Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken bra lista! De som är för de nordligare delarna av uk kan säkert funka här.
Jag brukar titta på Trädgårdsmästarna på 7an på tv som är från uk. Ofta börjar de där från noll med trädgårdarna. Där har jag snappat upp en del idéer.
Kul att det lät intressant! Jag har verkligen blivit inspirerad av hur de gjort i engelska trädgårdar där vissa lyckas ha en t.ex. helt tropisk trädgård genom lite fusk och anpassning. Jag tror det finns mycket mer att göra med trädgårdar i vindpinade saltiga lägen än man tror. :)

Själv har jag nästan dödat några av växterna jag köpte till mitt torra, soliga läge på berget. Får se om de återhämtar sig nu med lite mer omsorgsfull vattning...

Idag kunde jag också ta delar av ett långt möte via telefonen så jag gick omkring och pysslade i trädgården och lyssnade på mötet samtidigt. Så himla gött. Vattning avklarat liksom. :)
Nu i helgen är planen att få upp tunneln och flytta ut allt som ska vara där samt påbörja plantering på friland av uppdrivna plantor, då är det främst tomater, sommarblommor och kål. Nöjd med läget med full sol hela dagen på tomaterna och jag har satt en massa solrosor runt om som extra vindskydd. Där ska indigotomater och tåliga sorter bo, några jag är rädd om hamnar i tunneln och andra här och där i krukor. :p Kålen får lite vandrande skugga mitt på dagen och en mur av ringblommor, tagetes och honungsfacelia. Ska bli roligt detta!
 
Kolla, jag får ät-sparrisar i år :banana:
20200529 Sparris.jpg

Dom små gröna bladen som är på G är ringblommor som jag sådde för någon vecka sen.
 
Något jag är dålig på....

Vad kan jag samplantera med lök? Upptäcker att det är brett mellan radernaoch jag skulle få plats med annat där. Funkar bönor och lök ihop? Morot?
 
Något jag är dålig på....

Vad kan jag samplantera med lök? Upptäcker att det är brett mellan radernaoch jag skulle få plats med annat där. Funkar bönor och lök ihop? Morot?
Också ganska dålig på samverkan mellan växter, men något som Sara Bäckmo tycker är en bra början är att kombinera ovanjord-växande med underjord-växande, och så in ätliga blommor. Det är min start på växtkombinering :o
 
Också ganska dålig på samverkan mellan växter, men något som Sara Bäckmo tycker är en bra början är att kombinera ovanjord-växande med underjord-växande, och så in ätliga blommor. Det är min start på växtkombinering :o
Då låter det mer som utrymesfråga?
Funderar på att så in morötter i det där mellanrummet. Alternativt svartrötter. De är inte så utrymmeskrävande....
 
Då låter det mer som utrymesfråga?
Funderar på att så in morötter i det där mellanrummet. Alternativt svartrötter. De är inte så utrymmeskrävande....
Har du sått svartrötter förr?
Jag har sått ett gäng i en pallkrage i växthuset, men dom vill inte komma upp. Jag är inne på sådd nr 2 - vad gör jag för fel??
 
Har du sått svartrötter förr?
Jag har sått ett gäng i en pallkrage i växthuset, men dom vill inte komma upp. Jag är inne på sådd nr 2 - vad gör jag för fel??
Ja, för länge sedan och det gick utmärkt. Men det var på gården, inte här vid stugan. Helt annan jord.

Jag har sått en omgång men det mesta varkar ha ruttnat. Dillen har kommit upp och spenaten. Det andra verkar utebli.

Kollade nätet och de verkar gro långsamt. Kanske finns det hopp.
https://gronarader.se/tradgard/sa-odlar-du-svartrot/
 
Jag har fått hjälp av en vän idag att få ned lite nya plantor i jorden. En liten ny bädd fick två amerikanska blåbär och två allåkerbär.
blåbären.jpg

@Scata, @tanten
för mig har svartrötter bara kommit utan minsta ansträngning/pyssel. Både med höst- och vårsådd. Tror inte jag har speciellt bra jord eller så, rätt låg mullhalt och rejäl lera. Men de kan vara lite långsamma att gro.
 
Och i söderslänten satte vi ner ena rosenkvittenbusken, en namnsort som ger rikligt med frukt. Den andra jag köpte får vännerna för de hjälpt mig så mycket ett tag. Vi tog en rotstickling från varje planta och bytte, så kan vi båda få båda sorterna för bra pollinering vad det lider.
rosenkvitten.jpg
 
Tyckte att ogräset växte ovanligt våldsamt runt raderna med lök. När jag började skyffla upptäckte jag att visst fanns där en del "riktigt" ogräs men det mesta är faktiskt... ruccola! Den har spridit sig helt ohämmat!

Nog för att jag älskar ruccola men det där var ju faktiskt lite väl mycket.... :D

IMG_20200529_155033.jpg
 
Idag har jag inte orkat plocka in mina tomater så blir det kallare än prognosen säger så dör alla på en gång. 💁‍♀️ Har bäddat in alla iaf.
 
Nu har morötterna börjat gro men spenaten och kålroten som planterades vid samma tillfälle lyser fortfarande med sin frånvaro. Kål brukar ju gro fort och även om fröna inte var dagsfärska så brukar ju några komma och jag sådde många frön.
Har även problem att få upp störbrytbönorna. Tror det är 3-4 plantor hittills på ett 40-tal frön. Har haft problem med dem de senaste åren men begriper inte varför, sår inne.
Imorgon åker gurkan och squashen ut i landet. De har stått ute dygnet runt i kruka några dagar nu och ingen kyla är i sikte.
 
Har du sått svartrötter förr?
Jag har sått ett gäng i en pallkrage i växthuset, men dom vill inte komma upp. Jag är inne på sådd nr 2 - vad gör jag för fel??

Jag har odlat svartrötter för jäättelängesedan, måste ha varit något av mina första odlingsexperiment, och i år. Inga konstigheter varken förra gången vad jag minns eller nu, sådda på friland för drygt tre veckor sedan och sticker upp ett par tre centimeter blad nu.

I kväll har jag planterat ut blomkål, svartkål och grönkål jämsides med tidigare rader av broccoli, broccolo och spetskål. Ser fint ut nu men jag är medveten om att jag har blundat lite väl för odlingsavstånden i min iver att få ut så många plantor som möjligt. Kan jag rädda dem från oönskade konsumenter så kommer det nog att bli sjukt trångt, det är ju ganska skrymmande växter allihop. Men det får lösa sig då på något sätt. De får bo i en av de stora odlingskvadraterna som är inhägnad med rådjursnät, så jag kommer i alla fall undan det där med att kattsäkra ovanifrån och behöver nu bara täcka med något som blir liggande och sluter till. Har ett litet lager av Ikeas nätgardiner men de räcker nog inte till allt detta kålfrosseri. Men i år garderar jag med Turex också för säkerhets skull.

För övrigt när jag nu mer än väl har intecknat alla disponibla odlingsytor och planterat ut den större delen, så hittar jag (ännu) en inträngd liten kruka i växthuset nu i kväll. Ojsan vad är nu detta som står och växer här och vill bli omplanterat till sådär 20 olika krukor? Stjälkselleri?! Har jag sått det? (jo, jag har ju det) Men var ska den få plats att bo? Detta känns något mer diffust. Det är helt enkelt lite för lätt och lite för roligt att så. :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 044
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 661
Svar
1 195
· Visningar
123 451
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp