Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, man kanske kan sätta penseer där man tänkt ha en liten blomsteräng?

Och på tal om blomsteräng, så funderar jag på om det kan räcka att sprida ut blomfröna på marken, under fjolårsgräset och kanske räfsa lite på ytan, eller om man verkligen måste trycka ner dem i jorden? Kanske sprida lite maskbearbetad hästgödselmylla över? Eller ska man dra upp dem i ett pluggbrätte först och plantera senare? Jag har skaffat lite av varje nu, som jag tänkte använda till mitt blomsterängsprojekt... (pioner, aklejor, nejlikor, blåklint, vallmo och lite solrosor) Måste bara släpa ut slåtterbalken först och slå ner fjolårsgräset och lite begynnande sly, så jag åtminstone kommer åt att räfsa lite på ytan.
Naturänd vill ha 0 och ingen näring så absolut ingen gödsel!
 
För att bearbeta min sorg och inre smärta över vårens uteblivna trädgårdsmässor :cry: - och en uppenbar risk för en utebliven trädgårdsresa till England :cry: - så har jag tröstköpt tre Café au lait-dahlior och ett par Babylon Bronze i en lokal trädgårdsbutik.

Jag känner att det var en liten men ändå någon tröst att handla dahlior, så nu spanade jag på nätet för att möjligen försöka lindra mitt lidande lite till. Men fasen vad det är slutsålt på nästan alla sorter! Så förfärligt sen tycker jag inte att jag är? Eller är det något nationellt sätt att söka tröst och glädje, att shoppa dahlior? :confused: Tur att det ännu finns en chans att köpa rosor, det skulle också kunna lindra tror jag.

Jag har också tröstshoppat dahlior (i två omgångar... :up:).
 
Vad är det här?
 

Bifogade filer

  • 20200328_180238.jpg
    20200328_180238.jpg
    123,6 KB · Visningar: 6
Idag drog jag med mig familjen och cyklade till närmsta handelsträdgård :) gräsfröer, gödsel och sättpotatis. Och bättre stöttor till tomaterna.

Följde råd från nån i tråden och sådde spenat ute i pallkragen häromdagen. Får se hur det går för dem. Slängde ut en gammal påse ängsfröer också.

Beställt fågelholk och insektshotell. Blev lite bitter på rådjuren häromdagen när de gett sig på både penseer och tulpaner en natt.

Vi köpte ju huset i fjol, känns fruktansvärt lyxigt att bo här! Börjar dock kännas väldigt angeläget att få upp staketet.
Apropå tidigare diskussion i tråden har vi en rabatt vid husväggen som ska tas bort. Funderar lite på hur vi lättast gör det (typ hur mycket jord som bör tas bort) i väntan på ordentlig dränering om ett par år.
 
Blomsterängar vill väl ha mager jord så hästgödsel ska man nog vara försiktig med
Alltså, mager jord är min bästa gren... Det är snarast så att jag har problem med att få marken att behålla fukten. Därför tänkte jag att ett tunt lager med mylla kanske hade varit bra. Och för att enkelt täcka fröna litegrann. Men jag kan absolut stå över, det blir ju bara mindre jobb... :p

Men vad tror ni om fröna då? Måste de täckas eller kan man bara strö ut dem?
 
Alltså, mager jord är min bästa gren... Det är snarast så att jag har problem med att få marken att behålla fukten. Därför tänkte jag att ett tunt lager med mylla kanske hade varit bra. Och för att enkelt täcka fröna litegrann. Men jag kan absolut stå över, det blir ju bara mindre jobb... :p

Men vad tror ni om fröna då? Måste de täckas eller kan man bara strö ut dem?
Jag luckrade upp jorden lite och strödde ut dem bara.
 
Alltså, mager jord är min bästa gren... Det är snarast så att jag har problem med att få marken att behålla fukten. Därför tänkte jag att ett tunt lager med mylla kanske hade varit bra. Och för att enkelt täcka fröna litegrann. Men jag kan absolut stå över, det blir ju bara mindre jobb... :p

Men vad tror ni om fröna då? Måste de täckas eller kan man bara strö ut dem?
Kan inte tänka mig att du behöver täcka över. Man ska ju då man slår en äng låta det slagna ligga några dagar så fröna får trilla ur och då täcker man inte. Det som skulle kunna bli problem är om gräset är för etablerat så det blir för få frön som får fäste och gror.
 
Alltså, mager jord är min bästa gren... Det är snarast så att jag har problem med att få marken att behålla fukten. Därför tänkte jag att ett tunt lager med mylla kanske hade varit bra. Och för att enkelt täcka fröna litegrann. Men jag kan absolut stå över, det blir ju bara mindre jobb... :p

Men vad tror ni om fröna då? Måste de täckas eller kan man bara strö ut dem?
Naturängsarter vill ligga ytligt.
 
Igår lväll fick pendeln besöka de två gula blommor som ploppag upp. Vet inte om det behövs eller om det ens gjorde nytta, men nu har jag försökt i a f. Det var ju verkligen inte meningen att det skulle gå så här fort att få blommor!

Nåja. Jag pendlar mellan att vilja så massor med mer och att inte vilja se fröna förrän jag ska stoppa ner dem i jorden ute...i bäddar som inte ens är påbörjade ännu!
 
Alltså, mager jord är min bästa gren... Det är snarast så att jag har problem med att få marken att behålla fukten. Därför tänkte jag att ett tunt lager med mylla kanske hade varit bra. Och för att enkelt täcka fröna litegrann. Men jag kan absolut stå över, det blir ju bara mindre jobb... :p

Men vad tror ni om fröna då? Måste de täckas eller kan man bara strö ut dem?
De växter du beskrev vill ju ändå ha lite rikare och luckrare jord än inhemska ängsväxter. Så du får först bestämma dig för vad du vill ha för typ av äng. En "riktig" äng som du slår av och tar bort höet med inhemska växter, eller en trädgårdsäng som är mer en ganska stor och vild rabatt med diverse blommor i?
 
Flera av mina aubergine har börjat få ljusa partier i bladen, mitt i. Läste i guiden som länkades till och det som känns mest likt är järnbrist vilket känns lite ovanligt? Vi har dessutom ganska mycket järn i vattnet.
Eller bränns de lätt av lampan? Finns chili som är närmare lampan men all chili och paprika ser jättefin ut.
De är omplanterade i planteringsjord och vattnas ibland med näring. Kan de ha fått för mycket näring? Kan jag ha slarvat med vattning? Aubergine verkar lite knusslig...
 
Hmm funderade på det. Då är frågan vad det är jag trodde var dagliljor. Eller så är det olika sorter.

Daglilja är ingen lilja utan har en egen familj, Dagliljesläktet (Hemerocallis). De har inte en lök utan krypande jordstammar. De hybridiserar lätt så det är därför de finns i så många spektakulära färger. De är ätbara och riktigt goda, en lite kryddig smak. I Asien är det vanligt att man lägger in knopparna i en lag men det har jag aldrig testat.
 
Daglilja är ingen lilja utan har en egen familj, Dagliljesläktet (Hemerocallis). De har inte en lök utan krypande jordstammar. De hybridiserar lätt så det är därför de finns i så många spektakulära färger. De är ätbara och riktigt goda, en lite kryddig smak. I Asien är det vanligt att man lägger in knopparna i en lag men det har jag aldrig testat.
Hmm jag har verkligen betydligt mycket sämre koll på trädgårdsväxter än vilda 😂 krypande jordstammar låter som att jag har rätt i daglilja på de andra! Spännande att de är ätbara, har du testat på andra sätt?
 
Nu börjar det spira lite mer långsamma saker i sålådorna. Persiljan och purjon tittar upp men det är allt fasligt dålig grobarhet på purjon. Av 12 frön så har 5 grott :( tyckte jag tog i med 12 när jag ville ha sisiådär 8 plantor. (Att jag inte vill odla fler nu är för att alla gånger tidigare då jag testat har resultatet blivit uselt så vill se om årets plan på jord ger bättre resultat utan att ta upp för mycket plats från annat)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
13 012
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp