Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
En newbie har några frågor....

1) Kan jag gräva ut och förbereda för en rabatt redan nu, eller kommer det bara gro massa ogräs i den? Tänkte direktså sommarblommor i den som typ rosenskära, zinnia, luktärt etc. Finns så mycket att göra i trädgården sen i vår men just nu har jag väldigt lite att göra!

2) Kan jag sätta vårlökar som tex narcisser i den rabatt som jag tänkt direktså sommarblommor i eller blir det tokigt?

Tack 😁
 
En newbie har några frågor....

1) Kan jag gräva ut och förbereda för en rabatt redan nu, eller kommer det bara gro massa ogräs i den? Tänkte direktså sommarblommor i den som typ rosenskära, zinnia, luktärt etc. Finns så mycket att göra i trädgården sen i vår men just nu har jag väldigt lite att göra!

2) Kan jag sätta vårlökar som tex narcisser i den rabatt som jag tänkt direktså sommarblommor i eller blir det tokigt?

Tack 😁
Fortsätter den här milda vintern kommer det säkert gro en del ogräs, men de kommer fortfarande vara ganska späda och lätta att rycka bort till våren när du skall plantera.
 
Det stämmer gott att det är bättre för mångfalden att odla annat än F1. Kolla gärna kulturarvssorter! Många odlare kör F1 eftersom flera av dessa sorter är utvecklade för ett mer industriellt bruk.

Samla på! :D
Av en händelse så råkade jag bli medlem i sesam idag. 😅 Jag tänkte beställa fyra fröpåsar från Runåbergs vilket skulle bli strax under 200 kr. Sedan såg jag att man för 200 kunde bli medlem i sesam i ett år, få en bok om frön, få medlemstidning flera gånger om året samt kunde be folk om frön och bara betala porto? Det blev en deal på den! Vet inte om jag hinner få några frön i år (/eller ha von i att be om några) (var det där svenska eller dialekt?) men känns väldigt värt 200 oavsett. Jag ser fram emot boken!

Det verkar vara roligt att volontära och odla frön för dem! Det vill jag ge mig på när jag blivit lite mer varm i kläderna i detta ämne. :)
 
IMG_20230114_201304_299.jpg



Jag hade börjat blivit lite nervös för en av mina paprikasorter men POFF på en natt så kikade de upp. Blir glad när jag ser dem!

En annan sak: jag har några gamla fönster och har tänkt bygga ett växthus mot väggen på huset. Hur gör man i botten för att det inte ska ruttna längst ner där jorden har kontakt? Är tegelsten bra att ha där? Eller ska man behandla träet med något eller lägga något emellan virket och jorden som skydd?
 
Fortsätter den här milda vintern kommer det säkert gro en del ogräs, men de kommer fortfarande vara ganska späda och lätta att rycka bort till våren när du skall plantera.

Toppen, tack! Kanske kan jag också täcka med markduk så länge och ta bort den tills när det är dags att fröså...
 
En annan sak: jag har några gamla fönster och har tänkt bygga ett växthus mot väggen på huset. Hur gör man i botten för att det inte ska ruttna längst ner där jorden har kontakt? Är tegelsten bra att ha där? Eller ska man behandla träet med något eller lägga något emellan virket och jorden som skydd?
Du måste ha någon form av fuktskydd mot fönsterkarmen, annars ruttnar dom väldigt fort (1-2 år bara om du har otur). Men antingen en sk. offerbräda, sen markduk, sen fönster - eller - tegel, markduk, fönster. :up:
 
Du måste ha någon form av fuktskydd mot fönsterkarmen, annars ruttnar dom väldigt fort (1-2 år bara om du har otur). Men antingen en sk. offerbräda, sen markduk, sen fönster - eller - tegel, markduk, fönster. :up:
Tack! Är tegelsten bra så tror jag att jag kör på det! Jag har tänkt bygga en ram runt fönstrena också så själva fönstrena klarar sig nog. Jag hoppas det ska bli bra trots att jag inte vet vad jag pysslar med när jag bygger. I mitt senaste byggprojekt skruvade jag i och ur skruvarna _minst_ sju gånger vardera när jag byggde en trappa på tre steg. 😅 Jag hoppas kunna få fram någon melon i sommar, då är lyckan gjord!
 
Var har du kikat då? Tyckte jag hittade flera runda sorter ganska fort, men man får ju googla på varje sort för att se om den beskrivs som rund eller plattrund, det verkar inte skrivas ut på vissa ställen som säljer sättlök.
Jag vill slippa lägga timmar på att googla runt efter en löksort som ger stora och runda lökar. Därför ställer jag en fråga här,. för att det kanske finns någon här som har hittat en sådan som jag söker.
 
Ursäkta om det här passar bättre i tråden för dumma frågor.
Kan man äta frön från Jungfrun i det gröna och andra blomstervarianter av Nigella? Kan man så frön som man köper i kryddaffären eller är de behandlade på något sätt?
Riktig trädgådsfråga: Någon som har erfarenhet av att odla nigella sativa? Gick det bra?
mvh
lökfröälskare
 
Ursäkta om det här passar bättre i tråden för dumma frågor.
Kan man äta frön från Jungfrun i det gröna och andra blomstervarianter av Nigella? Kan man så frön som man köper i kryddaffären eller är de behandlade på något sätt?
Riktig trädgådsfråga: Någon som har erfarenhet av att odla nigella sativa? Gick det bra?
mvh
lökfröälskare

Man ska aldrig så frön man samlat från frukter/kryddor etc från affären. Dessa kan vara sterila, värmebehandlade, sprida sjukdomar och så vidare.
 
Man ska aldrig så frön man samlat från frukter/kryddor etc från affären. Dessa kan vara sterila, värmebehandlade, sprida sjukdomar och så vidare.
Jo jag vet (egentligen). Mest förbjudet är potatis. Att sätta kärnor etc (inomhus) av växter som inte är (eller är nära släkt med) produktionsväxter i Sverige ser jag dock inget problem med.
 
Jo jag vet (egentligen). Mest förbjudet är potatis. Att sätta kärnor etc (inomhus) av växter som inte är (eller är nära släkt med) produktionsväxter i Sverige ser jag dock inget problem med.

Det finns även risk för att man sprider sjukdomar till sin jord, så det handlar inte bara om smitta mellan växter men också smitta mellan jordar. Ska du ha det inomhus och slänger den förbrukade jorden i brännbart så ska det väl vara lugnt kanske. Olika virus sprids t ex genom frön.
 
Det finns även risk för att man sprider sjukdomar till sin jord, så det handlar inte bara om smitta mellan växter men också smitta mellan jordar. Ska du ha det inomhus och slänger den förbrukade jorden i brännbart så ska det väl vara lugnt kanske. Olika virus sprids t ex genom frön.
Betyder det att du inte använder kökskompost i din trädgård eller du kanske inte köper grönsaker i butik längre? Själv komposterar jag ju mitt matavfall och använder i mina land och rabatter således kommer smittan in oavsett.
 
Det har jag inte hört tidigare men bra veta. Då ska jag köpa paprikafrön istället, hade från början tänkt ta från nån frukt från affären :)
Vi tog frön från en köpt spetspaprika för några år sedan. Första året resulterade i några helt ok paprikor. Tog frön från ett par av de paprikorna och de paprikor som kom av dessa kan vi knappt kalla paprikor :angel: Några såg ut som lätt förvuxna chilifrukter, några blev helt förvridna och nästan vita och några såg nästan ut som spetspaprikor, men var helt tomma på fröer... Så, vad lärde vi oss av detta? Köp riktiga fröer om man vill veta vad man får även i generation två :idea:
 
Mycket i affären är F1-hybrider, så du får ändå inte samma sort som det du köpte i affären. :)
Då är det definitivt bättre köpa bra frön :laugh:

Vi tog frön från en köpt spetspaprika för några år sedan. Första året resulterade i några helt ok paprikor. Tog frön från ett par av de paprikorna och de paprikor som kom av dessa kan vi knappt kalla paprikor :angel: Några såg ut som lätt förvuxna chilifrukter, några blev helt förvridna och nästan vita och några såg nästan ut som spetspaprikor, men var helt tomma på fröer... Så, vad lärde vi oss av detta? Köp riktiga fröer om man vill veta vad man får även i generation två :idea:
Jisses :eek: Det var just spetspaprika jag tänkte på, vad bra att du redan testat :angel::crazy: Det blir definitivt riktiga frön här!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 357
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 577
Senast: Snurrfian
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp