Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har 2 rabarbersorter som jag inte vet vad det är för sorter, en sort kan ha funnits på gården i närmare 80 år eller mer och den andra kanse i 30 till 40 år men kan ha funnits betydligt längre än så.
Nu undrar jag om det finns något sätt att ta reda på vilka sorter dessa är, inom äpple vet jag att det finns experter inom äpple som en kan fråga men finns det även det inom rabarber?
 
Jag har för mig att Julita gård är genbank för rabarber, så de kanske kan hjälp dej? Om inte annat så kanske någon där som jobbar med bevarandearbete kan hänvisa vidare.
 
Fick byggt min kompost idag. Så hinla nöjd. Gjorde den dock lite större när jag väl började så jag saknar materialet för framside luckorna samt så funderar jag på att bygga lock. Men den kommer bli jättebra 👍
B5A19B8B-E773-4F55-A1FD-E7A5C49CB2D6.jpeg
 
Har precis planterat om sjutton chillies och tio fuchsior och en banan!), nu ska jag ut och kissa hundarna medan det är uppehåll, sedan blir det nog att knipsa tomater, plantera om papayor och luktärter också. Medan köket ändå ser ut som ett jordbruk liksom.
 
Har 2 rabarbersorter som jag inte vet vad det är för sorter, en sort kan ha funnits på gården i närmare 80 år eller mer och den andra kanse i 30 till 40 år men kan ha funnits betydligt längre än så.
Nu undrar jag om det finns något sätt att ta reda på vilka sorter dessa är, inom äpple vet jag att det finns experter inom äpple som en kan fråga men finns det även det inom rabarber?
Jag ställde frågan till Julita om mina rabarber, men de kunde inte svara på den frågan, verkade inte som att de hade kvar rabarber där. Tydligen svårt att artbestämma då de korsar sig väldigt lätt. De hänvisade till Alnarp.
 
Grejat med varmbänken idag. :) Inte helt klar men merparten är gjort! Grävde ut utmärkt jord som blivit av förra årets bänk, som ska få bli topplager i år. Kolsvart mylla! La extra mycket halm runt kanterna och ska täta med gamla höbalar på utsidan.
Sådde även purjo och gräslök idag. Pillar på fröpåsarna i lådorna och ser sommaren framför mig. Så mycket jag ser fram emot!
IMG_20200308_180459_198.jpg
 
Kommer ni ihåg att jag klagade över att mina verbenor aldrig grodde? Idag har jag planterat om alla 50 som dök upp typ dagen efter det inlägget 🙈 Även planterat om 39 petunior, 10 chiliplantor och 8 kopparhirs. Knökfullt under växtbelysningen och tomt i plånboken, tror jag ska avvakta lite med att så tomaterna och resten av sommarblommorna som jag hade tänkt... kanske
 
Kommer ni ihåg att jag klagade över att mina verbenor aldrig grodde? Idag har jag planterat om alla 50 som dök upp typ dagen efter det inlägget 🙈 Även planterat om 39 petunior, 10 chiliplantor och 8 kopparhirs. Knökfullt under växtbelysningen och tomt i plånboken, tror jag ska avvakta lite med att så tomaterna och resten av sommarblommorna som jag hade tänkt... kanske
Men tomater ska sås på vasaloppssöndagen ju! :D
 
Finns det något som man kan så helt inomhus? Kanske det rent av finns en typ guide någonstans över hur man sår olika plantor som en nybörjare kan förstå sig på? :o
 
Finns det något som man kan så helt inomhus? Kanske det rent av finns en typ guide någonstans över hur man sår olika plantor som en nybörjare kan förstå sig på? :o

Och odla vidare inomhus menar du? Det finns massor! Chili, tomater, paprikor, örter, ärtor, sallad.... vad vill du ha? :)
 
Det ska visserligen bli ned mot -4 om några dagar, men jag dristade mig till att köpa ett gäng penséer samtidigt som fick byta plats med ljungen som hade börjat säga tack och hej. Härligt med lite vårkänslor!

Igår gick jag förbi kolonilotten och upptäckte då ett annat vårtecken, nämligen att rådjuren hade tuggat i sig alla tulpanblad som kommit upp ur jorden - säkert över 100 tulpaner. :(
 
Åh tomater och sallad låter ju spännande! Är det någon särskild sort man måste ha då?

Det brukar finnas blandad bladsallad man kan köpa specifikt för att sätta i kruka inne, och de flesta mindre busktomater funkar säkert. Du får nog snart fler svar i tråden från dem med mer erfarenhet än mig. :D
 
Räknade antalet tomatfrön igår som jag sådde i helgen. Över 100. O_o
De börjar titta upp nu också de små rackarna.

Måste nog beställa en sån där tunnel typ omedelbums!

Vilken dag som helst nu ska jag också kasta ut gräsfröer på trädgårdsleran och hoppas hoppas det vill bli lite mer gräsmatta där i år än det är nu.
 
Räknade antalet tomatfrön igår som jag sådde i helgen. Över 100. O_o
De börjar titta upp nu också de små rackarna.

Måste nog beställa en sån där tunnel typ omedelbums!

Vilken dag som helst nu ska jag också kasta ut gräsfröer på trädgårdsleran och hoppas hoppas det vill bli lite mer gräsmatta där i år än det är nu.
Herregud.
Om du får in max tre plantor på en kvadratmeter och dessutom behöver gångar mellan - då behöver du en stoooooor tunnel :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 549
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 434
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 941
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
9 099
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp