Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första batchen med tomater åkte ut igår för det kändes äntligen varmare ute och prognosen ser god ut. På verandan med fiberduk över sig och de tycks ha klarat natten galant. Vattnade med nässelvatten igår och idag köpte mannen jord och mer fiberduk åt mig. Ska blanda med gödsel och börja plantera om dem i väntan på utplantering i landet, samt vissa blir krukade hela sommaren.

De är himla långa och gängliga men jag har gott hopp om att de börjar biffa till sig när de får ny jord och andas uteluft. :)

Har så himla mycket på jobbet samtidigt som allt händer i trädgården nu, är det inte typiskt? Ska tapetsera klart ett rum samtidigt också. O_o Har hanterat det genom att sova 10 timmar i natt och vaknade tidigt, då gjorde jag en planteringsplan vilket gjorde mig lugnare. Känns som att jag kommer hinna med trots allt.
 
Tror jag ska ta och börja slänga ut tomaterna dagtid nu och se om de kan komma igång och växa då. Fattar inte vad som är fel när de som 2 månader gamla fortfarande är max7 cm höga.
Ska även börja vänja in mina Dahlior på sol så de kan få komma ut i sina sommarkrukor snart.
 
Jag har ju bara rosa o mörkt cerisa pioner så i morgon ska jag åka till ett av min bondeväns hus (han har 3st) o gräva upp en bit vit pion
De har svårt att ta sig om du gräver upp dom nu, det är väldigt mycket bättre att vänta till i höst. Om du gräver upp nu, får du vara glad om de överlever alls, om du gräver i höst så kommer de bli fina plantor som blommar nästa år som om inget hänt.
 
Väkommen. Plockade 6 st i förrgår.

Men jag har upptäckt massor med leoparder detta år och hoppas på att dom kommer att hjälpa mig att hålla mördarna borta.
Mina leoparder är de som är hårdast på allt grönt. Ser dem som ett rejält problem och några sniglar kan de inte hinna äta med tanke på hur de snaskar sig i mina blommor. Funderar på om de är maskerade mördarsniglar :meh:
 
Väkommen. Plockade 6 st i förrgår.

Men jag har upptäckt massor med leoparder detta år och hoppas på att dom kommer att hjälpa mig att hålla mördarna borta.

Vet inte om jag ska trycka ledsen för dina mördarsniglar eller tumme upp för leoparderna. Hoppas iaf de senare mumsar de förra med god aptit! :up:
 
Mina leoparder är de som är hårdast på allt grönt. Ser dem som ett rejält problem och några sniglar kan de inte hinna äta med tanke på hur de snaskar sig i mina blommor. Funderar på om de är maskerade mördarsniglar :meh:

Mina håller sig till förra årets äpplen och smaskar gott i sig dom mördarsniglar som jag serverar dom.

Ge dom sig på mina blommor så blir jag besviken efter all service som jag gett dom.
 
Mina håller sig till förra årets äpplen och smaskar gott i sig dom mördarsniglar som jag serverar dom.

Ge dom sig på mina blommor så blir jag besviken efter all service som jag gett dom.
Mina åt Petunia till frukost, lunch och middag. Försökte flytta dem från just den krukan för att de skulle komma på bättre tankar och ägna sig åt sitt jobb men de kom alltid tillbaka tills de mötte sin banekvinna.
 
Det här var vad jag började med

Screenshot_20200519-145315.png
 
Jag måste köpa eller göra fler pallkragar/odlingslådor :angel:
Jag har massor med fröer kvar som inte har någonstans att bo...

Skönt ändå att du går in för minimalistisk odling! :laugh:

Varje år tror jag verkligen att jag är nära att "vara klar" typ "jamen nästa år då gör jag bara färdigt där och där också, SEDAN är det perfekt, då måste det räcka!" Men nu har jag trott likadant i mer än 10 år, fastän jag har gjort färdigt och ockuperat nya ytor nästan varje år. :confused: :cautious:
 
Skönt ändå att du går in för minimalistisk odling! :laugh:

Varje år tror jag verkligen att jag är nära att "vara klar" typ "jamen nästa år då gör jag bara färdigt där och där också, SEDAN är det perfekt, då måste det räcka!" Men nu har jag trott likadant i mer än 10 år, fastän jag har gjort färdigt och ockuperat nya ytor nästan varje år. :confused: :cautious:

Jag har ledsnat på att inte tänkt igenom det jag gör och få lov att göra om det något år senare... men nu har jag äntligen tänkt ut en plan vid lillstugan som inbegriper både odlingslådor och rosor :love:

Nu återstår det att se om det blir lika bra som det ser ut i min hjärna och att jag klarar av att genomföra det (jag är INTE byggaren i familjen...) :angel:
 
Kattsäkrat några palllkragar idag och omskolat 3 st tomater, dom fick fet härlig kompostjord och står nu i utekrukorna dom ska få bo i.

Ska ha några tomatplantor stående på altan och resten åker ner i pallkragar.

Ska försöka ta mig i kragen och göra klart en eller två pallkragar till imorgon.

Känns som never ending story med mitt projekt göra om vildvuxet hallonsnår till trädgård men det går framåt även om det mest känns som tvärtom.

Hur kattsäkrar man en pallkrage? Två av hallonplantorna har strukit med och jag misstänker starkt våra katter. Dom är där och krafsar hela tiden
 
Gick in på den lokala blomster blomsterhandel för att titta :angel:
Kom därifrån med 2 krukor. Den ena innehållande Squash och den andra en Chili. Det kan väl inte räknas när det är ätbart? :idea:. Var förvånad över priset. Chilin kostade bara 89:- och ser ut såhär. Såna brukar enligt min erfarenhet gå på en halv förmögenhet. Räknade och det är över 40 frukter på den
DSC_1639.JPG
 
Jag ville inte ha hit traktorn mer för den kör sönder gräsmattan. Tur den kunde köra hit genom skogen då. :up: Jag tänkte bara täckodla med gödsel och hämta det säckavis med bilen. Nu slipper jag det. :D i morgon kommer jordfräsen och blandar om allt. Här ska jag nog odla mest kål och tomater samt sätta upp tunnelväxthuset.
IMG_20200519_173808666_HDR.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 590
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
426
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 372
Senast: Blyger
·
Svar
1 121
· Visningar
112 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp