Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
verkar finnas stora runda lök på Cramers. :D
0E7B0018-E7DE-456A-A979-C813135F05CB.jpeg

Jag vill slippa lägga timmar på att googla runt efter en löksort som ger stora och runda lökar. Därför ställer jag en fråga här,. för att det kanske finns någon här som har hittat en sådan som jag söker.
 
Är det någon här som inte har eget hästgödsel, utan hämtar från något stall? Vad betalar ni i så fall för det?
Jag kan hämta gratis från grannen. Nackdelen är att den innehåller en del ogräsfrön, framförallt nässla, så jag är inte helt peppad på att använda den.
 
Är det någon här som inte har eget hästgödsel, utan hämtar från något stall? Vad betalar ni i så fall för det?
Jag har tidigare fått gratis men betalat för hemkörning då de kommit med ett lass. Betalat en femhundring för ett traktorlass med ca 5 kubik obrunnen, halmblandad hästgödsel vilket känns helt ok. Jag hade aldrig kunnat lägga ner 500kr i transportkostnader och få hem så mycket gödsel för egen maskin. Dessutom fick jag en kasserad rundbal halm på köpet de gånger de haft (oftast).

Det har funkat bra för mig att fråga i lokala fb-gruppen, typ ”byhåla tillsammans” både för gödsel och täckmaterial även om jag också är med i gruppen @Wille tipsade om också som är nationell.
 
Är det någon här som inte har eget hästgödsel, utan hämtar från något stall? Vad betalar ni i så fall för det?

I lokala facebookgruppen för området runt vårt stall har jag sett ett par stycken som frågat efter gödsel, kommer alltid flera erbjudanden om att hämta gratis.

(Vi betalade löjligt mycket pengar för att närmaste bonden skulle tömma gödselstacken och sprida den på sina åkrar sist så jag kan inte tänka mig annat än att det ser likadant ut överallt om man bara slänger ut frågan!)
 
Blir så sugen på att plantera något speciellt när jag ser hur ni andra har börjat. Det är ju så mysigt när det börjar växa. :love:

Men ska nog ta det lite lugnt iår och hålla mig till ett fåtal bara. Försöka iallfall.:angel:
 
Lyckades hålla mig till fyra sorters chili, två har grott jättefint, ett par plantor av varje, en har det inte kommit en enda av så igår när det kom upp ett litet livstecken från den fjärde sorten var jag sååå glad...

Så idag har min treåring som också tycker odling är jätteroligt alltså gått och dragit upp den där pyttelilla plantan :banghead::banghead::banghead::banghead::arghh::rage:
 
Jag börjar bli lite lätt orolig över hur den här odlingssäsongen kommer bli. Sått kronärtskocka i två omgångar - ingen har grott. Alla chilifröer, utom våra egna, har haft väldigt svårt att gro. Samma med paprikorna, otroligt svårt att få fröerna att gro. Seg start, minst sagt :( Nån som haft liknande bekymmer?
 
Jag börjar bli lite lätt orolig över hur den här odlingssäsongen kommer bli. Sått kronärtskocka i två omgångar - ingen har grott. Alla chilifröer, utom våra egna, har haft väldigt svårt att gro. Samma med paprikorna, otroligt svårt att få fröerna att gro. Seg start, minst sagt :( Nån som haft liknande bekymmer?
Paprika och chili kan ju ha väldigt lång grotid, drygt två veckor har jag för mig. Har de stått så länge? Om inte, ge inte upp än!
 
Jag börjar bli lite lätt orolig över hur den här odlingssäsongen kommer bli. Sått kronärtskocka i två omgångar - ingen har grott. Alla chilifröer, utom våra egna, har haft väldigt svårt att gro. Samma med paprikorna, otroligt svårt att få fröerna att gro. Seg start, minst sagt :( Nån som haft liknande bekymmer?
Jag bor ju norr om dig och har haft svalare än vanligt hemma (vem har inte den här vintern?), så verkligen inte chilivänligt. Igår har paprika-fröerna tittat upp, nästan 3,5 veckor efter sådd, padrones kom tidigare den här veckan. Förstår om du vill så en ny omgång för säkerhets skull, men kasta inte det du sått för snabbt heller :)
 
Jag börjar bli lite lätt orolig över hur den här odlingssäsongen kommer bli. Sått kronärtskocka i två omgångar - ingen har grott. Alla chilifröer, utom våra egna, har haft väldigt svårt att gro. Samma med paprikorna, otroligt svårt att få fröerna att gro. Seg start, minst sagt :( Nån som haft liknande bekymmer?

Tillräckligt med värme?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
29 419
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 584
Senast: Snurrfian
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 555
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp