Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG20230528171835.jpg

Nu är jag "klar" i köksträdgården! Allt planterat utom zucchini, vaxbönor och majs, måste bara köpa mer jord. 😁
 
Idag har trädgårdsarbetet inte varit så roligt. Gallkvalster på avenbokshäcken. Äppelvecklare på äppelträdet. Rosbladsstekel på rosorna. :arghh:
Relaterar! Ju mer jag tittar, desto mer hittar jag.. i år so far:
Äppelspinnmal
Blodlus
Och nu även spinn i orangeriet.
Det sista var dock väntat, de var där redan när vi flyttade in och övervintrar nog bra där inne. Bekämpar tidigt nu iaf, det är knappt märkbart än så jag hoppas jag lyckas mota i grind.
 
Jag hann inte riktigt med att som skulle gjorts idag i trädgården. Det kom en annan sak emellan som var akut. Kålen står därmed kvar i sitt tråg.
Löken är planterad och plantorna såg lovande ut. Nu hoppas jag att jag för första gången lyckas med min frösådda lök. Jag började även rensa där salladen såddes. Hade tänkt ta hackan och bara gå över ytan eftersom det bara ar en av tre sorters sallad som kommit. Som tur var så tittade jag noggrant innan jag drog svinmållan och det hade faktiskt grott även isbergssallad nu. Huvudsalladen lyser fortfarande med sin frånvaro men den får några dagar till på sig nu innan jag gör något drastiskt. Kommer dock antagligen drunkna i salladsplantor då jag bredsådde ny isbergs och huvudsallad i två mjölkkartonger och jag sådde tätt eftersom fröna är gamla och ju inte grott 🙈. Kommer väl få antasta varenda kotte jag känner med "Du ska inte ha en salladsplanta? Här är tio stycken"
Ytan där kålen ska stå är i alla fall rensad och stöden till kålnätet är fixade så ska bara monteras när jag satt ut plantorna. Jag misstänker att kålnätet kommer behöva förlängas men jag har ett till som jag kan klippa en bit av och sy dit.
Två krukor med blommor har även blivit planterade.

Så skönt att det rör på sig och trappan nu är mindre belamrad med småplantor. Imorgon kommer förhoppningsvis kålen i jorden och ytterligare två krukor blir planterade. En bonus vore att hinna få ut rosenskäran där den ska stå men det är inte bråttom den har fortfarande gott om plats att växa på.
Nästa stora projekt är att fylla upp tunnorna jag odlar tomat i med jord från gödselstacken så jag kan få ner dem där de ska bo. Tunnorna är i stallet så det är bara att sätta igång att gräva och fylla upp transporten
 
Kan det här vara kurilerkörsbär? Blommar helt tokigt ett par dagar, så att det är svårt att tro att det är verkligt. Träden är ett par generationer gamla, så det finns ingen att fråga. Beskurna så att de ser bonsaivuxna ut när de blommar, strax över 3 meter höga.

Visa bifogad fil 119735


(Fotat mitt i natten... :angel:)
Kurilerkörsbär blir Max 1,5-2m om jag förstått det rätt.
 
Köp sopsäckar i kraftigare material, finns på bygghandeln. Jag tar hem gödsel i sådana. Håller absolut för 30-40 kg/säck. Går att använda flera gånger också eftersom de inte går sönder så lätt.

Ja, säckar för byggavfall är suveräna för sådant här. Jula, Biltema och Byggmax har till bra pris @sthu
 
Jag har sått solrosor, vit gurkört och ringblommor i rabatten ute vid vägen :banana: Rosorna har tagit rejält stryk av vintern men har överlevt och är på g. Klematisen (Paul Farges) är på gång också, precis som tigerliljorna. Penséerna är ju odödliga :D och håller på att ploppa upp lite här och där. Förvånande nog klarade sockertoppsgranen vintern bra, jag trodde det varit för blött för den men inte.
 
Hmm.. det blir en himla massa säckar. Känns nästan enklare att köpa "färdigförpackad" jord.

Enklare ja, men det är sällan särskilt mycket jord i köpesjorden. Mest torv och miljöproblem.

Köp några rektangulära murbruksbaljor att frakta jorden i :). Det är hållbarare och återanvändningsbart.
 
Enklare ja, men det är sällan särskilt mycket jord i köpesjorden. Mest torv och miljöproblem.

Köp några rektangulära murbruksbaljor att frakta jorden i :). Det är hållbarare och återanvändningsbart.
Jorden jag ska hämta är mest bajs och torv (från reningsverket).

Jag får inte in mer än en balja i bilen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 318
· Visningar
43 588
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 784
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 399
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 861
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp