Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gjort bort mig😢 har en vinranka som är typ 4 år, vuxit sig fin i år. Står på utsidan mot ett växthus i soligt läge. Har inte klippt ner den nån gång men fick för mig att jag idag skulle kapa lite vad jag tänkte var döda kvistar. Kapade först, googlade sen å insåg mitt misstag😬 den blöder nu..

Planen för i år att vi skulle bygga ut växthuset mha fönster för att förlänga säsongen. Vad löns att göra nu? Inser att loppet är kört och köper en ny? Gräver upp den och flyttar in den i växthuset och köper en ny till den gamla platsen? Dör den in i växthuset så dör den. Har is i magen och hoppas att denna tar sig? Druvor kan man väl knappast vänta sig om den överlever eller?

Googlat men tycker halva lägret säger den tar sig medan andra säger loppet är kört. Solskenshistorier nån?
Mina föräldrar körde över sin vinranka med en grävskopa när dom grävde om grunden på våren. Den överlevde så vissa verkar helt klart tåla en del trots allt. Dock har den inte speciellt goda druvor så det hade kanske varit positivt att byta ut den :o.
 
Fått lite trädgård gjort idag trots att tapetsering var överst på schemat. :)

Fick ner två hallon och en vinbär i jorden när jag och lilleman var ute. Gott att ha det gjort. :) De har vuxit till sig riktigt fint i krukorna i några veckor sedan vi köpte. Så det kanske var helt rätt läge med mer yta och mer gödsel nu trots allt.

Har grävt bort lite rötter där vi ska ha ny odling och krattat, igen. Börjar bli redo för montering av kantbrädor nu. :)

Grävt lite mer i rabatten, vattnat med nässelvatten och inspekterat sådder. :up:
IMG_20200517_183132_898.jpg
 
Trist väder det mesta av helgen så protestsådde lite till i växthuset av sorter som jag egentligen hade tänkt direktså, Lokförare Bergfälts och Märta sockerärtor. Upprymd av att se att mitt eget utsäde av bondbönan Arne spirar fint så jag tryckte ner fem till av dem också. I fjol köpte jag ynka fem bönor - tror de kostade över 10 spänn styck O_o - men i år och framöver så ska det lilla startpaketet få föröka sig rejält.

Har i alla fall rotat lite mer i den del bortom "den egentliga köksträdgården" som är på god väg att ockuperas av de ständigt svällande odlingarna. Alla åtta svartvinbärssticklingar är prydligt nergrävda i en liten halvcirkel och alla sparrisplantorna är nu alla omplanterade i halvstora krukor i väntan på att få flytta till sitt permanenta boende.
 
Fick ner fröna för morötter, kålrot och rödbetot igår. Skulle titta till södern ikväll och grannens jävla katt har krafsat runt.

Blir intressant att se hur raka min sådder är..... suck

Jag tycker annars väldigt mycket om deras katter då vi inte har varke råttor, möss eller andra katter på gården men mina pallkragar får dom gärna ge fan i.
 
Trist väder det mesta av helgen så protestsådde lite till i växthuset av sorter som jag egentligen hade tänkt direktså, Lokförare Bergfälts och Märta sockerärtor. Upprymd av att se att mitt eget utsäde av bondbönan Arne spirar fint så jag tryckte ner fem till av dem också. I fjol köpte jag ynka fem bönor - tror de kostade över 10 spänn styck O_o - men i år och framöver så ska det lilla startpaketet få föröka sig rejält.

Har i alla fall rotat lite mer i den del bortom "den egentliga köksträdgården" som är på god väg att ockuperas av de ständigt svällande odlingarna. Alla åtta svartvinbärssticklingar är prydligt nergrävda i en liten halvcirkel och alla sparrisplantorna är nu alla omplanterade i halvstora krukor i väntan på att få flytta till sitt permanenta boende.
Åtta svarta vinbär :eek:

Jag hade fått ångest av att ha alla dessa bär och inte kunna göra något av dem (för det kan man inte, inte från så många buskar) :D
På gården fanns tre buskar och plockade en bråkdel av alla bär.
 
Vågar man plantera ut bönor tror ni? De börjar bli ett snärjigt problem Mwn ska gå neråt 2-3 grader nattetid senare i veckan och de där 2-3 har en tendens att bli 0
/Shaggy som hittade is i vattentunnan imorse
 
Åtta svarta vinbär :eek:

Jag hade fått ångest av att ha alla dessa bär och inte kunna göra något av dem (för det kan man inte, inte från så många buskar) :D
På gården fanns tre buskar och plockade en bråkdel av alla bär.

Lyckligtvis är jag nog inte särskilt ångestbenägen när det gäller överflöd i odlingarna, då hade jag brutit ihop för länge sedan av alla gråpäron som rasar ner över mig varje år. Känns som att jag tar hand om maximalt 1 % och hivar ut resten på gödselstacken där de får ingå i komposteringen. (Jag åt nyligen upp de sista inlagda saffrans- och konjakspäronen. Från 2017...) Vissa år är det alldeles för mycket och för svåråtkomligt även med klarbär. För att inte tala om fläder! Och frigående hönor tar erfarenhetsmässigt hand om en del bäröverflöd... i alla fall från de yttersta/nedersta grenarna. Kan avslöja att jag har en moderplanta också så egentligen nio. :D

Men man kan heller inte kasta alla sticklingarna ju! Inte när man har - eller "kan göra" - plats åt dem. Och det tar väl några år innan de är så stora så de börjar spruta ur sig bär för fullt. Förra året gjorde jag sylt på allt från den busken jag har och den är ganska lagom förbrukad nu till frukostgröt och blandning i naturell yoghurt. :d Var lite moloken att det inte räckte till saft och sorbet också. Men det kommer att ordna upp sig så småningom!
 
Lyckligtvis är jag nog inte särskilt ångestbenägen när det gäller överflöd i odlingarna, då hade jag brutit ihop för länge sedan av alla gråpäron som rasar ner över mig varje år. Känns som att jag tar hand om maximalt 1 % och hivar ut resten på gödselstacken där de får ingå i komposteringen. (Jag åt nyligen upp de sista inlagda saffrans- och konjakspäronen. Från 2017...) Vissa år är det alldeles för mycket och för svåråtkomligt även med klarbär. För att inte tala om fläder! Och frigående hönor tar erfarenhetsmässigt hand om en del bäröverflöd... i alla fall från de yttersta/nedersta grenarna. Kan avslöja att jag har en moderplanta också så egentligen nio. :D

Men man kan heller inte kasta alla sticklingarna ju! Inte när man har - eller "kan göra" - plats åt dem. Och det tar väl några år innan de är så stora så de börjar spruta ur sig bär för fullt. Förra året gjorde jag sylt på allt från den busken jag har och den är ganska lagom förbrukad nu till frukostgröt och blandning i naturell yoghurt. :d Var lite moloken att det inte räckte till saft och sorbet också. Men det kommer att ordna upp sig så småningom!
Vi har 3 buskar med svarta vinbär och det räcker till för att barnen ska kunna mumsa dagligen, sylt, saft, gelé och i frysen till smoothies. Har kvar av allt från förra året och då är det en stående gåbort-present🤣
Kommer du på fler sätt att använda dem på så får du gärna hojta ☺️
 
JAAAAAA :banana::banana::banana:
Jag kan äntligen börja så. Idag åker sättlök, morötter, kålrot och spenat ner i jorden :bump::bump::bump:
Jag har sått en del. Men så blev det iskallt och frostnätter. Ingenting har kommit upp. Absolut ingenting. Rädd att fröna ruttnat.

Jorden är fortfarande kall och blöt så det är ingen större idé att så mera. Jag har inte ens sått bönorna i brättet än.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 938
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 872
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 558
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
469
· Visningar
11 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp