det finns säkert ngn vetenskaplig studie någonstans som bevisat att det är troligt att vi behöver fina saker att titta på för att må bra. :angel: ;)

Så det låter mycket rimligt!:up:


(Jag inventerade mina frön och fick ihop en lista på 4,5 A4-sidor och beställde sen i två omgångar frön jag BEHÖVER för att jag vill odla mer blommor på min odlingslott och göra mer buketter i år. 🌷🌻)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 315
· Visningar
43 544
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 784
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 938
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 133
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp