Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle behöva ta ett ryck nån dag med såg och sekatör och ta ner en del sly/ungträd sol växer upp på underliga ställen inser jag. Både hassel, körsbär och lönn.
 
Hämtade en akleja hos mamma igår som hon tyckte skulle passa längst bort i rabatten som går runt vår altan. Det saknades nåt där så hoppas det blir bra :)

Behöver rensa i jordgubbslandet. Växer mycket brännässlor där och gjorde ett ryck tidigare i vår och ska försöka hålla det fint så inte ungarna bränner upp fingrarna när dom är och plockar.

Funderar på att våga sätta ut gurka, tomat och paprika i mitt lilla växthus idag eller i morgon.Ena gurkan är bra stor så vore skönt att slippa ha allt inne.
 
Vi har byggt ett vindskyddande staket vid vår altan som jag tänkte låta några rosor och klematis växa upp på. Runtom har jag tänkt några perenner jag har tittat ut online. Jag var inom en plantskola som brukar ha mycket fint och visst hade de det nu med, men bara en av de tilltänkta perennerna. Det krävdes mycket karaktär att inte köpa något annat :p. Som väl är så ska staket målas en gång till innan plantering.
Det fick följa med lite sommarblommor till några krukor med hem i alla fall.
Däremot ökade listan med villhöver växter. En uppstammad lagerhägg hade varit trevligt, vintergrön dessutom, och så hade de så fina Rhododendron osv.
 
Vi har byggt ett vindskyddande staket vid vår altan som jag tänkte låta några rosor och klematis växa upp på. Runtom har jag tänkt några perenner jag har tittat ut online. Jag var inom en plantskola som brukar ha mycket fint och visst hade de det nu med, men bara en av de tilltänkta perennerna. Det krävdes mycket karaktär att inte köpa något annat :p. Som väl är så ska staket målas en gång till innan plantering.
Det fick följa med lite sommarblommor till några krukor med hem i alla fall.
Däremot ökade listan med villhöver växter. En uppstammad lagerhägg hade varit trevligt, vintergrön dessutom, och så hade de så fina Rhododendron osv.
Vi har en klätterhortensia på altanstaketet, den ger en tät inramning. Klematis är ju en mera skir vägg. Ska du sitta nära så hade jag valt en doftande kaprifol :love:
 
Jag kanske minns fel men jag har för mig att jag har läst tidigare inlägg om folk som kunnat avgöra om zonen när de bott nära gränser etc, men den där kartan är ju inte så detaljerad. Gissar man eller finns det mera detaljerade kartor?
Zonkartan fungerar ju inte som en strikt ritad gräns i terrängen.
Man kan ha flera zoner i sin egen trädgård. Det har jag. Syns tydlligast när det är frost eftersom inte hela tomten är frosttäckt vid få minusgrader.

Bor man nära en zongräns så kan man säkert med hjälp av växtligheten hemma avgöra vad som funkar. Man kan utmana zonerna eller köra säkert och gardera sig.
 
Angående zoner har delar av stan zon 2 med fruktodlingar och man ser ofta periskoträd i trädgårdarna osv. Kommer man utanför stan är det zon 3-4 pga höjdskillnaderna. Det som skiljer är nattfrost och snö vs regn. Det är ofta temperaturskillnader på 2-3 grader mellan stan och hemma trots knappt en mils avstånd.
 
Vi har en klätterhortensia på altanstaketet, den ger en tät inramning. Klematis är ju en mera skir vägg. Ska du sitta nära så hade jag valt en doftande kaprifol :love:

Staketet är ganska tätt redan som det är. Jag kommer kanske få sätta en spaljé utanpå för att rosorna ska ha något att få bättre stöd av. Klematisen har jag tänkt ska fylla ut rosen lite, får se om det lyckas :).

Kaprifol skulle nog kunna trivas, det finns massor av förvildad i skogen häromkring, men det är inte en av mina favoriter.
Jag har för mig att klätterhortensia helst vill ha mullrik fuktig jord?
Vi har ett lager sandig matjord och sen ren sand. Nyanlagd tomt. Salta hårda västvindar på det också :). Folk har mycket Syrén, beskärda björkar, silverpäron och tallar i trädgårdarna häromkring.

Det är en utmaning att hitta växter som trivs i den här miljön, fördelen är iaf att det är zon 1.
Vi behöver jobba med tåliga buskar, häckar och träd på baksidan av trädgården för att få lite lugnare läge. Det är kul men inte så enkelt att börja från noll med en trädgård :). Men det får ta sin tid och växa fram tänker jag.
 
Staketet är ganska tätt redan som det är. Jag kommer kanske få sätta en spaljé utanpå för att rosorna ska ha något att få bättre stöd av. Klematisen har jag tänkt ska fylla ut rosen lite, får se om det lyckas :).

Kaprifol skulle nog kunna trivas, det finns massor av förvildad i skogen häromkring, men det är inte en av mina favoriter.
Jag har för mig att klätterhortensia helst vill ha mullrik fuktig jord?
Vi har ett lager sandig matjord och sen ren sand. Nyanlagd tomt. Salta hårda västvindar på det också :). Folk har mycket Syrén, beskärda björkar, silverpäron och tallar i trädgårdarna häromkring.

Det är en utmaning att hitta växter som trivs i den här miljön, fördelen är iaf att det är zon 1.
Vi behöver jobba med tåliga buskar, häckar och träd på baksidan av trädgården för att få lite lugnare läge. Det är kul men inte så enkelt att börja från noll med en trädgård :). Men det får ta sin tid och växa fram tänker jag.
Jo fukt vill hortensia ha. Den heter ju hydrangea = vattenkruka typ.
Om du har en klätterros som trivs behöver du nog inte fylla ut den med något. Vår Alchymist tex är så tät att vi fått flytta annat som vuxit nära, för de har inte haft en chans.
 
Staketet är ganska tätt redan som det är. Jag kommer kanske få sätta en spaljé utanpå för att rosorna ska ha något att få bättre stöd av. Klematisen har jag tänkt ska fylla ut rosen lite, får se om det lyckas :).

Kaprifol skulle nog kunna trivas, det finns massor av förvildad i skogen häromkring, men det är inte en av mina favoriter.
Jag har för mig att klätterhortensia helst vill ha mullrik fuktig jord?
Vi har ett lager sandig matjord och sen ren sand. Nyanlagd tomt. Salta hårda västvindar på det också :). Folk har mycket Syrén, beskärda björkar, silverpäron och tallar i trädgårdarna häromkring.

Det är en utmaning att hitta växter som trivs i den här miljön, fördelen är iaf att det är zon 1.
Vi behöver jobba med tåliga buskar, häckar och träd på baksidan av trädgården för att få lite lugnare läge. Det är kul men inte så enkelt att börja från noll med en trädgård :). Men det får ta sin tid och växa fram tänker jag.
Tycker det har varit intressanta inslag om sådan miljö i Gardeners World. Vissa har skapat superfina trädgårdar vid Storbritanniens kust med växter som många har i t.ex. Kalifornien eftersom det är torrt, blåsigt och salta vindar där. Man kan ha riktigt roliga saker men jag minns inga sorter nu. :) Googla runt lite, i zon 1 har du ju stor frihet och kan välja lite mer exotiska salttåliga växter. Hade jag tyckt var roligt! :)
 
Fast jag bor inte i Skara ser ut att luta mer åt zon 2/3 :D
Jag har fått höra att norr om kullen är 2 och i söder om kullen är 3-4, lokalt. Vissa växter trivs ypperligt på ena sidan, men inte andra. Och sen spelar ju mineralerna roll också, beroende på platå, om man nu verkligen ska djupdyka. :D

Så att du kan ha zon 2 bortåt dig tar jag inte som helt osannolikt, men jag skulle tippa på en blandning.
 
Tycker det har varit intressanta inslag om sådan miljö i Gardeners World. Vissa har skapat superfina trädgårdar vid Storbritanniens kust med växter som många har i t.ex. Kalifornien eftersom det är torrt, blåsigt och salta vindar där. Man kan ha riktigt roliga saker men jag minns inga sorter nu. :) Googla runt lite, i zon 1 har du ju stor frihet och kan välja lite mer exotiska salttåliga växter. Hade jag tyckt var roligt! :)

Vad spännande. Jag ska se om jag kan hitta några sådana avsnitt. Jag har en tanke om ungefär hur jag vill att trädgården ska bli och lite tips på vägen är alltid bra.
 
Gjore en tur till Granngården och där stod en ensam melonplanta och såg övergiven ut så den fick följa med hem. Har odlat melon en enda gång och då blev det massor. Men det var i ett stort växthus där jag hade en vrå.

Få se vad det bli i min enkla tunnel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 056
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
58 59 60
Svar
1 180
· Visningar
39 754
Svar
1 201
· Visningar
124 028
Senast: Cosinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp